Ik heb onlangs nieuwe shifters op min fiets gezet. Ik heb nu een triple shifter op een dubbele cranck. Bij het schakelen voor heb ik nu meer "klikjes" over, de derailleur schakelt goed. Als ik dan weer terugschakel moet ik eerst de extra "klikjes" doen voordat ik schakel. Ik moet de hendel dus 2 maal gebruiken voor ik geschakeld heb.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik die extra kliks niet gebruik en ik dus weer kan schakelen als vroeger.
Triple shifter voor dubbel afstellen
Quoten: Origineel geplaatst door Roeieber op 13 Februari 2006
Ik heb onlangs nieuwe shifters op min fiets gezet. Ik heb nu een triple shifter op een dubbele cranck. Bij het schakelen voor heb ik nu meer "klikjes" over, de derailleur schakelt goed. Als ik dan weer terugschakel moet ik eerst de extra "klikjes" doen voordat ik schakel. Ik moet de hendel dus 2 maal gebruiken voor ik geschakeld heb.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik die extra kliks niet gebruik en ik dus weer kan schakelen als vroeger.
Hoi,
En om welk merk en type shifter gaat het dan wel?
Ciao,
Ik heb onlangs nieuwe shifters op min fiets gezet. Ik heb nu een triple shifter op een dubbele cranck. Bij het schakelen voor heb ik nu meer "klikjes" over, de derailleur schakelt goed. Als ik dan weer terugschakel moet ik eerst de extra "klikjes" doen voordat ik schakel. Ik moet de hendel dus 2 maal gebruiken voor ik geschakeld heb.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik die extra kliks niet gebruik en ik dus weer kan schakelen als vroeger.
Hoi,
En om welk merk en type shifter gaat het dan wel?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 Februari 2006
Bij campa heb je gewoon meerder klikjes. Je kan in 1 keer meerder klikjes schakelen, dus is gewoon een kwestie van wennen.
Waar zitten die extra klikjes eigenlijk? als je van buitenblad naar binnen gaat of andersom?
Ik heb altijd Campa gehad, dus ik hoef er niet aan te wennen.
De klikjes zitten bij het afschakelen (van groot naar klein dus) mijn vorige shifter had dit niet. Ik denk dus dat deze klikjes zijn om naar een 30-blad te schakelen, maar dit heb ik dus niet. Dit moet toch af te stellen zijn?
Bij campa heb je gewoon meerder klikjes. Je kan in 1 keer meerder klikjes schakelen, dus is gewoon een kwestie van wennen.
Waar zitten die extra klikjes eigenlijk? als je van buitenblad naar binnen gaat of andersom?
Ik heb altijd Campa gehad, dus ik hoef er niet aan te wennen.
De klikjes zitten bij het afschakelen (van groot naar klein dus) mijn vorige shifter had dit niet. Ik denk dus dat deze klikjes zijn om naar een 30-blad te schakelen, maar dit heb ik dus niet. Dit moet toch af te stellen zijn?
I Am SpeCiAliZed
Quoten: Origineel geplaatst door Roeieber op 14 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 Februari 2006
Bij campa heb je gewoon meerder klikjes. Je kan in 1 keer meerder klikjes schakelen, dus is gewoon een kwestie van wennen.
Waar zitten die extra klikjes eigenlijk? als je van buitenblad naar binnen gaat of andersom?
Ik heb altijd Campa gehad, dus ik hoef er niet aan te wennen.
De klikjes zitten bij het afschakelen (van groot naar klein dus) mijn vorige shifter had dit niet. Ik denk dus dat deze klikjes zijn om naar een 30-blad te schakelen, maar dit heb ik dus niet. Dit moet toch af te stellen zijn?
Hoi,
Met triple FDs van Campa heb ik geen ervaring maar je kan een dubbel FD wel zo instellen dat ie of 4 klikjes geeft of 3.
Bij men Record groep kan ik het zo afstellen dat ie bij drie klikken nergens "chainrub" vertoont maar dat vergt wel wat afsteltijd.
Als je met de fiets bij vrijdraaiend achterwiel de ketting op het grote voorblad hebt liggen dan is het normaal dat je vier tellen hebt als je de shifter helemaal afduwt. Hoe snel ie nu van het grote naar kleine blad valt is afhankelijk van de afstelling maar in wezen is het niet de bedoeling dat je met een klik geen beweging van je FD veroorzaakt.
Dit zou dus met wat afregelen aan de stelschroeven en de kabelspanning weg te werken zijn.
Mocht dat nu niet lukken met een triple FD, dat geklik zit namelijk in de shfter, dan kan het best dat je er van af bent door bij de FM een ander radertje (tandwieltje) in de shifter te laten plaatsen.
Zeker ben ik er niet van maar het lijkt me de meest logische procedure.
Ciao,
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 Februari 2006
Bij campa heb je gewoon meerder klikjes. Je kan in 1 keer meerder klikjes schakelen, dus is gewoon een kwestie van wennen.
Waar zitten die extra klikjes eigenlijk? als je van buitenblad naar binnen gaat of andersom?
Ik heb altijd Campa gehad, dus ik hoef er niet aan te wennen.
De klikjes zitten bij het afschakelen (van groot naar klein dus) mijn vorige shifter had dit niet. Ik denk dus dat deze klikjes zijn om naar een 30-blad te schakelen, maar dit heb ik dus niet. Dit moet toch af te stellen zijn?
Hoi,
Met triple FDs van Campa heb ik geen ervaring maar je kan een dubbel FD wel zo instellen dat ie of 4 klikjes geeft of 3.
Bij men Record groep kan ik het zo afstellen dat ie bij drie klikken nergens "chainrub" vertoont maar dat vergt wel wat afsteltijd.
Als je met de fiets bij vrijdraaiend achterwiel de ketting op het grote voorblad hebt liggen dan is het normaal dat je vier tellen hebt als je de shifter helemaal afduwt. Hoe snel ie nu van het grote naar kleine blad valt is afhankelijk van de afstelling maar in wezen is het niet de bedoeling dat je met een klik geen beweging van je FD veroorzaakt.
Dit zou dus met wat afregelen aan de stelschroeven en de kabelspanning weg te werken zijn.
Mocht dat nu niet lukken met een triple FD, dat geklik zit namelijk in de shfter, dan kan het best dat je er van af bent door bij de FM een ander radertje (tandwieltje) in de shifter te laten plaatsen.
Zeker ben ik er niet van maar het lijkt me de meest logische procedure.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Wil graag even dit topic gebruiken voor een vergelijkbaar, maar dan met triple Ultegra shifters.
Ben overgegaan van triple naar double (compact) crankstel.Ik heb Ultegra 9v shifters, die zowel geschikt zijn voor double als triple.
Hoe stel ik deze nu af. Volgens mij heb ik een 2-tal klik momenten, terwijl ik er maar 1 nodig heb. Gebruik ik nu de eerste of 2de klik om te schakelen naar het buitenblad?
Als dit niet helemaal duidelijk is, dan graag even aangeven.
Ben overgegaan van triple naar double (compact) crankstel.Ik heb Ultegra 9v shifters, die zowel geschikt zijn voor double als triple.
Hoe stel ik deze nu af. Volgens mij heb ik een 2-tal klik momenten, terwijl ik er maar 1 nodig heb. Gebruik ik nu de eerste of 2de klik om te schakelen naar het buitenblad?
Als dit niet helemaal duidelijk is, dan graag even aangeven.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Quote: Origineel geplaatst door wezep op 08 Maart 2006
Wil graag even dit topic gebruiken voor een vergelijkbaar, maar dan met triple Ultegra shifters.Ben overgegaan van triple naar double (compact) crankstel.
Ik heb Ultegra 9v shifters, die zowel geschikt zijn voor double als triple.Hoe stel ik deze nu af. Volgens mij heb ik een 2-tal klik momenten, terwijl ik er maar 1 nodig heb. Gebruik ik nu de eerste of 2de klik om te schakelen naar het buitenblad?Als dit niet helemaal duidelijk is, dan graag even aangeven.
indien je teveel klikjes hebt is er te weinig kabelspanning op !!!
Aanspannen v/d kabel zal helpen, soms moet je zelfs de voorder licht naar buiten trekken om de kabel voldoende spanning te kunnen geven !
Wil graag even dit topic gebruiken voor een vergelijkbaar, maar dan met triple Ultegra shifters.Ben overgegaan van triple naar double (compact) crankstel.
Ik heb Ultegra 9v shifters, die zowel geschikt zijn voor double als triple.Hoe stel ik deze nu af. Volgens mij heb ik een 2-tal klik momenten, terwijl ik er maar 1 nodig heb. Gebruik ik nu de eerste of 2de klik om te schakelen naar het buitenblad?Als dit niet helemaal duidelijk is, dan graag even aangeven.
indien je teveel klikjes hebt is er te weinig kabelspanning op !!!
Aanspannen v/d kabel zal helpen, soms moet je zelfs de voorder licht naar buiten trekken om de kabel voldoende spanning te kunnen geven !
Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 08 Maart 2006
Wil graag even dit topic gebruiken voor een vergelijkbaar, maar dan met triple Ultegra shifters.
Ben overgegaan van triple naar double (compact) crankstel.Ik heb Ultegra 9v shifters, die zowel geschikt zijn voor double als triple.
Hoe stel ik deze nu af. Volgens mij heb ik een 2-tal klik momenten, terwijl ik er maar 1 nodig heb. Gebruik ik nu de eerste of 2de klik om te schakelen naar het buitenblad?
Als dit niet helemaal duidelijk is, dan graag even aangeven.
Alles los maken, Linkershifter gewoon helemaal afschakelen. Kabel na afstellen van de voorder. goed straktrekken en vast zetten. Vervolgens opschakelen en max range van voorder. bepalen.
Bij een ultegra shifter heb je volgens mij ook nog een aparte trimstand (tussenstandje) dus daar door zou je 3 klikjes kunnen hebben. 1klik is dus eigelijk een halve om de voorder beter te stellen op het middenblad
succes
Wil graag even dit topic gebruiken voor een vergelijkbaar, maar dan met triple Ultegra shifters.
Ben overgegaan van triple naar double (compact) crankstel.Ik heb Ultegra 9v shifters, die zowel geschikt zijn voor double als triple.
Hoe stel ik deze nu af. Volgens mij heb ik een 2-tal klik momenten, terwijl ik er maar 1 nodig heb. Gebruik ik nu de eerste of 2de klik om te schakelen naar het buitenblad?
Als dit niet helemaal duidelijk is, dan graag even aangeven.
Alles los maken, Linkershifter gewoon helemaal afschakelen. Kabel na afstellen van de voorder. goed straktrekken en vast zetten. Vervolgens opschakelen en max range van voorder. bepalen.
Bij een ultegra shifter heb je volgens mij ook nog een aparte trimstand (tussenstandje) dus daar door zou je 3 klikjes kunnen hebben. 1klik is dus eigelijk een halve om de voorder beter te stellen op het middenblad
succes
M@zzel