Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gewicht = tech spec / Fabrikant nalatig ?

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 18 dec 2005 17:54

Mischien heb ik ( ik ben een leek ) het helemaal mis maar ik wind me erg op over het volgende:
Als producent wordt je verplicht om de inhoud van je product te vermelden bv op de verpakking of in de technische data. Pak melk = 1ltr en wat zit erin zie verpakking / auto weegt 1350 kg en mag 1200kg trekken etc etc. Nu wil je een MTB aanschaffen en laat de fabrikant het na te vermelden wat zijn product weegt. Dit is volgens mij volkomen nalatigheid van de fabrikant om de consument dom te houden. Ze denken vast dat wij niet in staat zijn een product op zijn waarde te taxeren en daarom laten ze het vaak achterwegen. De arrogantie die hiervan afdruipt stuit mij enorm tegen de borst. Als je elk willekeurig product koop krijg je of de inhoud of gewicht en dan doe je een grote aanschaf en wordt je dom gehouden. Natuurlijk kun je op weightweenies je info halen maar het is niet aan ons om deze informatie bij elkaar te harken ! Volgens mij is die niet rechtsgeldig maar nog erger vind ik de neerbuigende houding die ze aannemen t.o.v. de consument die de prijs wil betalen voor het product dus gewoon recht heeft op deze info. Een fabrikant op een beurs zij een keer tegen me: " wij van X verschaffen geen gewichten van onze fietsen "   GET THE FXCK men !
Mischien heb ik het mis maar als ik het bij het rechte eind heb dan roep ik iedereen op om te demonstreren op het Malieveld !..... mwah mischien een tourtje rijden is al OK.
ps: mijn eigen FM was zo relaxed om alles van de muur te halen en netjes de gewichten te vergelijken.
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 18 dec 2005 18:10

Bij een mountainbike is het, in tegenstelling tot bijvoorbeeld auto's en verbruiksproducten minder van belang en niet verplicht om het te vermelden.

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 18 dec 2005 18:44

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 18 December 2005

Bij een mountainbike is het, in tegenstelling tot bijvoorbeeld auto's en verbruiksproducten minder van belang en niet verplicht om het te vermelden.

Minder van belang maakt volgens mij de consument zelf uit. Daar heb ik geen fabrikant voor nodig om dat voor mij te beslissen. Het is data die ze beschikbaar hebben dus wat zou de reden zijn om dit niet te communiceren ?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 dec 2005 23:38

Ach aan de 95 van de fabrikanten heb je toch niks als het gaat om opgegeven gewichten. Als ze gewicht zouden moeten vermelden dan voegen ze allemaal een 13 inch frame toe aan alle series, want dan kunnen ze die wegen met een 165 mm crank, 9 cm stuurpen en een zadelpen die lekker kort is, want dan kunnen ze een lekker laag gewicht in de folder zetten . Helaas gaat het vaak bijna zo.. Zijn maar weinig fabrikanten die echt eerlijk zijn met opgegeven gewichten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 19 dec 2005 09:48

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 18 December 2005

Zijn maar weinig fabrikanten die echt eerlijk zijn met opgegeven gewichten.

Kijk en dit steekt me nou enorm de arrogantie en zelfs oneerlijkheid. Lekkere marketing van die jongens....

stefan
Forum-lid

stefan 19 dec 2005 11:10

Vooral bij Mavic is de weegschaal vaak kapot. Nu staat er in hun folders dat het gewicht met ik meen iets van 5 kan afwijken op wielsets (velgen 10). En meestal wijkt dit gewicht ook rond de 5 af. Naar boven wel te verstaan...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 dec 2005 11:13

Bij Mavic krijg je alleen een velg op gewicht als je 1 van de 1e van de batch hebt. En van ksyriums gaan die 1e voor een groot gedeelte naar prof ploegen.. Ik heb al eens een 717 velg die 463 gram woog ipv 420 ofzo
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 19 dec 2005 20:19

Quoten: Origineel geplaatst door R Time / Epic op 18 December 2005

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 18 December 2005

Minder van belang maakt volgens mij de consument zelf uit. Daar heb ik geen fabrikant voor nodig om dat voor mij te beslissen. Het is data die ze beschikbaar hebben dus wat zou de reden zijn om dit niet te communiceren ?

Nou mooi toch, dan koop je toch niet bij die fabrikanten.?
De reden om het niet te communiceren is misschien omdat ze het zelf niet belangrijk genoeg vinden om te communiceren. Er wordt door consumenten nogal al eens op gewicht beoordeeld en misschien wil de fabrikant dat liever niet, bijvoorbeeld omdat de kans bestaat dat ze daarbij belangrijkere dingen (in de ogen van de fabrikant) over het hoofd zien, of omdat de fiets een relatief hoog gewicht heeft.
Het kan ook zo zijn dat het lastig is om het gewicht te melden, i.v.m. de afwijkingen van maten, wijzigingen in de specificaties en normale afwijkingen in de gewichten van onderdelen), misschien willen ze er niet op ''vast gepind' worden.
Als je het er niet mee eens bent, dan koop je het toch gewoon niet?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 dec 2005 14:43

De smoes die Cervélo gebruikt om het gewicht van hun producten niet te noemen is helemaal mooi
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

alstro
Forum-lid

Gebruikersavatar alstro 20 dec 2005 17:51

Probleem is denk ik wat lastiger dan jullie denken. Een fiets bestaat uit meerdere fabrikanten.
Nu kun je als frame bouwer wel een gewicht vermelden, maar als later blijkt dat een fiets zwaarder is dan bv een andere fiets in dezelfde prijsklasse en dit komt doordat er bv zwaardere (betere?) wielen onder zitten dan heb je een aardig discussie punt.

Gewoon de weegschaal erbij pakken als je het wilt weten, je koopt toch niet wekelijks een niewe fiets, een beetje goede fm-er wil je hier bij echt wel mee helpen.

* doe me die maar.....oh nee dat streepje vind ik niet zo mooi, deze dan? Nee die is te zwaar.....die in de eerste winkel vond ik toch mooier*

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 23 dec 2005 21:13

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 19 December 2005

Nou mooi toch, dan koop je toch niet bij die fabrikanten.?
De reden om het niet te communiceren is misschien omdat ze het zelf niet belangrijk genoeg vinden om te communiceren. Er wordt door consumenten nogal al eens op gewicht beoordeeld en misschien wil de fabrikant dat liever niet, bijvoorbeeld omdat de kans bestaat dat ze daarbij belangrijkere dingen (in de ogen van de fabrikant) over het hoofd zien, of omdat de fiets een relatief hoog gewicht heeft.
Het kan ook zo zijn dat het lastig is om het gewicht te melden, i.v.m. de afwijkingen van maten, wijzigingen in de specificaties en normale afwijkingen in de gewichten van onderdelen), misschien willen ze er niet op ''vast gepind' worden.
Als je het er niet mee eens bent, dan koop je het toch gewoon niet?

Een flink antal excuses / argumenten voor naar mijn mening nalatig gedrag van de fabrikant.
Dat ze het zelf niet belangrijk genoeg vinden om te communiceren ? Ik garandeer je dat ze het binnen afzienbare tijd wettelijk verplicht zijn. Dit is al het geval in de meeste branches. Ik vind dat je de consument onderschat.
quote: Als je het er niet mee eens bent, dan koop je het toch gewoon niet?
Ik maak gelukkig zelf mijn eigen keuzes. Om deze keuzes te maken reken ik op openheid van de fabrikant. Ik vind het een beetje kort door de bocht deze opmerking.

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 23 dec 2005 22:15

Quoten: Origineel geplaatst door R Time / Epic op 23 December 2005

Een flink antal excuses / argumenten voor naar mijn mening nalatig gedrag van de fabrikant.
Dat ze het zelf niet belangrijk genoeg vinden om te communiceren ? Ik garandeer je dat ze het binnen afzienbare tijd wettelijk verplicht zijn. Dit is al het geval in de meeste branches. Ik vind dat je de consument onderschat.
quote: Als je het er niet mee eens bent, dan koop je het toch gewoon niet?
Ik maak gelukkig zelf mijn eigen keuzes. Om deze keuzes te maken reken ik op openheid van de fabrikant. Ik vind het een beetje kort door de bocht deze opmerking.

En veel goede argumenten ook, als je het mij vraagt!
Ik vraag me af of er genoeg mensen zich hier druk om maken om het wettelijk verplicht te krijgen. Vooral nu er een regering zit die het aantal regels omlaag wil brengen. Laat de markt dat maar reguleren zou ik zeggen!Als ze dat dan ook nog nauwkeurig weer moeten geven en ze daar aan gehouden kunnen worden... Is dat inclusief of exclusief de lucht in de banden?
Het niet kopen blijft volgens mij een valide opmerking. Als de fabrikant niet de gewenste openheid geeft, kan dat toch ook al een criterium voor de keuze zijn?

Plaats reactie