Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

omvang wielen

hubert
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2005 21:36

hubert 27 okt 2005 11:46

Kan iemand mij vertellen of het wat uitmaakt of je wielen hebt van 26 inch of van 28 inch? Moet je meer of minder inspanning leveren om met 26 inch wielen dezelfde afstand af te leggen in vergelijking met 28 inch banden, of maakt dit geen verschil??  
Hubert

mr.c
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 15 aug 2005 00:56

mr.c 27 okt 2005 12:11

Als dat verschil uit zou maken zou ik als werktuigbouwkundige m'n vermogenswetten uit het raam mogen gooien en andere studie uit gaan zoeken. Het maakt puur theoretisch alleen verschil bij optrekken en stoppen want de massatraagheid van grotere wielen is groter (maar dit maakt alleen in tijd uit), bij het rijden van een constante snelheid maakt het niks uit.

hubert
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2005 21:36

hubert 27 okt 2005 12:28

Dank je Mr. C.
Als werktuigbouwkundige kan je mij ook vast vertellen wat de invloed is van de breedte van de banden op de te leveren inspanning bij het fietsen op de weg. Als je banden neemt die bv 2 maal zo breed zijn dan neem ik aan dat dit leidt tot meer weerstand en moet je dus  een grotere inspanning leveren. Is dit in een verhoudingsgetal uit te drukken?
 
Hubert

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 okt 2005 17:54

Bredere banden leiden vooral tot hogere luchtweerstand. Een bredere band heeft op dezelfde luchtdruk als een smallere band wel iets minder rolweerstand. En er zijn wel meer verschillen tussen 26 en 28 inch. 28 loopt makkelijker over een boomwortel of ander op stakel heen (bij mtb'en), maar het voordeel van 26 is weer dat het wiel sterker is omdat de spaken minder lang zijn en de hoeken waaronder de spaken staan daardoor gunstiger is. Ipv sterker kun je het wiel dus ook lichter maken. Door 26 inch is ook je luchtweerstand een beetje minder, want je totale hoogte (jij op fiets) neemt af. (daarom worden in de triathlon wereld vaak racefietsen gebruikt met 26 inch wielen. Maar in UCI en KNWU wedstrijden op de weg mag je enkel met 28 inch rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 27 okt 2005 18:36

Maar het maakt bijvoorbeeld toch wel verschil uit of je normale 28 inch wielen in je fiets hebt of kleine wielen uit een kinderfietsje? een groter wiel legt toch een grotere afstand af of zie ik dit verkeerd?          
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 okt 2005 22:26

Als je een kleiner wiel heb moet je zorgen dat je een "grotere" tandwiel verhouding hebt dus ipv van een bijv een 53 een 54 of een 55.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 okt 2005 01:27

Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 27 Oktober 2005


Maar het maakt bijvoorbeeld toch wel verschil uit of je normale 28 inch wielen in je fiets hebt of kleine wielen uit een kinderfietsje? een groter wiel legt toch een grotere afstand af of zie ik dit verkeerd?          


Met een zwaarder verzet leg je per pedaalomwenteling ook een grotere afstand af  
Het vermogen dat je moet leveren bij een constante snelheid wordt bepaald door de lucht- en rolweerstand.
Een kleiner wiel geeft een iets hogere rolweerstand, maar weer minder luchtweerstand.
Het traagheidsmoment van een klein wiel is ook kleiner, maar omdat het wiel bij dezelfde snelheid ook meer omwentelingen moet maken is het uiteindelijke verschil in kinetische energie maar heel miniem.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie