Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Buigend achterpat

jmulders
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 feb 2005 23:12

jmulders 27 sep 2005 08:55

Hallo allemaal,
Even een vraag voor de ervaren techneuten.
Ik heb sinds enkele maanden een Cube Streamer. Nu viel het me op dat als ik het achterwiel erin zet en de snelspanner vastzet het achterpat ongeveer 0,5 tot 1 cm naar het wiel toe buigt. Is dit normaal?
=============================<br>
http://www.wielrenner.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 27 sep 2005 08:58

Wat bedoel je juist ?
Dat uw achterwiel eigenlijk smaller is dan uw frame en dat je dat pas oplost door de snelspanner aan te draaien
of
dat je pat echt scheef staat (derailleur)?

falcone
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:05

falcone 27 sep 2005 16:01

Ik denk dat dat normaal is... had dat bij een trek kader ook. Die kan je gewoon plooien als je je knie stevig in de kader plant. En TS hij bedoelt gewooon dat als je je snelspanner sluit je achterpat dan mee beweegt in de richting van de as. Allez dat denk ik toch.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 27 sep 2005 16:09

Heb ik ook ja, de benen van de achtervork worden wat naar elkaar toe getrokken door het sluiten van de snelspanner. Lijkt me heel normaal, minder normaal is het als alleen de achterpat zelf beweegt, dat zit nl vast aan het frame...

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 29 sep 2005 13:37

Quoten: Origineel geplaatst door jmulders op 27 September 2005


Hallo allemaal,
Even een vraag voor de ervaren techneuten.
Ik heb sinds enkele maanden een Cube Streamer. Nu viel het me op dat als ik het achterwiel erin zet en de snelspanner vastzet het achterpat ongeveer 0,5 tot 1 cm naar het wiel toe buigt. Is dit normaal?
Ik ben geen techneut maar heb wel wat ervaring. Dit lijkt mij toch niet normaal. Verder kan ik mijn snelspanner niet 0,5 tot 1 cm aanspannen. Dat zijn  maar enkele mm. Ik zou de afstand eens opmeten tussen de patten en die zou ongeveer 130 mm moeten zijn bij een modern raceframe. De as van het wiel , indien dit ook een moderne as is, zou dus ook 130 mm moeten bedragen. Is je as niet te smal ? (Oude 126 mm?) Zo ja dan zou ik die breder maken met opvulringen. Wel L en R !
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Plaats reactie