Vaak kom ik op het asfalt van fietspaden een zwart rondje met een kleiner wit rondje erin tegen. doorsnee van het zwarte rondje is ongeveer een meter. Weet iemand waarvoor deze rondjes dienen? Bijvoorbaat dank alvast.
Vraag over tekens op het fietspad
Ik heb het me ook veelvuldig afgevraagd en dacht wel dat het met luchtfotografie te maken zou hebben. Op de fietspaden door de duinen kom je ze o.a. tegen.
op het geocaching forum gelezen:
Voor mensen die veel op fietspaden rijden: je hebt vast wel een zo'n witte cirkel met zwarte rand op het pad gezien en vlak daarna nog eentje. De doorsnede is ongeveer 30 cm. Die dienen om later op luchtfoto's precieze bekende plekken (in stereo, vandaar altijd twee stuks bij elkaar) te kunnen inmeten. Kijk maar eens goed naar zo'n 'oog', in het midden zit vaak een meetbout (of een gaatje waar die gezeten heeft).
op het geocaching forum gelezen:
Voor mensen die veel op fietspaden rijden: je hebt vast wel een zo'n witte cirkel met zwarte rand op het pad gezien en vlak daarna nog eentje. De doorsnede is ongeveer 30 cm. Die dienen om later op luchtfoto's precieze bekende plekken (in stereo, vandaar altijd twee stuks bij elkaar) te kunnen inmeten. Kijk maar eens goed naar zo'n 'oog', in het midden zit vaak een meetbout (of een gaatje waar die gezeten heeft).
Quote: Origineel geplaatst door Balder op 14 September 2006
Ik had ook zo mijn vermoedens dat het met landmetingen te maken zou hebben. Maar het blijft raar dat je ze vaker op het fietspad aantreft dan elders.Bedankt voor je antwoord!
lang geleden heb ik het een keer gevraagd toen ze ermee bezig waren. Ze zetten dan een auto neer en doen een hele tijd GPS metingen. Daarmee wordt het punt precies gemarkeert. En dan is een fietspad handiger dan de linkerbaan op de snelweg
Geen idee of deze redening nu nog op gaat
Ik had ook zo mijn vermoedens dat het met landmetingen te maken zou hebben. Maar het blijft raar dat je ze vaker op het fietspad aantreft dan elders.Bedankt voor je antwoord!
lang geleden heb ik het een keer gevraagd toen ze ermee bezig waren. Ze zetten dan een auto neer en doen een hele tijd GPS metingen. Daarmee wordt het punt precies gemarkeert. En dan is een fietspad handiger dan de linkerbaan op de snelweg
Geen idee of deze redening nu nog op gaat
-
- Forum-lid
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 26 apr 2006 21:16
werd mij ook verteld dat het was voor luchtfotografie, alleen nu ik ouder word geloofde ik het eigenlijk niet meermaat t is toch zo....
zeker,
heeft te maken met invliegen van kaarten etc.
Er zijn zo een aantal punten die ze afvliegen.
Zo ging dat vroeger tenminste. Tegenwoordig heb je die cirkels niet meer nodig met gprs en umts en dat soort technieken.
heeft te maken met invliegen van kaarten etc.
Er zijn zo een aantal punten die ze afvliegen.
Zo ging dat vroeger tenminste. Tegenwoordig heb je die cirkels niet meer nodig met gprs en umts en dat soort technieken.
<br>
<br>
... dus
<br>
... dus
De cirkels die je ziet zijn zgn. paspunten. Deze cirkels worden op plaatsen gelegd die vanuit een vliegtuig te zien zijn, bijvoorbeeld op een fiets/voetpad (dan parkeren/rijden er geen auto's boven op het moment dat het vliegtuig overkomt) ze liggen bijv. ook nooit onder begroeiing.
In het centrum van cirkels zit een zgn. meetpunt (meestal gemarkeerd met een speciale spijker), de positiie van dit punt wordt landmeetkundig bepaald (bijv. met GPS).
Voor veel doeleinden is het prettig om de luchtfoto precies op de juiste plaats in een coördinaatstelsel te hebben liggen. Doordat de coördinaten van deze paspunten exact bekend zijn kunnen de foto's later eenvoudig en nauwkeuring ingepast worden in het coordinaatstel door de resp. punten op de juiste plaats te leggen.
GPRS en UMTS hebben hier niks mee te maken.
In het centrum van cirkels zit een zgn. meetpunt (meestal gemarkeerd met een speciale spijker), de positiie van dit punt wordt landmeetkundig bepaald (bijv. met GPS).
Voor veel doeleinden is het prettig om de luchtfoto precies op de juiste plaats in een coördinaatstelsel te hebben liggen. Doordat de coördinaten van deze paspunten exact bekend zijn kunnen de foto's later eenvoudig en nauwkeuring ingepast worden in het coordinaatstel door de resp. punten op de juiste plaats te leggen.
GPRS en UMTS hebben hier niks mee te maken.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 15 September 2006
De cirkels die je ziet zijn zgn. paspunten. Deze cirkels worden op plaatsen gelegd die vanuit een vliegtuig te zien zijn, bijvoorbeeld op een fiets/voetpad (dan parkeren/rijden er geen auto's boven op het moment dat het vliegtuig overkomt) ze liggen bijv. ook nooit onder begroeiing.
In het centrum van cirkels zit een zgn. meetpunt (meestal gemarkeerd met een speciale spijker), de positiie van dit punt wordt landmeetkundig bepaald (bijv. met GPS).
Voor veel doeleinden is het prettig om de luchtfoto precies op de juiste plaats in een coördinaatstelsel te hebben liggen. Doordat de coördinaten van deze paspunten exact bekend zijn kunnen de foto's later eenvoudig en nauwkeuring ingepast worden in het coordinaatstel door de resp. punten op de juiste plaats te leggen.
GPRS en UMTS hebben hier niks mee te maken.
Correct! Jij bent zeker landmeter?
De cirkels die je ziet zijn zgn. paspunten. Deze cirkels worden op plaatsen gelegd die vanuit een vliegtuig te zien zijn, bijvoorbeeld op een fiets/voetpad (dan parkeren/rijden er geen auto's boven op het moment dat het vliegtuig overkomt) ze liggen bijv. ook nooit onder begroeiing.
In het centrum van cirkels zit een zgn. meetpunt (meestal gemarkeerd met een speciale spijker), de positiie van dit punt wordt landmeetkundig bepaald (bijv. met GPS).
Voor veel doeleinden is het prettig om de luchtfoto precies op de juiste plaats in een coördinaatstelsel te hebben liggen. Doordat de coördinaten van deze paspunten exact bekend zijn kunnen de foto's later eenvoudig en nauwkeuring ingepast worden in het coordinaatstel door de resp. punten op de juiste plaats te leggen.
GPRS en UMTS hebben hier niks mee te maken.
Correct! Jij bent zeker landmeter?