Uitdaging: de steilste klim
Kijk eens op de lijst van alle geregistreerde klimmen in Europa:
color=#c80303http://ciclismo.sitiasp.it/motore.aspx?sid=5684b7c08e3a455da83110406130ec01&quanti=20&ID=0&da=az&come=af&lingua=ita&commenti=False
ndertussen 7.967 en selecteer heel Europa (Tutte) op zwaarste klim (difficolta).
In novembernummer staat een beschrijving van deze klim: niet mooi wel spectaculair steil. De Scanuppia:
Link: http://www.salite.ch/scanuppia.htm
De uitdaging is er: wie klimt er non-stop de Scanuppia op zonder vallen, zonder hulp en zonder 5 min. stop die de auteur heeft gemaakt? Op Internet zijn er verder tot nu toe geen verslagen van te vinden maar het kan als je echt power hebt. En het wellicht ook met racefiets. Laatste stuk (circa. 2,5) kilm.tot Malga Palazzo is dan wel lastig (onverhard) maar de basis 7 kilm. qua weg geen probleem. Ik ben erg benieuwd en hoor het graag.
color=#c80303http://ciclismo.sitiasp.it/motore.aspx?sid=5684b7c08e3a455da83110406130ec01&quanti=20&ID=0&da=az&come=af&lingua=ita&commenti=False
ndertussen 7.967 en selecteer heel Europa (Tutte) op zwaarste klim (difficolta).
In novembernummer staat een beschrijving van deze klim: niet mooi wel spectaculair steil. De Scanuppia:
Link: http://www.salite.ch/scanuppia.htm
De uitdaging is er: wie klimt er non-stop de Scanuppia op zonder vallen, zonder hulp en zonder 5 min. stop die de auteur heeft gemaakt? Op Internet zijn er verder tot nu toe geen verslagen van te vinden maar het kan als je echt power hebt. En het wellicht ook met racefiets. Laatste stuk (circa. 2,5) kilm.tot Malga Palazzo is dan wel lastig (onverhard) maar de basis 7 kilm. qua weg geen probleem. Ik ben erg benieuwd en hoor het graag.
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 09 November 2005
klim tijdritje ?
Ok. Klimtijd ritje: vanaf de S12 (dus niet in Besenello, dat ligt alweer 80m hoger...). Bij afslag naar steengroeve onderaan de weg. Klokken bij voordeur Malaga Palazzo (kan je mooi uitbollen, laatste 1,5 kilm. is dan bijna vlak/dalen. Weet waar je aan begint..
* Ter geruststelling: ik was bij de Fietschallenge (stukje van de voorbereiding) nog ergens rond plaats 500 te vinden *
klim tijdritje ?
Ok. Klimtijd ritje: vanaf de S12 (dus niet in Besenello, dat ligt alweer 80m hoger...). Bij afslag naar steengroeve onderaan de weg. Klokken bij voordeur Malaga Palazzo (kan je mooi uitbollen, laatste 1,5 kilm. is dan bijna vlak/dalen. Weet waar je aan begint..
* Ter geruststelling: ik was bij de Fietschallenge (stukje van de voorbereiding) nog ergens rond plaats 500 te vinden *
Quoten: Origineel geplaatst door jero2 op 09 November 2005
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 09 November 2005
klim tijdritje ?
Ok. Klimtijd ritje: vanaf de S12 (dus niet in Besenello, dat ligt alweer 80m hoger...). Bij afslag naar steengroeve onderaan de weg. Klokken bij voordeur Malaga Palazzo (kan je mooi uitbollen, laatste 1,5 kilm. is dan bijna vlak/dalen. Weet waar je aan begint..
* Ter geruststelling: ik was bij de Fietschallenge (stukje van de voorbereiding) nog ergens rond plaats 500 te vinden *
heb jij dit al gereden ?
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 09 November 2005
klim tijdritje ?
Ok. Klimtijd ritje: vanaf de S12 (dus niet in Besenello, dat ligt alweer 80m hoger...). Bij afslag naar steengroeve onderaan de weg. Klokken bij voordeur Malaga Palazzo (kan je mooi uitbollen, laatste 1,5 kilm. is dan bijna vlak/dalen. Weet waar je aan begint..
* Ter geruststelling: ik was bij de Fietschallenge (stukje van de voorbereiding) nog ergens rond plaats 500 te vinden *
heb jij dit al gereden ?
Ja, zie verslag in novembernummer Fiets. Maar in forumgroep over novembernummer schreef iemand:
>> Wel leuk dat verhaal over de steilste bergen van Europa. Maar volgens mij moet de auteur toch emigreren. Dat had hij immers beloofd als ie de top van de color=#c80303Nebelhorn en de color=#c80303Scanuppia niet zou halen. De eerste redde hij nog wel, maar de tweede toch duidelijk niet. Twee keer ging hij onderuit, vervolgens nog een keer waarbij hij even moest bijkomen, omdat anders z’n benen zouden exploderen. En verderop moest er nog een keer gegeten, gedronken en vooral op adem gekomen worden. Uiteindelijk is de top wel bereikt, maar zo lust ik er ook nog wel een paar, zeg. Een klim hoor je toch non-stop te fietsen, of niet soms? By the way, is er al iemand naar boven gepeddeld op de Scanuppia? >>
'Tuurlijk, een klim hoor je ook non-stop te doen, maar Scanuppia......Ik heb toch ook wel wat aardige bergen gefietst, maar dit is echt anders.. Is ook geen obscuur klein weggetje van 500m maar (genoemde route) bijna 10 kilm!
Ik ben dus erg benieuwd, het kan vast. Maar dan moet je de berg kennen en heeeel graag willen. Ik heb inderdaad in het hek gehangen (na val een paar minuten) en halverwege 5 min gestopt. Ik ben heel benieuwd wie er als eerste bovenkomt en echt niet gestopt heeft (en/of gevallen is). Ennne ook geen handige handjes die je wat aanreiken/helpen/bidonvullen etc..
Luister van mij mag alles: iedereen die bovenkomt binnen de 2 uur vind ik echt super En of je nu 10x stopt/50x valt: als je maar iedere meter fietst en niet net die 5 moeilijke meters duwend overslaat. Je kan dit echt niet vergelijken met een Galibier ofzo.
Ben gewoon erg benieuwd naar ervaringen van anderen (vooral omdat ik alleen gereden heb). Over Nebelhorn kan je op Internet best wel redelijk wat verslagen vinden en daar zijn ook dagelijks andere sporters te vinden.
>> Wel leuk dat verhaal over de steilste bergen van Europa. Maar volgens mij moet de auteur toch emigreren. Dat had hij immers beloofd als ie de top van de color=#c80303Nebelhorn en de color=#c80303Scanuppia niet zou halen. De eerste redde hij nog wel, maar de tweede toch duidelijk niet. Twee keer ging hij onderuit, vervolgens nog een keer waarbij hij even moest bijkomen, omdat anders z’n benen zouden exploderen. En verderop moest er nog een keer gegeten, gedronken en vooral op adem gekomen worden. Uiteindelijk is de top wel bereikt, maar zo lust ik er ook nog wel een paar, zeg. Een klim hoor je toch non-stop te fietsen, of niet soms? By the way, is er al iemand naar boven gepeddeld op de Scanuppia? >>
'Tuurlijk, een klim hoor je ook non-stop te doen, maar Scanuppia......Ik heb toch ook wel wat aardige bergen gefietst, maar dit is echt anders.. Is ook geen obscuur klein weggetje van 500m maar (genoemde route) bijna 10 kilm!
Ik ben dus erg benieuwd, het kan vast. Maar dan moet je de berg kennen en heeeel graag willen. Ik heb inderdaad in het hek gehangen (na val een paar minuten) en halverwege 5 min gestopt. Ik ben heel benieuwd wie er als eerste bovenkomt en echt niet gestopt heeft (en/of gevallen is). Ennne ook geen handige handjes die je wat aanreiken/helpen/bidonvullen etc..
Luister van mij mag alles: iedereen die bovenkomt binnen de 2 uur vind ik echt super En of je nu 10x stopt/50x valt: als je maar iedere meter fietst en niet net die 5 moeilijke meters duwend overslaat. Je kan dit echt niet vergelijken met een Galibier ofzo.
Ben gewoon erg benieuwd naar ervaringen van anderen (vooral omdat ik alleen gereden heb). Over Nebelhorn kan je op Internet best wel redelijk wat verslagen vinden en daar zijn ook dagelijks andere sporters te vinden.
Quote: Origineel geplaatst door jero2 op 09 November 2005
...De uitdaging is er: wie klimt er non-stop de Scanuppia op zonder vallen, zonder hulp en zonder 5 min. stop die de auteur heeft gemaakt? Op Internet zijn er verder tot nu toe geen verslagen van te vinden maar het kan als je echt power hebt...
Je hebt wel schitterende foto’s van die Scanuppia gemaakt, zeg. Het ziet er indrukwekkend en ook uitdagend uit, ja. Percentages boven de 20 in de Ardennen zijn nog goed te doen. Als je echter dat soort percentages in het hooggebergte tegenkomt, dan wordt het een ander verhaal. Zelf heb ik wel een aantal van die hufters beklommen, zoals de Col du Grand Colombier, Col de Artzamendi, de Rettenbach-gletsjer, de Kitzbuhler Horn, de Passo di Nigra en de Passo di Mortirolo. Loeisteil allemaal en een geweldig gevoel als je dat soort jongens non-stop op fietst. De zwaarste vond ik tot op heden de Kitzbuhler Horn met z’n 12,8 gemiddeld over bijna 10 km. En nergens een voetje aan de grond, nee. Maar ja, die Scanuppia is natuurlijk een buitencategorie hufter met z’n gemiddelde van 20. Dat je daar in ieder geval boven gekomen bent, is natuurlijk een enorme prestatie op zich. Maar niet non-stop, blijft een beetje knagen, kan ik me zo voorstellen. Zelf zou ik graag een poging willen wagen, maar m’n fietsvrienden krijg ik nooit zo gek. Heb al gigantisch moeten pushen om ze in september over de Mortirolo te sleuren. Dus ja, als er eens een ploegje forum-bikkels die kant uitgaat, sluit ik me gaarne achteraan.
...De uitdaging is er: wie klimt er non-stop de Scanuppia op zonder vallen, zonder hulp en zonder 5 min. stop die de auteur heeft gemaakt? Op Internet zijn er verder tot nu toe geen verslagen van te vinden maar het kan als je echt power hebt...
Je hebt wel schitterende foto’s van die Scanuppia gemaakt, zeg. Het ziet er indrukwekkend en ook uitdagend uit, ja. Percentages boven de 20 in de Ardennen zijn nog goed te doen. Als je echter dat soort percentages in het hooggebergte tegenkomt, dan wordt het een ander verhaal. Zelf heb ik wel een aantal van die hufters beklommen, zoals de Col du Grand Colombier, Col de Artzamendi, de Rettenbach-gletsjer, de Kitzbuhler Horn, de Passo di Nigra en de Passo di Mortirolo. Loeisteil allemaal en een geweldig gevoel als je dat soort jongens non-stop op fietst. De zwaarste vond ik tot op heden de Kitzbuhler Horn met z’n 12,8 gemiddeld over bijna 10 km. En nergens een voetje aan de grond, nee. Maar ja, die Scanuppia is natuurlijk een buitencategorie hufter met z’n gemiddelde van 20. Dat je daar in ieder geval boven gekomen bent, is natuurlijk een enorme prestatie op zich. Maar niet non-stop, blijft een beetje knagen, kan ik me zo voorstellen. Zelf zou ik graag een poging willen wagen, maar m’n fietsvrienden krijg ik nooit zo gek. Heb al gigantisch moeten pushen om ze in september over de Mortirolo te sleuren. Dus ja, als er eens een ploegje forum-bikkels die kant uitgaat, sluit ik me gaarne achteraan.
Nou, die klimmen zijn ook niet misselijk: dan kan je zeker bijten! Kitzbuhler Horn staat ook op plaats 14, das niet niks!
Knagen doet Scanuppia niet echt hoor: mijn doel was omhoog in acceptabele tijd en heel terug. Da's gelukt. Sinds ik ergens het profiel had gezien moest ik gewoon omhoog. Ik kreeg inderdaad dus niemand mee (hebben nu spijt...) ook (soms) omdat ze er niet in geloofden. Denk niet dat ik zelf zonder vallen (= gewoon gebrek aan kracht, je gaat te zacht en trekt te veel aan je stuur) en toch minimaal een 5 min. stopje boven kom.
Bedenk dat je ook hele stukken (boven 20) amper/niet met één hand kan fietsen: detail i.v.m eten/drinken etc. een hele operatie die je uit je ritme haalt. Alleen was ook een nadeel: qua motivatie, stimulans, dips en ook de weg niet verkend, auto kwam niet omhoog! Weg is wel goed ( tot kilm. 7,5) maar soms (als je kei-kapot zit) toch niet zo logisch. Ben bijv. ook nog een boederij-oprit ingereden, schiet lekker op...
Maar, er zijn echt veel hardere bikkels dan ik dus die kunnen stukken als op de foto 3 kilometer in een keer door rammen (sorry, krijg foto niet kleiner).
Knagen doet Scanuppia niet echt hoor: mijn doel was omhoog in acceptabele tijd en heel terug. Da's gelukt. Sinds ik ergens het profiel had gezien moest ik gewoon omhoog. Ik kreeg inderdaad dus niemand mee (hebben nu spijt...) ook (soms) omdat ze er niet in geloofden. Denk niet dat ik zelf zonder vallen (= gewoon gebrek aan kracht, je gaat te zacht en trekt te veel aan je stuur) en toch minimaal een 5 min. stopje boven kom.
Bedenk dat je ook hele stukken (boven 20) amper/niet met één hand kan fietsen: detail i.v.m eten/drinken etc. een hele operatie die je uit je ritme haalt. Alleen was ook een nadeel: qua motivatie, stimulans, dips en ook de weg niet verkend, auto kwam niet omhoog! Weg is wel goed ( tot kilm. 7,5) maar soms (als je kei-kapot zit) toch niet zo logisch. Ben bijv. ook nog een boederij-oprit ingereden, schiet lekker op...
Maar, er zijn echt veel hardere bikkels dan ik dus die kunnen stukken als op de foto 3 kilometer in een keer door rammen (sorry, krijg foto niet kleiner).
Quoten: Origineel geplaatst door jero2 op 09 November 2005
Ja, zie verslag in novembernummer Fiets. Maar in forumgroep over novembernummer schreef iemand:
dAT HAD ik niet helemaal mee gekregen.. volgens mij zijn ski-pistes nog minder steil zeg ...
knap gedaan hoor , ik denk dat ik bang ben om achterover te gaan en dan inderdaad een kilometer naar beneden glij ..
Ja, zie verslag in novembernummer Fiets. Maar in forumgroep over novembernummer schreef iemand:
dAT HAD ik niet helemaal mee gekregen.. volgens mij zijn ski-pistes nog minder steil zeg ...
knap gedaan hoor , ik denk dat ik bang ben om achterover te gaan en dan inderdaad een kilometer naar beneden glij ..
Wat ik me nou afvraag. Stel je valt/stopt en je moet weer verder, hoe kom je weer op je fiets en weer op gang naar boven?? Laat staan in je klikkers
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door alstro op 10 November 2005
Wat ik me nou afvraag. Stel je valt/stopt en je moet weer verder, hoe kom je weer op je fiets en weer op gang naar boven?? Laat staan in je klikkers
Aan de railing vasthouden, inklikken ff doorbijten en gáán!
(niet dat ik ervaringsdeskundige ben hoor )
Wat ik me nou afvraag. Stel je valt/stopt en je moet weer verder, hoe kom je weer op je fiets en weer op gang naar boven?? Laat staan in je klikkers
Aan de railing vasthouden, inklikken ff doorbijten en gáán!
(niet dat ik ervaringsdeskundige ben hoor )
Wat ik me nou afvraag. Stel je valt/stopt en je moet weer verder, hoe kom je weer op je fiets en weer op gang naar boven?? Laat staan in je klikkers
Aan de railing vasthouden, inklikken ff doorbijten en gáán! (niet dat ik ervaringsdeskundige ben hoor )
Belangrijkste is als je voelt dat je je fiets niet meer houdt, gas bij/nog meer druk naar voren of snel naar zijkant laten vallen. Achterovervallen is echt niet OK: het is beton en geen bos! Dan is het net een skihelling en skival: gevallen, enorm vloeken, schade inventariseren, voeten losmaken, fiets dwarszetten, dalski, sorry, dalpedaal vastklikken erop springen en rammen.....klein stukje in de breedte kan, weg is best breed. Dan snel slalommend omhoog. Een keer vlak bij de railing gevallen, toen "techniek'' van bike add1ct gebruikt: vanaf de railing en gaaaaan inderdaad. Ook nog goed nieuws: je ziet bijna nergens afgrond ofzo.
Goh, krijg er bijna weer zin in....je moet dit gewoon meemaken
Aan de railing vasthouden, inklikken ff doorbijten en gáán! (niet dat ik ervaringsdeskundige ben hoor )
Belangrijkste is als je voelt dat je je fiets niet meer houdt, gas bij/nog meer druk naar voren of snel naar zijkant laten vallen. Achterovervallen is echt niet OK: het is beton en geen bos! Dan is het net een skihelling en skival: gevallen, enorm vloeken, schade inventariseren, voeten losmaken, fiets dwarszetten, dalski, sorry, dalpedaal vastklikken erop springen en rammen.....klein stukje in de breedte kan, weg is best breed. Dan snel slalommend omhoog. Een keer vlak bij de railing gevallen, toen "techniek'' van bike add1ct gebruikt: vanaf de railing en gaaaaan inderdaad. Ook nog goed nieuws: je ziet bijna nergens afgrond ofzo.
Goh, krijg er bijna weer zin in....je moet dit gewoon meemaken