Donderavond was ik even een stukje aan het fietsen met mijn vriendin, toen mij voor een stoplicht opviel dat er iets zwarts op haar voorvelg zat. Bleek dat er van dat dikke zwarte olie ergens vanuit de as langs een spaak was gelopen..
Die racefiets hadden haar ouders 2e hands een x aantal jaren terug gekocht, en heeft sindsdien in de (boeren)schuur gestaan. Omdat studiegenoten van haar een 'fietsclubje' hebben, wou ze mee fietsen en dus moest er een fiets komen. Ik heb zelf die fiets schoongemaakt, nieuwe banden en remblokken erop en alles weer afgesteld en geolied.
Mijn kennis van fietsen gaat alleen niet veel verder dan schoonmaken en het simpele afstellen van remmen en versnellingen.
Nu vraag ik mij af: is dit het einde van zo'n wiel? Ik kan natuurlijk we hands een nieuw wiel kopen, maar die fiets is verder niet meer in een goede staat, heb zelfs even getwijfeld of er wel nieuwe banden om moesten.. Er zit ook een beetje speling op het achterwiel, en het achterwiel is niet meer helemaal recht. Ik heb haar aangeraden een andere fiets te kopen, maar ze wil er niet teveel aan uitgeven.. Vrouwen
Wie weet waar die olie wegkomt en wat dat betekent?
Oude racefiets: olie uit naaf?
-
- Forum-lid
Wielen onderhouden is niet echt moeilijk maar je moet wel enig gereedschap hebben (en niet HEEL onhandig zijn).
Maar voor niet teveel geld (en risico) kan je fietsenmaker je vast helpen.
Ga in ieder geval niet zonder kennis van zaken de naaf openmaken. Dat heb ik ook eens gedaan en is gewoon dom.
Speling in de naaf moet je wel verhelpen. Dit is in principe zo gebeurd, maar als je het niet doet kan je wiel kapot gaan. De balletjes in de naaf krijgen speling en gaan scheef lopen. Ook kan er vuil bij komen.
www.parktool.com is een site met veel info. Succes.
Maar voor niet teveel geld (en risico) kan je fietsenmaker je vast helpen.
Ga in ieder geval niet zonder kennis van zaken de naaf openmaken. Dat heb ik ook eens gedaan en is gewoon dom.
Speling in de naaf moet je wel verhelpen. Dit is in principe zo gebeurd, maar als je het niet doet kan je wiel kapot gaan. De balletjes in de naaf krijgen speling en gaan scheef lopen. Ook kan er vuil bij komen.
www.parktool.com is een site met veel info. Succes.