Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

hoofdredactioneel commentaar

julio
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jul 2004 18:13

julio 12 jul 2005 21:35

De hoofdredacteur beweerd in de de vollebak column dat 34x25 een zwaarder verzet zou zijn als 39x27. Klopt toch niet? 

epistaxis
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2005 18:25

epistaxis 12 jul 2005 21:40

Ik ben de formule vergeten maar je kunt het uitrekenen. Afhankelijk van de afstand (per omwenteling) die overbrugd moet worden kun je gaan bepalen welke van de twee verzetten het zwaarste is. Iemand zal er wel een formule voor geven na mij i'm sure... .
 
Pain is temporary, Pride is forever; en die schaafwonde denk ik ook...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40466
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2005 21:52

Uw antwoord...
 
Less is bore

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 12 jul 2005 22:25

Er klopte idd geen enkele fluit van zijn beweringen. Misschien zat ie heel dicht tegen de deadline aan. Meest foute bewering is wel dat 30-25 een te gering voordeel oplevert. Moeten we allemaal mountainbike verzetten monteren dan? 1 op 1.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40466
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2005 23:03

“Dan ga ik ook niet voor een onzinnige, maar commercieel o zo handige uitvinding als een compact. Een compact is alleen handig als een tripel niet op je fiets past”
Deze uitspraak irriteerde mij mateloos. In elke Fiets wordt er wel verwezen naar het imago en de looks van een onderdeel of een fiets en nu zou looks ineens niet meer belangrijk zijn? Een compact mag je toch ook gewoon mooi vinden? Een carbon achterbrug is eveneens volledig onzinnig en alleen commercieel verantwoord, maar het zou mij niet verbazen als de heer Plugge zelf ook gewoon carbon op zijn fietsje heeft.
Met vervolgens de mededeling “Met 39x27 rijd je lichter dan 34x25” zou dan even de onzin van een compact worden aangetoond. Bij 60 trappen per minuut (voor de meeste stervelingen klimtempo als het echt zwaar is) rijd je met de combi 39x27 10.9km/u en met de combi 34x25 10.3km/u. 39x27 is dus wel degelijk zwaarder!
Ondergetekende rijdt met een compact 36/50 en voor de bergen een 12-29 cassette. Bij 60 tpm kom ik dan op 9.4km/u. 30x25, wat vaak het kleinste verzet is bij een tripel, is 9.1km/u, dus dat is inderdaad minimaal langzamer. Iemand die daar graag op wil vertrouwen zal dus inderdaad die tripel kopen, en wellicht een 27 achter erbij steken.
Het gevoel bekruipt mij echter een beetje dat dhr. Plugge zijn relaas in een geïrriteerde bui heeft geschreven. Het geplaag van zijn fietsmaatjes zat? Eraf gereden door iemand met een compact? De keuze voor een compact of een tripel is persoonlijk en vaak is het een emotionele beslissing. Die beslissing is niet of je met een tripel voor lul rijdt of niet, want een beetje kenner herkent een compact ook direct als een mietjesverzet. De beslissing is vaak gewoon emotioneel-cosmetisch. De compact-koper in spe vind een compact gewoon mooier staan op zijn nieuwe trots. Niet die 3 bladen op de trapas, niet die lange kooi van de achterderailleur, maar gewoon een mooie strakke aandrijflijn. Maar ja, dan ben je wel gezwicht voor de commerciële wolven die de compacts verkopen….
Less is bore

julio
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jul 2004 18:13

julio 12 jul 2005 23:25

Wel wat suggestieve opmerkingen Daniel.  Anyway, de goede man heeft iets fout getikt, gebeurt de beste. En om nog verder te gaan, de looks boeien mij niet zo in dit geval. Ik heb een triple, maar ga naar compact 36/50. Gewoonweg eenvoudiger kwa schakelen en het enige wat je verder mist is het ene zwaartse verzet (52x12). Het verschil met 50x12 is trouwens niet bijster groot. Ergo, de optie 50x11 is zwaarder. Echt waar!

klimgeit
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 apr 2005 21:55

klimgeit 13 jul 2005 00:26

Ik lag er al een lichtjaar uit qua techniek, triple was in mijn tijd reeds voor watjes en compact ????? Maar goed gekozen voor 42/53 x 12-25 kom tot nu toe overal boven in limburg en frankrijk (even getwijfeld bij bepaald bergje >10%) maar dan ga je maar ff staan en bijt je door (slik, denk wel een 39 bladje te kopen).
Heren maakt allemaal geen worst uit wat je op je stalen ros monteert, als het maar hard gaat!!!!!!!
Na 20 jaar nog steeds de l\'Alpe d\'Huez binnen het uur.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 13 jul 2005 00:33

Quoten: Origineel geplaatst door klimgeit op 12 Juli 2005


Heren maakt allemaal geen worst uit wat je op je stalen ros monteert, als het maar hard gaat!!!!!!!


Precies!
Kies wat jezelf handig en mooi vind, schijt aan andere mensen.
Ik heb de Marmotte gewoon lekker met een triple gedaan en ik ben er trots op!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40466
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jul 2005 00:59

@julio: welke opmerking doel je op? Ik heb geprobeerd een beetje de toon van de desbetreffende column te pakken...
Less is bore

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 13 jul 2005 01:16

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 12 Juli 2005


Eraf gereden door iemand met een compact?

Weet je nog de Eijserbosweg Was je toen ook gefrustreerd dat je er af werd gereden door iemand met een triple

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 13 jul 2005 01:21

Eijserbosweg is 39-19 werk natuurlijk

Wanneer ook alweer die Limburg forummeeting?

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 13 jul 2005 01:26

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 12 Juli 2005

Eijserbosweg is 39-19 werk natuurlijk Wanneer ook alweer die Limburg forummeeting?


Even voor de context het ging hier wel over de Eijserbosweg na 240 km in LiMo
Overigens ga ik het tegen jou niet eens proberen (met die camerig tijd van jou...)

Plaats reactie