Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Berekenen output vermogen (watt)

mrbean
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jul 2006 16:31

mrbean 11 jul 2006 16:56

Sinds enige tijd registreer ik van iedere training de :                           afstand / duur / gem. snelheid / max. snelheid / trapfrequentie / gem. hartslag / max. hartslag. Bovendien meet ik wekelijk gewicht en hartslag in rust.
Is het nu mogelijk om je output vermogen (watt) te bepalen!?
Zo ja, hoe dan?
Met vriendelijke groet voor de moeite.
Jeroen
                                
Pijn is genot

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9108
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 jul 2006 18:38

Bij benadering wel, volgens:
OUTPUT_IN_WATT = constante*SNELHEID^3
(SNELHEID in m/s = kpu/3,6)
de waarde van die constante is nogal afhankelijk van je houding en je fiets, maar zal tussen de 0.2 en 0.4 zitten ongeveer (Hoe aerodynamischer, hoe lager de waarde voor de constante)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jul 2006 18:44

Nee dat kan niet, in die formule ontbreken zo'n enorme berg aan variabelen die je allemaal mist. Vermogen uitrekenen gaat eigenlijk niet, behalve op een steile klim. Er zijn zoveel zaken die je snelheid beinvloeden dat het niet te berekenen is maar dat je gewoon moet meten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9108
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 jul 2006 19:30

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Juli 2006

Nee dat kan niet, in die formule ontbreken zo'n enorme berg aan variabelen die je allemaal mist. Vermogen uitrekenen gaat eigenlijk niet, behalve op een steile klim. Er zijn zoveel zaken die je snelheid beinvloeden dat het niet te berekenen is maar dat je gewoon moet meten.


Tsja, dat hangt een beetje af van de gewenste nauwkeurigheid. Bovenstaande geldt voor fietsen op het vlakke. Het zal je verbazen hoe nauwkeurig je met zulke simpele formules vrij nauwkeurig de eindtijd van bijvoorbeeld een vlakke tijdrit kunt voorspellen.
Voor fietsen bergop zou je de volgende benadering kunnen gebruiken (mits de snelheid niet al te hoog is)
POWER_OUTPUT = snelheid*(stijgings%/100)*GEWICHT*10
met snelheid weer in meters per seconde.
->Moet je wel je zakjapanner in je achterzakje steken... (of een tabel op je stuur plakken, zouden er mensen zijn die dat doen?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

flipper
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2006 23:04

flipper 11 jul 2006 23:14

Quoten: Origineel geplaatst door 53x11 op 11 Juli 2006

Tsja, dat hangt een beetje af van de gewenste nauwkeurigheid. Bovenstaande geldt voor fietsen op het vlakke. Het zal je verbazen hoe nauwkeurig je met zulke simpele formules vrij nauwkeurig de eindtijd van bijvoorbeeld een vlakke tijdrit kunt voorspellen.


IMHO is het niet mogelijk de eindtijd ve vlakke tijdrit te bepalen zonder rekening te houden met de wind (waar geen rekening mee wordt gehouden in je formule)
Ik heb van mijn sportdokter een tabel gekregen: wattage tov snelheid. Om een snelheid van 35km/u te behalen is bij een meewind van 5m/sec 82W nodig tov 460W bij een tegenwind van 5m/sec.

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 11 jul 2006 23:44

Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 12 jul 2006 10:20

Quoten: Origineel geplaatst door 53x11 op 11 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Juli 2006

Nee dat kan niet, in die formule ontbreken zo'n enorme berg aan variabelen die je allemaal mist. Vermogen uitrekenen gaat eigenlijk niet, behalve op een steile klim. Er zijn zoveel zaken die je snelheid beinvloeden dat het niet te berekenen is maar dat je gewoon moet meten.


Tsja, dat hangt een beetje af van de gewenste nauwkeurigheid. Bovenstaande geldt voor fietsen op het vlakke. Het zal je verbazen hoe nauwkeurig je met zulke simpele formules vrij nauwkeurig de eindtijd van bijvoorbeeld een vlakke tijdrit kunt voorspellen.
Voor fietsen bergop zou je de volgende benadering kunnen gebruiken (mits de snelheid niet al te hoog is)
POWER_OUTPUT = snelheid*(stijgings%/100)*GEWICHT*10
met snelheid weer in meters per seconde.
->Moet je wel je zakjapanner in je achterzakje steken... (of een tabel op je stuur plakken, zouden er mensen zijn die dat doen?)

De HAC4 van Ciclosport heeft de optie Vermogen. Deze berekent (waarschijnlijk met bovenstaande formule of een daar sterk op gelijkende) het geleverde vermogen. HAC geeft in de handleiding duidelijk aan dat het om een benadering gaat. Ik had het idee dat het op stijle hellingen inderdaad de waarheid dicht benaderd.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Plaats reactie