deda newton moment
Hallo,
Hallo,
Ik heb een deda newton stuur (31mm) en stuurpen combinatie die ik op een look carbon vork wil monteren.
Heeft iemand een idee met wat voor moment dit moet?
- tussen stuur en stuurpen (4 titanium M4 boutjes)
- tussen pen en vork ( 2 titanium M4 boutjes)
Ik kan het niet uit de (onduidelijke) gebruiksaanwijzing opmaken!
Hallo,
Ik heb een deda newton stuur (31mm) en stuurpen combinatie die ik op een look carbon vork wil monteren.
Heeft iemand een idee met wat voor moment dit moet?
- tussen stuur en stuurpen (4 titanium M4 boutjes)
- tussen pen en vork ( 2 titanium M4 boutjes)
Ik kan het niet uit de (onduidelijke) gebruiksaanwijzing opmaken!
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
forget it, de boutjes zijn volgens mij M5 en staan erom bekend dat ze van zeer van povere kwaliteit zijn. Casran heeft gelijk dat deda 8 nm zegt maar meer dan 6 halen ze dus niet. Tip: de boutjes voor de vorkbuis kun je laten zitten en met 4 nm (meer dan zat! aandraaien) de voor de stuurklemming meteen voor stalen uitwisselen (ook hier is 4 nm meer dan voldoende) of ze uitwisselen voor de veel betere ti boutjes van Syntace.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 05 September 2005
forget it, de boutjes zijn volgens mij M5 en staan erom bekend dat ze van zeer van povere kwaliteit zijn. Casran heeft gelijk dat deda 8 nm zegt maar meer dan 6 halen ze dus niet. Tip: de boutjes voor de vorkbuis kun je laten zitten en met 4 nm (meer dan zat! aandraaien) de voor de stuurklemming meteen voor stalen uitwisselen (ook hier is 4 nm meer dan voldoende) of ze uitwisselen voor de veel betere ti boutjes van Syntace.
Sharkman, ik trok ook een scheur door het carbon voorplaatje van mijn Deda Mag00 (rijd sindsdien met een Deda Newton). Kan dat daardoor komen? Te hard aangespannen? Valt daar nog iets aan te doen (ik bedoel dan: klacht of morren voor garantie)?
forget it, de boutjes zijn volgens mij M5 en staan erom bekend dat ze van zeer van povere kwaliteit zijn. Casran heeft gelijk dat deda 8 nm zegt maar meer dan 6 halen ze dus niet. Tip: de boutjes voor de vorkbuis kun je laten zitten en met 4 nm (meer dan zat! aandraaien) de voor de stuurklemming meteen voor stalen uitwisselen (ook hier is 4 nm meer dan voldoende) of ze uitwisselen voor de veel betere ti boutjes van Syntace.
Sharkman, ik trok ook een scheur door het carbon voorplaatje van mijn Deda Mag00 (rijd sindsdien met een Deda Newton). Kan dat daardoor komen? Te hard aangespannen? Valt daar nog iets aan te doen (ik bedoel dan: klacht of morren voor garantie)?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Vrijwel zeker het gevolg van te hard of ongelijkmatig aanspannen: bij dit soort pennen moet je de boutjes gelijkmatig en beurtelings aandraaien (dus niet de eerste tot 8 nm en dan pas de volgende) alleen zo blijft het carbonnen plaatje heel. Overigens mag je van geluk spreken aangezien de mag00 en the stem ervoor bekend staan dat je gemakkelijk een hap uit het magnesium trekt (en dat vooral tijdens het fietsen).
Zou het kapje gewoon claimen als ik jou was.
Zou het kapje gewoon claimen als ik jou was.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 05 September 2005
Vrijwel zeker het gevolg van te hard of ongelijkmatig aanspannen: bij dit soort pennen moet je de boutjes gelijkmatig en beurtelings aandraaien (dus niet de eerste tot 8 nm en dan pas de volgende) alleen zo blijft het carbonnen plaatje heel. Overigens mag je van geluk spreken aangezien de mag00 en the stem ervoor bekend staan dat je gemakkelijk een hap uit het magnesium trekt (en dat vooral tijdens het fietsen).
Zou het kapje gewoon claimen als ik jou was.
Ok. Thx. kGa daar 'ns werk van maken.
Vrijwel zeker het gevolg van te hard of ongelijkmatig aanspannen: bij dit soort pennen moet je de boutjes gelijkmatig en beurtelings aandraaien (dus niet de eerste tot 8 nm en dan pas de volgende) alleen zo blijft het carbonnen plaatje heel. Overigens mag je van geluk spreken aangezien de mag00 en the stem ervoor bekend staan dat je gemakkelijk een hap uit het magnesium trekt (en dat vooral tijdens het fietsen).
Zou het kapje gewoon claimen als ik jou was.
Ok. Thx. kGa daar 'ns werk van maken.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Ik kan me niet voorstellen dat ze inferieure bouten gebruiken in een stuurpen van bijna 100 euro. Ik neem aan dat een bedrijf als Deda geen risico's (schadeclaims etc) wil lopen als er erntige ongelukken gebeuren als gevolg van het afbreken of losraken van sturen, stuurpennen en alles wat daarmee samenhangt!
Titanium is altijd een risico als het aan leken wordt verkocht. Lees de gebruiksaanwijzing maar eens waarin alle aansprakelijkheid af wordt gewezen als de montage niet door een geautoriseerd dealer/vakman is gebeurd.....
De bouten van Deda hebben voor Ti een relatief lage treksterkte en werden door profteams indertijd standaard al uitgewisseld, trek zelf je conclusie....
De bouten van Deda hebben voor Ti een relatief lage treksterkte en werden door profteams indertijd standaard al uitgewisseld, trek zelf je conclusie....
Laat ze altijd meekomen via een adres in Duitsland dan zijn ze nog een beetje betaalbaar. Via Ebay Duitsland worden ze ook regelmatig aangeboden. Syntace maakt ze overigens niet zelf maar koopt ze bij een Italiaanse producent (de boutjes van de deda voldoen vervolgens prima om bidonhouders of de kabelgeleider onder je bracket vast te zetten.....
Quoten: Origineel geplaatst door bikkeltje op 06 September 2005
Ik kan me niet voorstellen dat ze inferieure bouten gebruiken in een stuurpen van bijna 100 euro. Ik neem aan dat een bedrijf als Deda geen risico's (schadeclaims etc) wil lopen als er erntige ongelukken gebeuren als gevolg van het afbreken of losraken van sturen, stuurpennen en alles wat daarmee samenhangt!
Was het maar waar.....
Deda gebruikt trouwens inderdaad M4 boutjes voor de stuurpennen (Wat ik absoluut niet snap. Douw er M5 boutjes in en je hebt nóóit meer last van brekende boutjes en lamgedraaid schroefdraad)
Ik kan me niet voorstellen dat ze inferieure bouten gebruiken in een stuurpen van bijna 100 euro. Ik neem aan dat een bedrijf als Deda geen risico's (schadeclaims etc) wil lopen als er erntige ongelukken gebeuren als gevolg van het afbreken of losraken van sturen, stuurpennen en alles wat daarmee samenhangt!
Was het maar waar.....
Deda gebruikt trouwens inderdaad M4 boutjes voor de stuurpennen (Wat ik absoluut niet snap. Douw er M5 boutjes in en je hebt nóóit meer last van brekende boutjes en lamgedraaid schroefdraad)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Zal het eens nameten. Het ontwerp van Deda is inmiddels al wat ouder dus het zou wel kunnen. De laatste jaren monteer ik enkel nog Ritchey, Syntace en Tune aangezien die technisch gewoon betere producten voor minder geld zijn. (een ritchey WCS 25.8 met ti bouten in 110 mm weegt bijvoorbeeld nog geen 95 gram en blijft zeer lang heel.....)