Goedemorgen fietsfanaten,
Sinds enige tijd heb ik het fietsvirus weer te pakken, en ben ik van plan weer een racefiets op te gaan bouwen (zoals ik voorheen ook altijd deed). Qua onderdelengroep en frame ben ik er redelijk uit. Ook voor wat betreft de overige onderdelen zoals stuur, etc staat mijn keuze redelijk vast.
Het enige waar ik nog niet uit ben is het volgende. Omdat ik voor een Campagnolo Veloce groep kies, zullen de wielen logischerwijs gespaakt worden op overeenkomstige naven. Voor de spaken kies ik voor DT Swiss omdat ik hier goede ervaringen mee heb. De velgen worden Mavic CXP33's met 36 spaken. Nu is mijn vraag de volgende:
Is het mogelijk om het voorwiel en de pignonzijde van het achterwiel radiaal te spaken?
Ik lees wel eens dat het radiaal spaken van een voorwiel geen probleem mag zijn mits je niet meer dan 32 spaken in je wiel hebt. In verband met mijn gewicht heb ik echter liever 36-spaaks wielen.
In het verleden heb ik ook gereden met radiaal gespaakte wielen (dus ook voorwiel en pignonzijde achterwiel) naar volle tevredenheid. Geen spaakbreuk, en verschrikkelijk strak sturende en remmende wielen. Dit waren overigens Mavic Open Pro's 36 spaaks op Ultegra naven, met DT-spaken.
Wie o wie kan mij vertellen of het nu wel of niet verstandig is om de eerder genoemde combinatie (DT, Veloce, CXP33) radiaal te spaken?
Radiaal spaken voorwiel
hoi, van wielen spaken heb ik geen verstand. Ik wil je alleen even een suggestie doen over de naven. Als je budget het toelaat doe je er goed aan om Centaur naven te nemen. Die zijn echt een stuk beter dan Veloce. Heel goed afgedicht en makkelijker af te stellen.
succes!
succes!
Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 14 Juli 2005
Campa naven mogen niet radiaal in worden gespaakt over twee voor het voorwiel een over twee aan de niet cassettekant achter en over drie aan de achterkant voldoet prima.
sorry voor de topic-kic
maar waarom mogen campa naven niet radiaal gespaakt worden
Campa naven mogen niet radiaal in worden gespaakt over twee voor het voorwiel een over twee aan de niet cassettekant achter en over drie aan de achterkant voldoet prima.
sorry voor de topic-kic
maar waarom mogen campa naven niet radiaal gespaakt worden
gr maarten<br>
<br>
Gaan we nog fietsen?...
<br>
Gaan we nog fietsen?...

- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Omdat de krachten te groot zijn die op de flench van de naven komt te staan. Daarom mag je bij Tune naven ook bijv alleen radiaal spaken als er minder dan 32 spaken in het wiel zitten, dan is namelijk de naaf sterker omdat er minder materiaal tussen uit geboord is voor spaken.
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 September 2006
Omdat de krachten te groot zijn die op de flench van de naven komt te staan. Daarom mag je bij Tune naven ook bijv alleen radiaal spaken als er minder dan 32 spaken in het wiel zitten, dan is namelijk de naaf sterker omdat er minder materiaal tussen uit geboord is voor spaken.
Aha, TNX
Omdat de krachten te groot zijn die op de flench van de naven komt te staan. Daarom mag je bij Tune naven ook bijv alleen radiaal spaken als er minder dan 32 spaken in het wiel zitten, dan is namelijk de naaf sterker omdat er minder materiaal tussen uit geboord is voor spaken.
Aha, TNX
gr maarten<br>
<br>
Gaan we nog fietsen?...
<br>
Gaan we nog fietsen?...

-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 11 feb 2005 22:19
Heb mijn voorwiel (chorus naaf 32 gaats) toch radiaal gespaakt,hoewel dit door campa afgeraden wordt.
Ze zitten er nu 3 jaar in zonder problemen,heb er zowel in de franse alpen als in de dolomiten mee gereden,werkt perfect.
ritsefitser
Ze zitten er nu 3 jaar in zonder problemen,heb er zowel in de franse alpen als in de dolomiten mee gereden,werkt perfect.
ritsefitser
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende