Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wielen???

ivo1
Forum-lid

ivo1 22 jul 2006 01:19

ik ben niet zo ervaren met racefietsen en wielen en alles eromheen. maar kun je op elke fiets elke band zetten? bijvoorbeeld de shimano r550. zonder verder iets te doen? kun je die gewoon monteren? ik snap er namelijk niets meer van met allemaal verschillende mm en naven. maar miss kunnen jullie mij helpen.
alvast bedankt...

meeuh
Forum-lid

meeuh 22 jul 2006 20:28

jah...
Er zijn verschillende naven, voor en achter natuurlijk ... en ze kunnen ook verschillen kwa aantal gaten voor de spaken
Spaken verschillen in lengte en dikte.
Velgen verschillen meestal in hoogte en materiaal. Er zijn ook velgen met een kleinere/groter diameter. Er zijn ook velgen voor draadbanden en tubes
Er zijn standaardwaarden voor velgen, dus de standaarbuitenband past er op ...

luukleeftink
Forum-lid

luukleeftink 22 jul 2006 20:29

Quoten: Origineel geplaatst door ivo1 op 21 Juli 2006

1)ik ben niet zo ervaren met racefietsen en wielen en alles eromheen. maar kun je op elke fiets elke band zetten?
2)bijvoorbeeld de shimano r550. zonder verder iets te doen? kun je die gewoon monteren? i
3)k snap er namelijk niets meer van met allemaal verschillende mm en naven. maar miss kunnen jullie mij helpen.
4)alvast bedankt...

1)Een band op een fiets doen, is knap moeilijk maar een band om een wiel/velg lukt wel. Maar het is natuurlijk logisch dat een 26 inch band niet om een 28 inch wiel/velg past. En een mtb-band past niet op een race velg en omgedraaid ook niet!
2)Jah, natuurlijk
3)De naven hebben helemaal niks te maken met de banden omleggen. En welke mm bedoel je precies, die van de breedte van de velg? Het gaat erom dat de band dezelfde breedte heeft als de velg.
4)geenk dank
luuk

Plaats reactie