aandrijving
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Hier maar een paar vraagjes van mij. Het wordt weer winter en nu wilde ik voor ik aan het tochtenseizoen begin mijn aandrijving upgraden. (nou ja achter dan) Ik wilde een nieuwe xt derailleur zetten maar nu staan er 2 soorten te koop namelijk: sg en sgs. De vraag is dan ook welke heb ik nodig en wat is het verschil?
Verder nog een vraag of er forumgangers ervaring hebben met een wegcassette in de modder en of dat de investering waard is naast een normale mtb cassette?
Verder nog een vraag of er forumgangers ervaring hebben met een wegcassette in de modder en of dat de investering waard is naast een normale mtb cassette?
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 12 September 2005
Hier maar een paar vraagjes van mij. Het wordt weer winter en nu wilde ik voor ik aan het tochtenseizoen begin mijn aandrijving upgraden. (nou ja achter dan) Ik wilde een nieuwe xt derailleur zetten maar nu staan er 2 soorten te koop namelijk: sg en sgs. De vraag is dan ook welke heb ik nodig en wat is het verschil? Verder nog een vraag of er forumgangers ervaring hebben met een wegcassette in de modder en of dat de investering waard is naast een normale mtb cassette?
GS is volgens mij met korte kooi, en schakelt precies andersom dan dat je gewend bent. Met de duim naar een kleiner blad achter dus.De SGS is precies dezelfde, alleen dan met een lange kooi. Hierdoor heeft het een langer bereik, en kun je een cassette met een groter verschil monteren.
Hier maar een paar vraagjes van mij. Het wordt weer winter en nu wilde ik voor ik aan het tochtenseizoen begin mijn aandrijving upgraden. (nou ja achter dan) Ik wilde een nieuwe xt derailleur zetten maar nu staan er 2 soorten te koop namelijk: sg en sgs. De vraag is dan ook welke heb ik nodig en wat is het verschil? Verder nog een vraag of er forumgangers ervaring hebben met een wegcassette in de modder en of dat de investering waard is naast een normale mtb cassette?
GS is volgens mij met korte kooi, en schakelt precies andersom dan dat je gewend bent. Met de duim naar een kleiner blad achter dus.De SGS is precies dezelfde, alleen dan met een lange kooi. Hierdoor heeft het een langer bereik, en kun je een cassette met een groter verschil monteren.
130 gram, wat betreft de 760-serie (765 heeft alleen de sgs dacht ik).
Korte kooi, lange kooi, als je met MTB-kransjes wilt kunnen fietsen, dan wordt dat lastig met een korte kooi.
Ook even opletten of je wel een omgekeerde versnelling wilt hebben, sommige typen schakelen op het lichtste verzet onbelast (omgekeerd van wat de meesten gewend zijn).
Reed vroeger in Nederland wel eens met een 'weg-verzet', maar als je echt door de modder wilt en dan nog heuvelop houdt het niet over. Plus meer schakelen vóór en meer slijtage.........
Korte kooi, lange kooi, als je met MTB-kransjes wilt kunnen fietsen, dan wordt dat lastig met een korte kooi.
Ook even opletten of je wel een omgekeerde versnelling wilt hebben, sommige typen schakelen op het lichtste verzet onbelast (omgekeerd van wat de meesten gewend zijn).
Reed vroeger in Nederland wel eens met een 'weg-verzet', maar als je echt door de modder wilt en dan nog heuvelop houdt het niet over. Plus meer schakelen vóór en meer slijtage.........
-
- Forum-lid
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als je 32 voor en 16 achter rijdt heb je hetzelfde verzet als met 22 voor en 11 achter (slechte kettinglijn, maar het gaat om het voorbeeld), 2. Bij 32:16 heb je meer tandjes die de krachten opvangen en daardoor minder slijtage, en blubberrijden is toch al geen voordeel.
Om licht genoeg te kunnen draaien zul je vaker op het binnenblad moeten schakelen.
Om licht genoeg te kunnen draaien zul je vaker op het binnenblad moeten schakelen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
In nederland gebruik je die 22 toch niet op zuid-limburg na. Door de bagger kan je bijna altijd gewoon op de 44 jezelf er door heen rammen. Want zolang je maar snelheid heb blijft je fiets goed lopen, maar als de snelheid zakt, zakt ook de fiets weg, en sta je zo na genoeg stil. Dus zoveel meer hoef je niet te schakelen, behalve als je overdrijft en met een 21 als grootste gaat rijden. Ik rij nu met een 12-27 cassete, en dat bevalt goed, daarmee hoef ik zeker niet meer te schakelen aan de voorkant.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
En hoe zit het dan met modder ophoping tussen de kettingbladen? want een xt cassette heeft een spider en daardoor een afvoer van modder, geeft dat nog problemen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 13 September 2005
In nederland gebruik je die 22 toch niet op zuid-limburg na. Door de bagger kan je bijna altijd gewoon op de 44 jezelf er door heen rammen. Want zolang je maar snelheid heb blijft je fiets goed lopen, maar als de snelheid zakt, zakt ook de fiets weg, en sta je zo na genoeg stil. Dus zoveel meer hoef je niet te schakelen, behalve als je overdrijft en met een 21 als grootste gaat rijden. Ik rij nu met een 12-27 cassete, en dat bevalt goed, daarmee hoef ik zeker niet meer te schakelen aan de voorkant.
Tja, 12-27 dat noem ik geen echt wegverzet (NL) meer, ik rijdt zelf meestal met 11-28. 11-21 of 12-23 of zo vind ik meer wegverzet ..............
Of je 44:27 draait door de blubber hier.......?
Pakken van de cassette met modder gebeurt niet zo heel vaak bij mij, alleen als het om echte klei gaat. En in de sneeuw natuurlijk.
In nederland gebruik je die 22 toch niet op zuid-limburg na. Door de bagger kan je bijna altijd gewoon op de 44 jezelf er door heen rammen. Want zolang je maar snelheid heb blijft je fiets goed lopen, maar als de snelheid zakt, zakt ook de fiets weg, en sta je zo na genoeg stil. Dus zoveel meer hoef je niet te schakelen, behalve als je overdrijft en met een 21 als grootste gaat rijden. Ik rij nu met een 12-27 cassete, en dat bevalt goed, daarmee hoef ik zeker niet meer te schakelen aan de voorkant.
Tja, 12-27 dat noem ik geen echt wegverzet (NL) meer, ik rijdt zelf meestal met 11-28. 11-21 of 12-23 of zo vind ik meer wegverzet ..............
Of je 44:27 draait door de blubber hier.......?
Pakken van de cassette met modder gebeurt niet zo heel vaak bij mij, alleen als het om echte klei gaat. En in de sneeuw natuurlijk.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende