Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Open Corsa CX 19 of Grand Prix 20

jeremia
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jul 2005 14:54

jeremia 28 jul 2005 17:13

Ik heb een stalen Eddy Merckx met Mavic wielen met een velg van 18 mm. Ik twijfel tussen Vittoria Open Corsa CX van 19 mm, Vittoria Rubino van 20 mm, of Continental Grand Prix van 20 mm.
Met welke banden zal ik het snelst rijden op asfalt?
De prijs is ongeveer dezelfde, want de Open Corsa CX staat niet meer in de catalogus, dat is einde voorraad.
Geeft dat problemen, zulke smalle banden op een velg van 18 mm?
Zijn de zwarte Rubino's beter dan de gekleurde? Kunnen die gekleurde stroken los komen?
Vergeld hun toch, Jahwe, wat ze mij hebben misdaan.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 28 jul 2005 17:22

Waarom zulke smalle bandjes? 23mm is toch wel de standaard en niet zonder reden: breder = lagere rolweerstand, wel iets meer luchtweerstand en iets hoger gewicht. 23mm is dan ook een goed compromis.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 jul 2005 17:39

Michelin Pro2 Race 23 mm 20 euro bij Hopmansch
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jeremia
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jul 2005 14:54

jeremia 28 jul 2005 17:52

Hoe smaller een band, hoe harder hij kan opgepompt worden, dus hoe minder rolweerstand. Tubes kunnen nog harder worden opgepompt dan bandjes. Daarom reden ze op de Champs Elysées met tubes van 19 mm en niet met bandjes van 23mm.
Vergeld hun toch, Jahwe, wat ze mij hebben misdaan.

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 28 jul 2005 17:57

Hoe smaller de band hoe harder je hem moet oppompen voor dezelfde rolweerstand, dat is het punt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jul 2005 18:12

Quoten: Origineel geplaatst door Jeremia op 28 Juli 2005

Hoe smaller een band, hoe harder hij kan opgepompt worden, dus hoe minder rolweerstand. Tubes kunnen nog harder worden opgepompt dan bandjes. Daarom reden ze op de Champs Elysées met tubes van 19 mm en niet met bandjes van 23mm.

Dat heb ie dus goed fout. Want hoe harder een band (of tube) is hoe meer de fiets gaat stuiteren, en dat stuiteren kost enorm veel energie en dus ga je langzamer ondanks dat je het idee heb dat je harder gaat door dat de fiets meer stuitert. Lijkt me trouwens ook niet dat profs met 19 mm tubes rijden denk eerder 22 mm, maar daar hebben andere meer verstand van.........Casran vertel eens :P
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jeremia
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jul 2005 14:54

jeremia 28 jul 2005 18:13

Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 28 Juli 2005

Hoe smaller de band hoe harder je hem moet oppompen voor dezelfde rolweerstand, dat is het punt.


Is dat het gezwets van een wijze, die opgeblazen taal?
Een dikke band kun je niet hard oppompen, want dan scheurt hij open. Een dikke band heeft sowieso een lage druk.
Hoe smaller en harder de band is, hoe kleiner het contact met de grond, hoe minder rolweerstand en hoe sneller je rijdt.
Vergeld hun toch, Jahwe, wat ze mij hebben misdaan.

jeremia
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jul 2005 14:54

jeremia 28 jul 2005 18:19

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 28 Juli 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Jeremia op 28 Juli 2005

Hoe smaller een band, hoe harder hij kan opgepompt worden, dus hoe minder rolweerstand. Tubes kunnen nog harder worden opgepompt dan bandjes. Daarom reden ze op de Champs Elysées met tubes van 19 mm en niet met bandjes van 23mm.

Dat heb ie dus goed fout. Want hoe harder een band (of tube) is hoe meer de fiets gaat stuiteren, en dat stuiteren kost enorm veel energie en dus ga je langzamer ondanks dat je het idee heb dat je harder gaat door dat de fiets meer stuitert. Lijkt me trouwens ook niet dat profs met 19 mm tubes rijden denk eerder 22 mm, maar daar hebben andere meer verstand van.........Casran vertel eens :P


Het is voor op asfalt, dus wordt er niet gestuiterd.
Hard gaan is geen idee, maar wordt gemeten met een computertje.
Op kasseien heb je gelijk. Daarvoor heb ik de Vittoria Rubino's van 25 mm: 63,4 per uur op de kasseien van de Kattenberg, maar slechts 65 per uur in de Kasteeldreef. Normaal gezien ga ik met Vittoria Zefir 22 aan 17 per uur over kasseien om niet lek te rijden en aan 72,5 per uur door de Kasteeldreef.
Vergeld hun toch, Jahwe, wat ze mij hebben misdaan.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 28 jul 2005 18:24

Quote: Origineel geplaatst door Jeremia op 28 Juli 2005
Hoe smaller en harder de band is, hoe kleiner het contact met de grond, hoe minder rolweerstand en hoe sneller je rijdt.



Gezwets: hoe breder de band, hoe meer de band uitdijt in de breedte bij het contact met het asfalt. Een smalle band dijt uit in de lengte, dit gaat met een verhoging van de rolweerstand gepaard.

jeremia
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jul 2005 14:54

jeremia 28 jul 2005 18:51

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 28 Juli 2005

Gezwets: hoe breder de band, hoe meer de band uitdijt in de breedte bij het contact met het asfalt. Een smalle band dijt uit in de lengte, dit gaat met een verhoging van de rolweerstand gepaard.


Het gaat niet over uitdijen, het gaat over het oppervlak van de band dat de grond raakt. Bij een smalle band is dat oppervlak een ietsje korter, doordat de wieldiameter een beetje kleiner is, maar het is vooral beduidend smaller, en dus kleiner.
Ik weet dat de meeste amateurs en de meeste winkeliers hun banden van 23 mm vurig zullen verdedigen. Ze zijn te smal voor op kasseien en te breed voor op asfalt. Je kunt er niets mee aanvangen. Het is een typische soort slappe compromis zoals we die in België gewoon zijn van mensen die te moe zijn om nog moeilijk te doen.
Vergeld hun toch, Jahwe, wat ze mij hebben misdaan.

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 28 jul 2005 18:55

Je bent duidelijk een vreselijke betweter die werkelijk niets van anderen wenst aan te nemen, en dat is je goed recht. Veel (stuiter)plezier met je smalle bandjes! Doei!

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 28 jul 2005 18:57

In de artikelen die ik gelezen heb gaat het wel degelijk om het uitdijen van de band.

Daarnaast zie ik niet direct in waarom een kleiner contactoppervlak (dus hogere druk!) een lagere rolweerstand zou moeten opleveren.

Plaats reactie