Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Rammeltje in carbon velg?

damocles
Forum-lid

damocles 05 aug 2006 13:46

Heren, graag advies/tips aub.
Tijdens één van mijn fietstochten in Frankrijk viel het me op dat er in het achterwiel van mijn Cosmic Sl's een vreemd geluidje zat.  Het klinkt onwaarschijnlijk maar ik vermoed dat er een klein steentje via de kleine opening (doorgang spaak/velg) in de velg is gekomen. Ik kan het natuurlijk niet uitsluiten maar ik kan me anders niet inbeelden hoe dit rammeltje ontstaan is? De spaken staan vast, het wiel is kaarsrecht.....of is er binnenin iets afgebroken, los gekomen....?? nder het velglint was alles ok.
Als je er op let dan is dit wreed storend, graag zou ik het vermoedelijk steentje/deeltje willen verwijderen zonder dat het wiel moet gedemonteerd worden, maar hoe??????? Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, of heeft iemand mss een praktische tip??
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

pariscarbon
Forum-lid

pariscarbon 12 aug 2006 00:07

Ik heb ook Cosmics en ook een klein steentje of wat zandkorrels in mijn velg. Nu heb ik het eerder gehad en na een aantal maanden was het er weer uit. Inderdaad ongelofelijk storend. Zeker als je heel zachtjes fietst, of loopt met de fiets. Als je normaal fietst hoor je het niet. (het steentje blijft dan op zijn plek in de velg) Ik heb het er nooit uitgeschud kunnen krijgen. Jij wel?
Pinarello wint toch de tour

leocuypers
Forum-lid

Gebruikersavatar leocuypers 12 aug 2006 00:29

ik heb dit problem ook gehad maar dan met een aluminium velg, er was op een of andere manier fijn steengruis ingekomen, en dit maakte een schurend geluid. Toen heb ik wat smeer-olie (klein beetje) de holle velgruimte ingespoten, en hier bleef alle gruis aanplakken, en weg was het irritant geluid.
maar of je dit met carbin kunt doen weet ik niet, altijd oppassen met agressieve vetten en olie

kuiper
Forum-lid
Contact

kuiper 12 aug 2006 18:29

hmm een soort van Tik tak geluid ofniet? check je ventielgat kan je het ventiel heen en weer halen een beetje ? zo ja opvullen met een rubbertje of plakband dan zou het opgelost moeten zijn

pariscarbon
Forum-lid

pariscarbon 14 aug 2006 12:28

Volgens mij zijn het gewoon hele kleine steentjes/zandkorrels die met regen als modder je velg inspoelen. Aangezien je ventielgat in je velg helemaal dicht zit kan je het hier niet uit laten rollen.
Pinarello wint toch de tour

edduh
Forum-lid

edduh 14 aug 2006 12:39

Heb nu dit zelfde probleem, geprobeerd om het eruit te krijgen maar geen geluk. Maar afwachten........

rombaft
Forum-lid

rombaft 14 aug 2006 14:18

misschien simpele oplossing, maar als je het wiel uit je fiets haalt, band eraf, dan even goed schudden met het wiel zodat het korreltje (wat het ook is) beneden ligt (en opening ventiel ook naar beneden) , en dan met de stofzuiger op de opening van het ventiel, misschien kun je het er zo uitzuigen .

Plaats reactie