Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

deda newton moment

bikkeltje
Forum-lid

bikkeltje 05 sep 2005 18:16

Hallo,
Hallo,
Ik heb een deda newton stuur (31mm) en stuurpen combinatie die ik op een look carbon vork wil monteren.
Heeft iemand een idee met wat voor moment dit moet?
- tussen stuur en stuurpen (4 titanium M4 boutjes)
- tussen pen en vork ( 2 titanium M4 boutjes)

Ik kan het niet uit de (onduidelijke) gebruiksaanwijzing opmaken!

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 05 sep 2005 18:21

WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

sharkman
Forum-lid

sharkman 05 sep 2005 22:18

forget it, de boutjes zijn volgens mij M5 en staan erom bekend dat ze van zeer van povere kwaliteit zijn. Casran heeft gelijk dat deda 8 nm zegt maar meer dan 6 halen ze dus niet. Tip: de boutjes voor de vorkbuis kun je laten zitten en met 4 nm (meer dan zat! aandraaien) de voor de stuurklemming meteen voor stalen uitwisselen (ook hier is 4 nm meer dan voldoende) of ze uitwisselen voor de veel betere ti boutjes van Syntace.

casran
Forum-lid HC

casran 05 sep 2005 22:48

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 05 September 2005

forget it, de boutjes zijn volgens mij M5 en staan erom bekend dat ze van zeer van povere kwaliteit zijn. Casran heeft gelijk dat deda 8 nm zegt maar meer dan 6 halen ze dus niet. Tip: de boutjes voor de vorkbuis kun je laten zitten en met 4 nm (meer dan zat! aandraaien) de voor de stuurklemming meteen voor stalen uitwisselen (ook hier is 4 nm meer dan voldoende) of ze uitwisselen voor de veel betere ti boutjes van Syntace.

Sharkman, ik trok ook een scheur door het carbon voorplaatje van mijn Deda Mag00 (rijd sindsdien met een Deda Newton). Kan dat daardoor komen? Te hard aangespannen? Valt daar nog iets aan te doen (ik bedoel dan: klacht of morren voor garantie)?

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

sharkman
Forum-lid

sharkman 05 sep 2005 22:56

Vrijwel zeker het gevolg van te hard of ongelijkmatig aanspannen: bij dit soort pennen moet je de boutjes gelijkmatig en beurtelings aandraaien (dus niet de eerste tot 8 nm en dan pas de volgende) alleen zo blijft het carbonnen plaatje heel. Overigens mag je van geluk spreken aangezien de mag00 en the stem ervoor bekend staan dat je gemakkelijk een hap uit het magnesium trekt (en dat vooral tijdens het fietsen).
Zou het kapje gewoon claimen als ik jou was.

casran
Forum-lid HC

casran 05 sep 2005 23:01

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 05 September 2005

Vrijwel zeker het gevolg van te hard of ongelijkmatig aanspannen: bij dit soort pennen moet je de boutjes gelijkmatig en beurtelings aandraaien (dus niet de eerste tot 8 nm en dan pas de volgende) alleen zo blijft het carbonnen plaatje heel. Overigens mag je van geluk spreken aangezien de mag00 en the stem ervoor bekend staan dat je gemakkelijk een hap uit het magnesium trekt (en dat vooral tijdens het fietsen).
Zou het kapje gewoon claimen als ik jou was.

Ok. Thx. kGa daar 'ns werk van maken.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

bikkeltje
Forum-lid

bikkeltje 06 sep 2005 12:07

Ik kan me niet voorstellen dat ze inferieure bouten gebruiken in een stuurpen van bijna 100 euro. Ik neem aan dat een bedrijf als Deda geen risico's (schadeclaims etc) wil lopen als er erntige ongelukken gebeuren als gevolg van het afbreken of losraken van sturen, stuurpennen en alles wat daarmee samenhangt!

sharkman
Forum-lid

sharkman 06 sep 2005 13:15

Titanium is altijd een risico als het aan leken wordt verkocht. Lees de gebruiksaanwijzing maar eens waarin alle aansprakelijkheid af wordt gewezen als de montage niet door een geautoriseerd dealer/vakman is gebeurd.....
De bouten van Deda hebben voor Ti een relatief lage treksterkte en werden door profteams indertijd standaard al uitgewisseld, trek zelf je conclusie....

bikkeltje
Forum-lid

bikkeltje 06 sep 2005 13:41

Hm, klinkt overtuigend.
Weet je waar ze syntace bouten verkopen?

sharkman
Forum-lid

sharkman 06 sep 2005 13:45

Laat ze altijd meekomen via een adres in Duitsland dan zijn ze nog een beetje betaalbaar. Via Ebay Duitsland worden ze ook regelmatig aangeboden. Syntace maakt ze overigens niet zelf maar koopt ze bij een Italiaanse producent (de boutjes van de deda voldoen vervolgens prima om bidonhouders of de kabelgeleider onder je bracket vast te zetten..... 

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 06 sep 2005 14:22

Quoten: Origineel geplaatst door bikkeltje op 06 September 2005

Ik kan me niet voorstellen dat ze inferieure bouten gebruiken in een stuurpen van bijna 100 euro. Ik neem aan dat een bedrijf als Deda geen risico's (schadeclaims etc) wil lopen als er erntige ongelukken gebeuren als gevolg van het afbreken of losraken van sturen, stuurpennen en alles wat daarmee samenhangt!

Was het maar waar.....
Deda gebruikt trouwens inderdaad M4 boutjes voor de stuurpennen (Wat ik absoluut niet snap. Douw er M5 boutjes in en je hebt nóóit meer last van brekende boutjes en lamgedraaid schroefdraad)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sharkman
Forum-lid

sharkman 06 sep 2005 15:18

Zal het eens nameten. Het ontwerp van Deda is inmiddels al wat ouder dus het zou wel kunnen. De laatste jaren monteer ik enkel nog Ritchey, Syntace en Tune aangezien die technisch gewoon betere producten voor minder geld zijn. (een ritchey WCS 25.8 met ti bouten in 110 mm weegt bijvoorbeeld nog geen 95 gram en blijft zeer lang heel.....)

Plaats reactie