Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Winteronderhoud naven / trapas

mtb-biker
Forum-lid

mtb-biker 19 dec 2005 16:02

Kort vraagje:
Met het vochtige weer en het vele zout op de wegen een kort vraagje over het schoonhouden van de fiets.
Kan het kwaad WD-40 te gebruiken om de omgeving van de trapas / voornaaf / achternaaf schoon te maken na een tocht in de regen ?
Lijkt me gaan probleem, maar wil voorkomen dat de siliconenspray het vet afbreekt en wegspoelt uit de lagers. 
Eenmaal schoon, kun je dan gerust vaseline aanbrengen bij je naven / trapas, of heeft dat geen zin ?
Kan het kwaad je ketting te reinigen met Pedros Icewax ? (ruim aanbrengen, 10 min laten drogen, afnemen, en dan gewoon je normale olie erop ?. Pedros Icewax lost namelijk ook alle troep van de ketting op,  maar durf het met het koude / vochtige weer niet als smeermiddel te gebruiken). ntvetter durf ik al helemaal niet te gebruiken, omdat dat het vet oplost tussen de schakels.

Bedankt !

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 dec 2005 16:15

Volgens mij breekt siliconen spray helemaal geen vet af, want dan zou immers m'n ketting iedere keer droog moeten staan als ik het erop gespoten heb tegen roest. Ik zou geen WD-40 op naven gaan spuiten, op de buitenkant van je naaf hoeft niets te zitten, alles wat er zit kan alleen maar vuil aantrekken.
Pedros Icewax lijkt me geen reinigingsmiddel. Daar is het ook nooit voor bedoeld, het is een smeermiddel. Om je ketting te reinigen kan je het besten een kettingreinigings apparaatje gebruiken en daarin gewoon beetje dreft doen en aanvullen met water.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie