Omslagpunt.
Enkele maanden geleden heb ik een inspanningstest laten doen. Daar kwam uiteraard mijn omslagpunt uit naar voren, en nog een aantal andere zaken.Even voor de duidelijkheid, ik ben een 45-jarige recreatieve fietser, en heb niet de ambitie om wedstrijden te winnen. Maar ik vind het leuk om mij te verdiepen in de fysieke aspecten van het fietsen, en probeer mijn 'trainingen' toch zo effectief mogelijk te maken.Er is voldoende informatie beschikbaar over het trainen in verschillende hartslagzone's, supercompensatie etc. Maar is weinig te vinden over hoe je een rit zo efficiënt en snel mogenlijk kan rijden met behulp van de hartslag.Afgelopen weekend heb ik voor het eerst mee gedaan aan een grote tourrit, en heb mijn best gedaan om die zo snel mogenlijk af te leggen. Al snel zat mijn hartslag in de buurt van het omslagpunt (ook vanwege de opwinding) en later bleek dat mijn gemiddelde hartslag ongeveer op het omslagpunt heeft gelegen. Ruim de helft van de rit (4hr 20min) zat mijn hartslag boven het omslagpunt.
Had dit beter gekund?Wat is de beste opbouw voor zo'n rit, onder, op of boven omslagpunt etc.?
Ik snap dat je nooit precies die 'ideale' opbouw kunt verwezenlijken, maar wat is theoretisch het beste?
Had dit beter gekund?Wat is de beste opbouw voor zo'n rit, onder, op of boven omslagpunt etc.?
Ik snap dat je nooit precies die 'ideale' opbouw kunt verwezenlijken, maar wat is theoretisch het beste?
Harde wind is meestal tegen.
Dat moet een flink staaltje opwinding zijn geweest, als je ruim vier uur op je omslagpunt hebt gereden. Alleen als ik klim rij ik tegen mijn omslagpunt aan, en zelfs dan niet altijd.
Als toerrit mag het best wat harder dan tijdens een normale training, maar als het vlak is dan zou ik beginnen met een hartslag midden in D1, dus zo'n 80% van je omslaghartslag. Eventueel kortere stukken in D2, misschien D3 als je aan moet zetten (gaatje dichtrijden, klimmen).
Ook in D1 zijn gemiddeldes van boven de 30 makkelijk haalbaar.
Als toerrit mag het best wat harder dan tijdens een normale training, maar als het vlak is dan zou ik beginnen met een hartslag midden in D1, dus zo'n 80% van je omslaghartslag. Eventueel kortere stukken in D2, misschien D3 als je aan moet zetten (gaatje dichtrijden, klimmen).
Ook in D1 zijn gemiddeldes van boven de 30 makkelijk haalbaar.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!
Quote: Origineel geplaatst door Bandit op 14 September 2005
Dat moet een flink staaltje opwinding zijn geweest, als je ruim vier uur op je omslagpunt hebt gereden. Alleen als ik klim rij ik tegen mijn omslagpunt aan, en zelfs dan niet altijd.
Wel, eigenlijk heeft ie dat niet gedaan. Dat z'n hartslagen bij zo'n toerrit hoger liggen, is begrijpelijk; veel competitierenners hebben dit ook en Ron voelt zo'n rit aan als competitie (logisch, een cyclosportieve als La Ronde Picarde geeft je een waar competitiegevoel). Gevolg is dat alle hartslagen en bijhorende zones opwaarts opschuiven en hij ook een hoger omslagpunt zal hebben!
Het is een perfecte illustratie van wat ik in een andere topic uitlegde (zie meer info: topic Intervaltraining ??): hartslagen zijn situatiespecifiek en de hartslagzones die in labo door een inspanningstest bepaald zijn, zijn te onnauwkeurig voor outdoor gebruik.
Algemeen wordt aangenomen dat een atleet 1u (kan tot 1,5u maximum gaan) kan presteren aan een hartslag op omslagpunt.
In dat opzicht zou Ron bovenmenselijk gepresteerd hebben. Ikzelf heb (op training) een omslagpunt in de eerste helft van de 170, maar vorige week haalde ik gedurende 1u15 in koers een gemiddelde hartslag van maar liefst 190. Onmogelijk? Nee... hieruit valt alleen af te leiden dat het omslagpunt en alle zones in die situaties hoger lagen.
Dat moet een flink staaltje opwinding zijn geweest, als je ruim vier uur op je omslagpunt hebt gereden. Alleen als ik klim rij ik tegen mijn omslagpunt aan, en zelfs dan niet altijd.
Wel, eigenlijk heeft ie dat niet gedaan. Dat z'n hartslagen bij zo'n toerrit hoger liggen, is begrijpelijk; veel competitierenners hebben dit ook en Ron voelt zo'n rit aan als competitie (logisch, een cyclosportieve als La Ronde Picarde geeft je een waar competitiegevoel). Gevolg is dat alle hartslagen en bijhorende zones opwaarts opschuiven en hij ook een hoger omslagpunt zal hebben!
Het is een perfecte illustratie van wat ik in een andere topic uitlegde (zie meer info: topic Intervaltraining ??): hartslagen zijn situatiespecifiek en de hartslagzones die in labo door een inspanningstest bepaald zijn, zijn te onnauwkeurig voor outdoor gebruik.
Algemeen wordt aangenomen dat een atleet 1u (kan tot 1,5u maximum gaan) kan presteren aan een hartslag op omslagpunt.
In dat opzicht zou Ron bovenmenselijk gepresteerd hebben. Ikzelf heb (op training) een omslagpunt in de eerste helft van de 170, maar vorige week haalde ik gedurende 1u15 in koers een gemiddelde hartslag van maar liefst 190. Onmogelijk? Nee... hieruit valt alleen af te leiden dat het omslagpunt en alle zones in die situaties hoger lagen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quote: Origineel geplaatst door Ron Engels op 14 September 2005
Er is voldoende informatie beschikbaar over het trainen in verschillende hartslagzone's, supercompensatie etc. Maar is weinig te vinden over hoe je een rit zo efficiënt en snel mogenlijk kan rijden met behulp van de hartslag.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst mee gedaan aan een grote tourrit, en heb mijn best gedaan om die zo snel mogenlijk af te leggen. Al snel zat mijn hartslag in de buurt van het omslagpunt (ook vanwege de opwinding) en later bleek dat mijn gemiddelde hartslag ongeveer op het omslagpunt heeft gelegen. Ruim de helft van de rit (4hr 20min) zat mijn hartslag boven het omslagpunt.Had dit beter gekund?
Wat is de beste opbouw voor zo'n rit, onder, op of boven omslagpunt etc.?Ik snap dat je nooit precies die 'ideale' opbouw kunt verwezenlijken, maar wat is theoretisch het beste?
Ron,
Vooreerst proficiat met je prestatie in La Ronde Picarde. kZou die cyclo ook ooit wel 'ns willen rijden. Echt leuke dingen om te doen hé.
Je vraagt naar info over hoe zo'n rit aan te pakken. Wel, zo'n cyclosportieve is competitie, en daarin geldt de regel: "kijk niet naar je hartslagmetertje, doe het op gevoel". Hartslaggegevens kan je achteraf bekijken. In een wedstrijd is het haast onmogelijk om even gas terug te nemen als je tikkertje te hoog gaat, want dan is de groep gaan rijden en kan je niet meer aanpikken. Daarenboven zijn er ontzettend weinig renners die hun hartslagen in wedstrijd volledig kennen; zoals je gemerkt hebt zijn je hartslagen niet dezelfde als die van trainingen. Veel renners laten het hartslagmetertje dan ook achterwege in koers... hartslagmetertjes is om je efficiënter te doen trainen.
1 uitzondering daarop zou kunnen vormen: starten aan een expeditie louter en alleen om het einde te halen (iemand die de Marmotte wil uitrijden). Als deze niet het competitie-effect op de hartslag ervaart (nl. alleen al door "opwinding" een hogere hartslag hebben) dan zou die idd vooral in de eerste helft van z'n onderneming ervoor kunnen zorgen dat ie niet te hard gaat.
Daarnaast vraag je naar de beste voorbereiding voor zo'n rit. Het soort competitieinspanningen die jij klaarblijkelijk gaat opzoeken zijn lange duurritten (La Ronde Picarde, da's 170km?). Hiervoor moet je vooral teren op duurvermogen, uithouding dus!
Net zoals de basis die alle andere duursporters moeten aanleggen, ligt alles hem in extensieve duurtrainingen (laagste zone dus: extensief duur, net boven de recuperatie-zone). Je verbetert je uithouding en legt basis voor alle andere trainingen door veel, enorm veel, kilometers te maken aan deze lage hartslagen: trainingen van 4u (als 't kan zelfs langer) heel extensief, wat desnoods met lage gemiddelde snelheden (26 à 29km/u) zal corresponderen. Leer ook niet zozeer op je snelheid te letten tijdens de training: hartslag is dé indicator, niet snelheid!
Dit is het allerbelangrijkste als je goed voorbereid aan de start wil komen van de Franse cyclosportieves: veel kilometers in de benen hebben (enkele duizenden in de voorafgaande maanden).
Wat hartslagzones betreft: gebruik hartslagzones die bepaald zijn op basis van een veldtest (lactaattest), niet die van een indoor labotest, want die zijn totaal onnauwkeurig!
Er is voldoende informatie beschikbaar over het trainen in verschillende hartslagzone's, supercompensatie etc. Maar is weinig te vinden over hoe je een rit zo efficiënt en snel mogenlijk kan rijden met behulp van de hartslag.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst mee gedaan aan een grote tourrit, en heb mijn best gedaan om die zo snel mogenlijk af te leggen. Al snel zat mijn hartslag in de buurt van het omslagpunt (ook vanwege de opwinding) en later bleek dat mijn gemiddelde hartslag ongeveer op het omslagpunt heeft gelegen. Ruim de helft van de rit (4hr 20min) zat mijn hartslag boven het omslagpunt.Had dit beter gekund?
Wat is de beste opbouw voor zo'n rit, onder, op of boven omslagpunt etc.?Ik snap dat je nooit precies die 'ideale' opbouw kunt verwezenlijken, maar wat is theoretisch het beste?
Ron,
Vooreerst proficiat met je prestatie in La Ronde Picarde. kZou die cyclo ook ooit wel 'ns willen rijden. Echt leuke dingen om te doen hé.
Je vraagt naar info over hoe zo'n rit aan te pakken. Wel, zo'n cyclosportieve is competitie, en daarin geldt de regel: "kijk niet naar je hartslagmetertje, doe het op gevoel". Hartslaggegevens kan je achteraf bekijken. In een wedstrijd is het haast onmogelijk om even gas terug te nemen als je tikkertje te hoog gaat, want dan is de groep gaan rijden en kan je niet meer aanpikken. Daarenboven zijn er ontzettend weinig renners die hun hartslagen in wedstrijd volledig kennen; zoals je gemerkt hebt zijn je hartslagen niet dezelfde als die van trainingen. Veel renners laten het hartslagmetertje dan ook achterwege in koers... hartslagmetertjes is om je efficiënter te doen trainen.
1 uitzondering daarop zou kunnen vormen: starten aan een expeditie louter en alleen om het einde te halen (iemand die de Marmotte wil uitrijden). Als deze niet het competitie-effect op de hartslag ervaart (nl. alleen al door "opwinding" een hogere hartslag hebben) dan zou die idd vooral in de eerste helft van z'n onderneming ervoor kunnen zorgen dat ie niet te hard gaat.
Daarnaast vraag je naar de beste voorbereiding voor zo'n rit. Het soort competitieinspanningen die jij klaarblijkelijk gaat opzoeken zijn lange duurritten (La Ronde Picarde, da's 170km?). Hiervoor moet je vooral teren op duurvermogen, uithouding dus!
Net zoals de basis die alle andere duursporters moeten aanleggen, ligt alles hem in extensieve duurtrainingen (laagste zone dus: extensief duur, net boven de recuperatie-zone). Je verbetert je uithouding en legt basis voor alle andere trainingen door veel, enorm veel, kilometers te maken aan deze lage hartslagen: trainingen van 4u (als 't kan zelfs langer) heel extensief, wat desnoods met lage gemiddelde snelheden (26 à 29km/u) zal corresponderen. Leer ook niet zozeer op je snelheid te letten tijdens de training: hartslag is dé indicator, niet snelheid!
Dit is het allerbelangrijkste als je goed voorbereid aan de start wil komen van de Franse cyclosportieves: veel kilometers in de benen hebben (enkele duizenden in de voorafgaande maanden).
Wat hartslagzones betreft: gebruik hartslagzones die bepaald zijn op basis van een veldtest (lactaattest), niet die van een indoor labotest, want die zijn totaal onnauwkeurig!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4811
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Quote: Origineel geplaatst door Bandit op 14 September 2005
Ook in D1 zijn gemiddeldes van boven de 30 makkelijk haalbaar.
Dan moet ik dus nog heel hard trainen want in mijn d1 zone (of ongeveer dan daar ik nooit een test heb gedaan) rijd ik slechts met 27 gem
Ook in D1 zijn gemiddeldes van boven de 30 makkelijk haalbaar.
Dan moet ik dus nog heel hard trainen want in mijn d1 zone (of ongeveer dan daar ik nooit een test heb gedaan) rijd ik slechts met 27 gem
Is niet erg hoor, Scottwilko. Als ik de lacaattesten van alle profrenners van Lotto-Davitamon bekijk, dan halen ze zeker niet allemaal 30km/u in hun extensieve duurzone. Er is er eentje bij die daar een paar km/u boven zit (indrukwekkend), maar dat is dan ook een TT-specialist en de test is afgenomen op een vlak parcours. Het andere uiterste is een van de profrenners die al vanaf 28,4km/u boven z'n extensieve duurzone zit. En beide voorbeelden zijn top profrenners die WK-selecties haalden en in een Pro Tour ploeg rijden.
Welke snelheid je dus haalt in je basiszone zegt niets over je talent. Onthou gewoon dat je vooral op hartslag moet trainen, en is de corresponderende snelheid op training daarbij laag, het zij zo!
Welke snelheid je dus haalt in je basiszone zegt niets over je talent. Onthou gewoon dat je vooral op hartslag moet trainen, en is de corresponderende snelheid op training daarbij laag, het zij zo!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 September 2005
Is niet erg hoor, Scottwilko. Als ik de lacaattesten van alle profrenners van Lotto-Davitamon bekijk, dan halen ze zeker niet allemaal 30km/u in hun extensieve duurzone. Er is er eentje bij die daar een paar km/u boven zit (indrukwekkend), maar dat is dan ook een TT-specialist en de test is afgenomen op een vlak parcours. Het andere uiterste is een van de profrenners die al vanaf 28,4km/u boven z'n extensieve duurzone zit. En beide voorbeelden zijn top profrenners die WK-selecties haalden en in een Pro Tour ploeg rijden.Welke snelheid je dus haalt in je basiszone zegt niets over je talent. Onthou gewoon dat je vooral op hartslag moet trainen, en is de corresponderende snelheid op training daarbij laag, het zij zo!
Profs die in D1 geen 30 per uur halen? Deze informatie is voor mij nieuw. Ik kan best wel een stukje fietsen, maar echt goed ben ik niet. Toch haal ik makkelijk 30 per uur in D1. Waar vind ik deze informatie C a s r a n?
Overigens: het verschil bij mij tussen D1, D2 en D3 is heel beperkt, hooguit enkele kilometers per uur.
Is niet erg hoor, Scottwilko. Als ik de lacaattesten van alle profrenners van Lotto-Davitamon bekijk, dan halen ze zeker niet allemaal 30km/u in hun extensieve duurzone. Er is er eentje bij die daar een paar km/u boven zit (indrukwekkend), maar dat is dan ook een TT-specialist en de test is afgenomen op een vlak parcours. Het andere uiterste is een van de profrenners die al vanaf 28,4km/u boven z'n extensieve duurzone zit. En beide voorbeelden zijn top profrenners die WK-selecties haalden en in een Pro Tour ploeg rijden.Welke snelheid je dus haalt in je basiszone zegt niets over je talent. Onthou gewoon dat je vooral op hartslag moet trainen, en is de corresponderende snelheid op training daarbij laag, het zij zo!
Profs die in D1 geen 30 per uur halen? Deze informatie is voor mij nieuw. Ik kan best wel een stukje fietsen, maar echt goed ben ik niet. Toch haal ik makkelijk 30 per uur in D1. Waar vind ik deze informatie C a s r a n?
Overigens: het verschil bij mij tussen D1, D2 en D3 is heel beperkt, hooguit enkele kilometers per uur.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!
Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 15 September 2005
Profs die in D1 geen 30 per uur halen? Deze informatie is voor mij nieuw. Ik kan best wel een stukje fietsen, maar echt goed ben ik niet. Toch haal ik makkelijk 30 per uur in D1. Waar vind ik deze informatie C a s r a n?
Overigens: het verschil bij mij tussen D1, D2 en D3 is heel beperkt, hooguit enkele kilometers per uur.
Ik veronderstel dat jullie met zone D1 zone "extensief duur" bedoelen (de officiële nomenclatuur zoals die onlangs gestandaardiseerd is). Heb jij een veldtest gedaan zodat je op dat moment het snelheidsverschil tussen je zones kent? Is overigens behoorlijk normaal dat er per zone slecht enkele km/u bijkomen.
De cijfers die ik vermeld zijn degene van de lactaattesten die bij alle renners van Lotto-Davitamon afnomen zijn bij mijn trainer in december 2004. Op dat parcours (soort driehoek: drie rechte stukken, drie bochten, volledig vlak) zijn tijdrijderstypes in het voordelen en scoren ze dus het best; je zou een andere verdeling onder de renners krijgen mocht je lactaattest op een ander parcours doen. Ik meen me te herinneren dat zowat een derde van de renners al boven hun extensieve duurzone zaten aan 30km/u (welteverstaan op dat parcours, op dat tijdstip van het jaar, dus zonder competitiesnelheid in de benen), wat niet hoeft te verwonderen. Een van de meest getalenteerde renners van de ploeg scoorde in de lactaattest ook gewoon maar de middelmaat trouwens. Een lactaattest op zich zal nooit het volledige talent van een renner blootleggen, al zal het een sterke aanwijzing zijn; maar nog belangrijker, uit het enkele feit "snelheid in extensieve duurzone" kan je NIETS (!!) afleiden... je weet immers met dat ene cijfer niet hoe snel de curve verderloopt.
Misschien heb je ook een verkeerd beeld over hoe profrenners trainen, hoe getalenteerde en minder getalenteerde renners trainen. Ik werk dikwijls trainingen af met profrenners, maar denk maar niet dat de gemiddelde snelheden dan per se een stuk boven de 30 liggen (zeker niet als je met 2 traint). Een trainingsmaat van me (neoprof bij QuickStep) won deze week z'n eerste profkoers; zijn duurtrainingen in extensieve zone gebeuren ook meestal "maar" aan 28 à 29km/u (al geeft hij wel goed van jetje op de heuveltjes, kwestie van temperament). Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat alle profs aan die snelheden trainen, maar niet alle profs trainen dan ook efficiënt (en wetenschappelijk onderbouwd)!!
Profs die in D1 geen 30 per uur halen? Deze informatie is voor mij nieuw. Ik kan best wel een stukje fietsen, maar echt goed ben ik niet. Toch haal ik makkelijk 30 per uur in D1. Waar vind ik deze informatie C a s r a n?
Overigens: het verschil bij mij tussen D1, D2 en D3 is heel beperkt, hooguit enkele kilometers per uur.
Ik veronderstel dat jullie met zone D1 zone "extensief duur" bedoelen (de officiële nomenclatuur zoals die onlangs gestandaardiseerd is). Heb jij een veldtest gedaan zodat je op dat moment het snelheidsverschil tussen je zones kent? Is overigens behoorlijk normaal dat er per zone slecht enkele km/u bijkomen.
De cijfers die ik vermeld zijn degene van de lactaattesten die bij alle renners van Lotto-Davitamon afnomen zijn bij mijn trainer in december 2004. Op dat parcours (soort driehoek: drie rechte stukken, drie bochten, volledig vlak) zijn tijdrijderstypes in het voordelen en scoren ze dus het best; je zou een andere verdeling onder de renners krijgen mocht je lactaattest op een ander parcours doen. Ik meen me te herinneren dat zowat een derde van de renners al boven hun extensieve duurzone zaten aan 30km/u (welteverstaan op dat parcours, op dat tijdstip van het jaar, dus zonder competitiesnelheid in de benen), wat niet hoeft te verwonderen. Een van de meest getalenteerde renners van de ploeg scoorde in de lactaattest ook gewoon maar de middelmaat trouwens. Een lactaattest op zich zal nooit het volledige talent van een renner blootleggen, al zal het een sterke aanwijzing zijn; maar nog belangrijker, uit het enkele feit "snelheid in extensieve duurzone" kan je NIETS (!!) afleiden... je weet immers met dat ene cijfer niet hoe snel de curve verderloopt.
Misschien heb je ook een verkeerd beeld over hoe profrenners trainen, hoe getalenteerde en minder getalenteerde renners trainen. Ik werk dikwijls trainingen af met profrenners, maar denk maar niet dat de gemiddelde snelheden dan per se een stuk boven de 30 liggen (zeker niet als je met 2 traint). Een trainingsmaat van me (neoprof bij QuickStep) won deze week z'n eerste profkoers; zijn duurtrainingen in extensieve zone gebeuren ook meestal "maar" aan 28 à 29km/u (al geeft hij wel goed van jetje op de heuveltjes, kwestie van temperament). Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat alle profs aan die snelheden trainen, maar niet alle profs trainen dan ook efficiënt (en wetenschappelijk onderbouwd)!!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Ik denk dat hier de definities van de zones iets anders zijn.
Met D1 (zoals dat altijd in het blad fiets wordt gebruikt) wordt de hartslagzone van 75%-85% van het omslagpunt bedoeld.
Voor mij is dat dus, bij een omslagpunt van 172, de zone van 130-147. Ik neem aan dat de extensieve duurzone waar bij de profrenners over gesproken wordt, een andere is.
Met D1 (zoals dat altijd in het blad fiets wordt gebruikt) wordt de hartslagzone van 75%-85% van het omslagpunt bedoeld.
Voor mij is dat dus, bij een omslagpunt van 172, de zone van 130-147. Ik neem aan dat de extensieve duurzone waar bij de profrenners over gesproken wordt, een andere is.
Inderdaad, dat bedoel ik met D1, zoals gesteld in de FietsCoach. Voor mij betekent dit een hartslag van 140-141, namelijk 80% x 171 hartslagen. De 171 is vastgesteld als MLSS tijdens een test bij het SMA en komt overeen met een veldtest.
In D1 rij ik, als ik in vorm ben, 30-31 km/u.
In D1 rij ik, als ik in vorm ben, 30-31 km/u.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!
Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 15 September 2005
Ik denk dat hier de definities van de zones iets anders zijn.
Met D1 (zoals dat altijd in het blad fiets wordt gebruikt) wordt de hartslagzone van 75%-85% van het omslagpunt bedoeld.
Voor mij is dat dus, bij een omslagpunt van 172, de zone van 130-147. Ik neem aan dat de extensieve duurzone waar bij de profrenners over gesproken wordt, een andere is.
Oh, I see. Percentages van omslagpunt én maximumhartslag gebruik ik niet, te onnauwkeurig. Het zou veronderstellen dat zowel jij als Bandit tussen 75%-85% van je omslagpunt (jullie beider steady state) in dezelfde zone zitten, die jullie D1 noemen, en die geschikt is voor duurtrainingen. Dit houdt er geen rekening mee dat jij bv. al in een lagere zone fel begint te verzuren (bv. al 2mMol) terwijl Bandit -in onze hypothese beter getraind- slechts bij een groter percentage van z'n omslagpunt een dergelijke verzuring bereikt. In dat geval zou jij te hard kunnen trainen en Bandit té licht.
Het is niet omdat je omslagpunt gelijk ligt, dat je trainingszones waarop je trainingsadvies berust gelijk zijn!
Even enkele curves met uitleg van de oude website van m'n trainer geplukt (uitleg is dus niet van mij). Korte uitleg bij de verschillende lactaattesten van een wielrennertje, categorie nieuwelingen:
Bespreking HF-lactaatcurve:
- de overslagpols varieert in de loop van de 2 jaren waarin de testen gebeuren tussen 160 en 167 hartslagen per minuut- de melkzuurwaarden op basisniveau zijn in 2003-2004 een flink stuk lager dan in 2002-2003. Ook blijven de melkzuur-waarden laag tot een heel hoog percentage van het omslagpunt. Dit er op wijst dat het uithoudingsvermogen verbeterd is.
- Let op de snel oplopende melkzuurwaarden in juni 2003 als gevolg van de vele wedstrijden in het voorjaar. Het uithoudingsniveau is gedaald en verzuring treedt heel snel op, reeds bij relatief lage intensiteiten.
Bespreking snelheid-lactaatcurve:
- continu positieve evolutie in de loop van de 2 trainingsjaren.- de snelheid bij omslagpunt loopt op van 29 km/u naar 37 km/u
- hoewel tov de hartslagen de verzuring in juni 2003 sneller oploopt, wordt op basis van een beter weerstandsvermogen toch een hoge snelheid gehaald.
- in juni 2004 is de snelheid nog een stuk hoger, en die hoge snelheden worden ook gehaald bij zeer lage verzuringswaarden
- uitstekende evolutie, uiteraard ook merkbaar in de resultaten in wielerwedstrijden
Ik denk dat hier de definities van de zones iets anders zijn.
Met D1 (zoals dat altijd in het blad fiets wordt gebruikt) wordt de hartslagzone van 75%-85% van het omslagpunt bedoeld.
Voor mij is dat dus, bij een omslagpunt van 172, de zone van 130-147. Ik neem aan dat de extensieve duurzone waar bij de profrenners over gesproken wordt, een andere is.
Oh, I see. Percentages van omslagpunt én maximumhartslag gebruik ik niet, te onnauwkeurig. Het zou veronderstellen dat zowel jij als Bandit tussen 75%-85% van je omslagpunt (jullie beider steady state) in dezelfde zone zitten, die jullie D1 noemen, en die geschikt is voor duurtrainingen. Dit houdt er geen rekening mee dat jij bv. al in een lagere zone fel begint te verzuren (bv. al 2mMol) terwijl Bandit -in onze hypothese beter getraind- slechts bij een groter percentage van z'n omslagpunt een dergelijke verzuring bereikt. In dat geval zou jij te hard kunnen trainen en Bandit té licht.
Het is niet omdat je omslagpunt gelijk ligt, dat je trainingszones waarop je trainingsadvies berust gelijk zijn!
Even enkele curves met uitleg van de oude website van m'n trainer geplukt (uitleg is dus niet van mij). Korte uitleg bij de verschillende lactaattesten van een wielrennertje, categorie nieuwelingen:
Bespreking HF-lactaatcurve:
- de overslagpols varieert in de loop van de 2 jaren waarin de testen gebeuren tussen 160 en 167 hartslagen per minuut- de melkzuurwaarden op basisniveau zijn in 2003-2004 een flink stuk lager dan in 2002-2003. Ook blijven de melkzuur-waarden laag tot een heel hoog percentage van het omslagpunt. Dit er op wijst dat het uithoudingsvermogen verbeterd is.
- Let op de snel oplopende melkzuurwaarden in juni 2003 als gevolg van de vele wedstrijden in het voorjaar. Het uithoudingsniveau is gedaald en verzuring treedt heel snel op, reeds bij relatief lage intensiteiten.
Bespreking snelheid-lactaatcurve:
- continu positieve evolutie in de loop van de 2 trainingsjaren.- de snelheid bij omslagpunt loopt op van 29 km/u naar 37 km/u
- hoewel tov de hartslagen de verzuring in juni 2003 sneller oploopt, wordt op basis van een beter weerstandsvermogen toch een hoge snelheid gehaald.
- in juni 2004 is de snelheid nog een stuk hoger, en die hoge snelheden worden ook gehaald bij zeer lage verzuringswaarden
- uitstekende evolutie, uiteraard ook merkbaar in de resultaten in wielerwedstrijden
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Duidelijk verhaal. Reden dat ik die percentages wel gebruik (soms, als ik zin heb ), is dat een nauwkeurige bepaling me op dit moment te kostbaar is.
Overigens hou ik er wel rekening mee dat het een erg grove indicatie is. Bovendien willen mijn hartslagwaarden nog wel eens verschillen, mijn gevoel blijft altijd de belangrijkste leidraad.
Overigens hou ik er wel rekening mee dat het een erg grove indicatie is. Bovendien willen mijn hartslagwaarden nog wel eens verschillen, mijn gevoel blijft altijd de belangrijkste leidraad.