welke fiets zal ik kiezen
Hallo, ik ben nieuw op dit forum, zal me eerst even voorstellen.
Ik ben 54 jaar oud, fiets momenteel op een gazelle medeo, alleen , 1 x per week tochten tussen 70 en 100 km. Ik fiets dan flink door , snelheid gemiddeld tussen 21 en 24 km/u. Geen idee wat ik op een racefiets zou halen, maar daar gaat het ook niet om.
Nu ben ik toe aan een nieuwe fiets, en wil graag iets sportievers, mag best zonder bagagedrager zijn maar er moet bijv. wel verlichting op kunnen.
Dunnere bandjes graag, maar ik wil wel incidenteel een zandpad kunnen befietsen als het zo uitkomt. Ook moet de fiets licht zijn. De gedachte is dat als ik wat sneller kan fietsen, ik in de tijd die ik tot mijn beschikking heb ook eens wat verder weg kom dan altijd dezelfde actieradius.
Ik heb al advies bij de dichtstbijzijnde handelaar gevraagd, en hij adviseert een specialized crosstrail http://www.specialized.com/nl/nl/bc/SBC ... nuItemId=0
Maar ik wil graag kiezen uit meer dan een. Ik heb echter geen idee hoe te beginnen met zoeken, omdat ik niet weet welke merken dit soort fietsen nog meer heeft.
Dus geen echte racer, en ook geen mountainbike maar iets er tussen in.
Heeft iemand tips voor mij?
Ik ben 54 jaar oud, fiets momenteel op een gazelle medeo, alleen , 1 x per week tochten tussen 70 en 100 km. Ik fiets dan flink door , snelheid gemiddeld tussen 21 en 24 km/u. Geen idee wat ik op een racefiets zou halen, maar daar gaat het ook niet om.
Nu ben ik toe aan een nieuwe fiets, en wil graag iets sportievers, mag best zonder bagagedrager zijn maar er moet bijv. wel verlichting op kunnen.
Dunnere bandjes graag, maar ik wil wel incidenteel een zandpad kunnen befietsen als het zo uitkomt. Ook moet de fiets licht zijn. De gedachte is dat als ik wat sneller kan fietsen, ik in de tijd die ik tot mijn beschikking heb ook eens wat verder weg kom dan altijd dezelfde actieradius.
Ik heb al advies bij de dichtstbijzijnde handelaar gevraagd, en hij adviseert een specialized crosstrail http://www.specialized.com/nl/nl/bc/SBC ... nuItemId=0
Maar ik wil graag kiezen uit meer dan een. Ik heb echter geen idee hoe te beginnen met zoeken, omdat ik niet weet welke merken dit soort fietsen nog meer heeft.
Dus geen echte racer, en ook geen mountainbike maar iets er tussen in.
Heeft iemand tips voor mij?
welkom op het fiets forum
kijk hier eens, daar staan meerdere merken http://www.fiets.nl/links.asp?catid=1
er zijn meerdere merken die een dezelfde soort fiets hebben als de specialized
succes met je zoektocht
1 voorbeeld http://www.cube.eu/tour/country-lite-se ... ack-green/
kijk hier eens, daar staan meerdere merken http://www.fiets.nl/links.asp?catid=1
er zijn meerdere merken die een dezelfde soort fiets hebben als de specialized
succes met je zoektocht
1 voorbeeld http://www.cube.eu/tour/country-lite-se ... ack-green/
http://www.cannondale.com/nld/ndl/Produ ... n/Bad-Boy/
Vind hem zelf erg mooi! Dit is natuurlijk persoonlijk...
Vind hem zelf erg mooi! Dit is natuurlijk persoonlijk...
Cannondale Caad 10
als je iets sportiever wilt en je fietst tussen de 70 en 100 km per trip
zou een cyclo-cross fiets met een plat/gewoon stuur op.
deze zijn lichter als deze hierboven, ook de geometrie zal iets anders zijn.
Heb zelf ook van mij een omgebouwd voor mijn begeleider die mee gaat naar de koers
en die rijdt er in de zomer heel wat kilometers mee.
mocht je meer info willen dan lees ik het wel,
je mag me gerust een pm sturen.
anders nog veel succes met de zoektocht.
zou een cyclo-cross fiets met een plat/gewoon stuur op.
deze zijn lichter als deze hierboven, ook de geometrie zal iets anders zijn.
Heb zelf ook van mij een omgebouwd voor mijn begeleider die mee gaat naar de koers
en die rijdt er in de zomer heel wat kilometers mee.
mocht je meer info willen dan lees ik het wel,
je mag me gerust een pm sturen.
anders nog veel succes met de zoektocht.
Dank jullie voor de snelle reakties.
@BigM jouw link met merken is mooi, maar ik wist niet eens hoe het soort fiets dat ik zoek genoemd word. ANWB had het bijv. over crossover-fietsen, maar als ik dat google kom ik niet veel tegen. Jouw tweede link maakt mij een stuk wijzer: tourfietsen is een magisch woord, daar kan ik iets mee.
@C9 Vind ik ook mooi, maar mooi is niet belangrijk. Wel dat ik ook op "recratiefietsen" kan googlen.
Verder is natuurlijk ook belangrijk dat de dealer een beetje in de buurt moet zitten waar ik woon, want zelf weet ik niet veel van onderhoud , dat laat ik liever aan de vakman over.
Ik had het over verlichting, maar eigenlijk had ik er niet eens aan gedacht dat dit niet perse op de fiets zelf hoeft te zitten, dat kun je gewoon even opklikken, die ene keer dat het eens nodig zou zijn; losse fietsverlichting mag ook tegenwoordig.
@BigM jouw link met merken is mooi, maar ik wist niet eens hoe het soort fiets dat ik zoek genoemd word. ANWB had het bijv. over crossover-fietsen, maar als ik dat google kom ik niet veel tegen. Jouw tweede link maakt mij een stuk wijzer: tourfietsen is een magisch woord, daar kan ik iets mee.
@C9 Vind ik ook mooi, maar mooi is niet belangrijk. Wel dat ik ook op "recratiefietsen" kan googlen.
Verder is natuurlijk ook belangrijk dat de dealer een beetje in de buurt moet zitten waar ik woon, want zelf weet ik niet veel van onderhoud , dat laat ik liever aan de vakman over.
Ik had het over verlichting, maar eigenlijk had ik er niet eens aan gedacht dat dit niet perse op de fiets zelf hoeft te zitten, dat kun je gewoon even opklikken, die ene keer dat het eens nodig zou zijn; losse fietsverlichting mag ook tegenwoordig.
Licht en met smallere, maar niet te smalle banden en meeste fiets voor je geld. Geen overbodige, kwetsbare onderdelen als verende vorken, schijfremmen enz: bij Stevens. X8 en X6 prijzen tussen €750 en €1300. Adviesprijzen is nog te onderhandelen.
Mooi afgewerkt en snel, toch comfortabel, oa. met stuur met 9graden buiging. Dat is pas doordacht. Hier de links:
X8: http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... _NL&cou=NL
X6: http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... _NL&cou=NL
Aanvulling: Vooral de X6 biedt goede kwaliteit voor weinig geld. De Touring Kit option is zeker niet verkeerd. Ik zou kiezen voor andere banden: Schwalbe Marathon Race vouwbanden. Lopen heel licht, zijn licht en zeer lekbestendig. Het gewichtsverschil tussen beide fietsen wordt voor een groot deel verklaard door het verschil in gewicht van de banden. Mijn advies: X6 met Marathon Race 35-622 vouwbanden. Je moet nog trappen, maar je gaat serieus sneller vooruit. De dealer van Stevens in de buurt is alleen van belang in de garantieperiode. Daarna wil iedere fietsenmaker je helpen, tegen betaling uiteraard. Een gewone onderhoudsbeurt moet je ook tijdens de garantieperiode betalen, dus dan speelt afstand tot de dealer geen rol. Bijde X8 heb je complete XT groep, onderhoud is een onbekend fenomeen bij deze kwaliteit. Misschien moet je na paar maanden de achterderailleurkabel wat aanspannen.
by the way: dit zijn hybrides, kale hybrides, sporthybrides e.d.
Mooi afgewerkt en snel, toch comfortabel, oa. met stuur met 9graden buiging. Dat is pas doordacht. Hier de links:
X8: http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... _NL&cou=NL
X6: http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... _NL&cou=NL
Aanvulling: Vooral de X6 biedt goede kwaliteit voor weinig geld. De Touring Kit option is zeker niet verkeerd. Ik zou kiezen voor andere banden: Schwalbe Marathon Race vouwbanden. Lopen heel licht, zijn licht en zeer lekbestendig. Het gewichtsverschil tussen beide fietsen wordt voor een groot deel verklaard door het verschil in gewicht van de banden. Mijn advies: X6 met Marathon Race 35-622 vouwbanden. Je moet nog trappen, maar je gaat serieus sneller vooruit. De dealer van Stevens in de buurt is alleen van belang in de garantieperiode. Daarna wil iedere fietsenmaker je helpen, tegen betaling uiteraard. Een gewone onderhoudsbeurt moet je ook tijdens de garantieperiode betalen, dus dan speelt afstand tot de dealer geen rol. Bijde X8 heb je complete XT groep, onderhoud is een onbekend fenomeen bij deze kwaliteit. Misschien moet je na paar maanden de achterderailleurkabel wat aanspannen.
by the way: dit zijn hybrides, kale hybrides, sporthybrides e.d.
Misschien doe je er verstandig aan je eerst een te laten opmeten en met die gegevens te gaan kijken.
Dan voorkom je een miskoop qua niet 'passen' op de fiets.
Dan pas gaan kijken naar merk, kleur, model etc etc.
Dan voorkom je een miskoop qua niet 'passen' op de fiets.
Dan pas gaan kijken naar merk, kleur, model etc etc.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb een redelijk normaal postuur, dus dat geeft geen problemen.
Momenteel ben ik aan 't kijken naar de 2 volgende modellen:
http://www.specialized.com/nl/en/bc/SBC ... rt/Fitness
en deze:
http://www.specialized.com/nl/en/bc/SBC ... rt/Fitness
De een heeft dikkere banden , ook voor zandpaden, de ander niet, maar bevalt met toch ook wel. Dan maar niet op zandpaden, vind ik sowieso niet echt leuk.
Als ik tijd heb en 't weer niet slecht is, ga ik eens proefrijden.
Momenteel ben ik aan 't kijken naar de 2 volgende modellen:
http://www.specialized.com/nl/en/bc/SBC ... rt/Fitness
en deze:
http://www.specialized.com/nl/en/bc/SBC ... rt/Fitness
De een heeft dikkere banden , ook voor zandpaden, de ander niet, maar bevalt met toch ook wel. Dan maar niet op zandpaden, vind ik sowieso niet echt leuk.
Als ik tijd heb en 't weer niet slecht is, ga ik eens proefrijden.
Met de afstanden die je rijdt, zou ik niet kiezen voor een verende voorvork. Extra kosten, extra gewicht, minder efficiënt (het 'stuiteren' kost energie) en de enkele keer dat je op een zandpad komt, kun je best af met een gewone vork.
Het opmeten heeft ook bij een redelijk normaal postuur zin. Frames zijn gemaakt op een bepaalde bouw én favoriete zithouding. Het juiste frame geeft je uiteindelijk heel veel plezier (zeker op lange afstanden).
Oja, de banden kun je gewoon verwisselen, daar hoef je de keuze niet vanaf te laten hangen
Het opmeten heeft ook bij een redelijk normaal postuur zin. Frames zijn gemaakt op een bepaalde bouw én favoriete zithouding. Het juiste frame geeft je uiteindelijk heel veel plezier (zeker op lange afstanden).
Oja, de banden kun je gewoon verwisselen, daar hoef je de keuze niet vanaf te laten hangen
Kijk eens op deze pagina
http://www.merida-bikes.com/nl_nl/cms/1 ... tness-bike
http://www.merida-bikes.com/nl_nl/cms/1 ... tness-bike
Merida
[quote="HFS racert"]Kijk eens op deze pagina
http://www.merida-bikes.com/nl_nl/cms/1 ... tness-bike[/quote]
Dat ziet er ook goed uit. En een dealer dicht in de buurt. Ga ik ook eens naar kijken. Bedankt !
http://www.merida-bikes.com/nl_nl/cms/1 ... tness-bike[/quote]
Dat ziet er ook goed uit. En een dealer dicht in de buurt. Ga ik ook eens naar kijken. Bedankt !
Verende vorken inderdaad links laten liggen en eveneens geen schijfremmen. Tenzij je het leuk vind om onderweg remblokjes te gaan vervangen, wel een buigtangetje meenemen. De Specialized Vita (de geometrie van de S en de XS is wel erg relaxt, beter kiezen voor de M), de gesuggereerde Merida en verder heeft ook Cube in de SL serie de passende fietsen voor wat je zoekt. De geometrie van de Merida maakt een relaxte fietshouding mogelijk. De kwaliteit van de onderdelen van de Speeder T1 is zeer onder de maat. Gezien het aantal kms dat je maakt verdien je een goede kwaliteit fiets. Tenminste de T2 of nog een niveau hoger als dat er is. Stevens is altijd wat langer qua bouw. De Stevens zitten wel net boven de 10kg, De Cubes ook niet veel meer. Een verende vork op dit prijsniveau is gauw 1300 gram zwaarder. Schijfremmen ook zwaarder dan V-brakes. Normaal kost minder gewicht wel meer geld, nu kost minder gewicht ook minder geld.