Ik wil misschien een nieuwe MTB aanschaffen. Maar heb en vraagje over de geometrie.
Ik heb nu een frame met horizontale bovenbuislengte van 55cm en een stuurnok van 11cm. Wat veranderd er aan de rijeigenschappen als ik nu een frame vmet een horizontale bovenbuislengte van 57cm neem een een stuurnok van 9cm.
Rijeigenschappen
ervanuitgaande dat je bedoelt dat de zadelbuis even lang blijft : fiets zal actiever sturen met een kortere stuurpen, maar in totaal zal fiets ook iets zwaarder zijn ivm meer buismateriaal ivm groter frame.
maar behalve bij zelfbouwers die wel per buis de lengte kunnen bepalen, doen "normale" fabrikanten dit niet. Dus zal bij grotere bovenbuis ook de lengte van de zadelbuis toenemen, en dus de hoogte van het frame en ook het gewicht uiteraard weer. Ook de geometrie kan anders worden, al zal dit niet al te schokkend zijn.
maar behalve bij zelfbouwers die wel per buis de lengte kunnen bepalen, doen "normale" fabrikanten dit niet. Dus zal bij grotere bovenbuis ook de lengte van de zadelbuis toenemen, en dus de hoogte van het frame en ook het gewicht uiteraard weer. Ook de geometrie kan anders worden, al zal dit niet al te schokkend zijn.
-
- Forum-lid HC
Dat is zo niet te zeggen. hangt van zo veel zaken af. een kortere stuurpen monteren op je huidige fiets levert een direkter stuurgedrag op, maar indien je een ander frame neemt hoeft dat niet, al naar gelang de balhoofdhoek en naloop om ook de wielbasis niet te vergeten.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC