Dolgedraaid boutje
-
- Forum-lid
Shit! Wilde net even lekker mijn fietsje blij maken met een stel nieuwe bidonhoudertjes, heb ik per ongeluk 1 aluminium boutje dolgedraaid... Hij is nog niet helemaal "rond" maar in ieder geval krijgen mijn imbussleutels er geen grip meer op.
Iemand een idee? Mss langs een FM of iemand anders met hogere kwaliteit imbussleutels? De overige 3 boutje willen er wel makkelijk uit trouwens...
Desnoods mag de houder ook wel sneuvelen, maar het frame liever niet
Iemand een idee? Mss langs een FM of iemand anders met hogere kwaliteit imbussleutels? De overige 3 boutje willen er wel makkelijk uit trouwens...
Desnoods mag de houder ook wel sneuvelen, maar het frame liever niet
-
- Forum-lid
Werd voor mijn doen uiterst vroeg wakker, maar half uurtje na Ponsteen.
Maar goed, ik ga wel ff wat prutsen met een tang... Staan Woodman Lite Screws er trouwens bekend om vrij zacht te zijn of zijn ze niet beter of slechter dan een gemiddeld alu boutje?
Maar goed, ik ga wel ff wat prutsen met een tang... Staan Woodman Lite Screws er trouwens bekend om vrij zacht te zijn of zijn ze niet beter of slechter dan een gemiddeld alu boutje?
Er zijn speciale setjes te koop met conisch toelopende " tappen " die een linkse draad hebben met grote "spoed" ( Een soort grove linkse draad die dus taps is) De naam van die tooltjes ken ik niet maar hiermee kan je vastzittende boutjes zoals beschreven losdraaien.
Je zet de juiste maat in het dolgedraaide gat en draai gewoon linksom. Dat "tooltje" vreet zich dan vast in het gat en door gewoon linksom te blijven draaien haal je dat boutje er gemakkelijk uit. Bij grotere bouten met een gleuf kan je eerst een gat boren en dan op dezelfde wijze die bout eruit draaien. Iedere goede doe het zelf zaak of gereedschappenzaak heeft zo'n setje.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
- Forum-lid
Bedankt allen voor de tips, denk dat ik maar even langs een FM ga
he bike_addict zag je posting net. Jammer dat je niet in de buurt woont anders had ik wel wat voor je kunnen betekenen. Ik neem aan dat je geen full carbon bidonhouders heb ander had je ze stuk kunnen knippen en de bout met een tang los kunnen draaien. Als het je carbon houders met alu voet betreft (en het is het voorste boutje op de onderbuis): Gewoon de imbus er weer in en voorzichtig de bidonhouder mee rond draaien werk soms. Alternatief is een grotere imbussleutel afslijpen tot hij grijpt. Wil dit allemaal niet helpen: gewoon de dremel erop.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Bidonboutje uitboren bij zo'n duur carbon frame zou ik nooit gaan doen. Als je met een tangetje er niet uitkrijgt, zou ik de ouwe houder door zagen zodat je die eraf kunt schuiven. Dat levert je extra beweeg ruimte op, waarschijnlijk genoeg om het boutje met een waterpongtang beet te pakken. Als dat lukt moet je hem er zo uit kunnen draaien.