Oude racefiets vernieuwingskuur
-
- Forum-lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42
Ik post maar een nieuwe topic voor de update van m'n oude racefiets die ik helemaal onderhanden heb genomen. Het is en zal nooit een duur topmodel racefiets zijn/worden maar na de vernieuwingskuur (ik wil weer actief op de pedalen) lijkt het wel een nieuwe fiets (voor de kenner niet natuurlijk, getuige de aan het frame gemonteerde schakelhevels). M.u.v. het spuiten, af- en opmonteren van de crank-as en het afstellen van de ketting-cassette heb ik alles zelf gedaan, wat weer het nodige aan geld scheelt.
NIEUW/ZGAN:Frame: klassiek alu Peugeot Chamonix 1989, niet nieuw dus, maar met nieuwe Ford Focus rS blauw metallic lakVoorvork: klassiek 1" chroomWielset: 28inch Race Rigida Xena SL XR4 ShimanoVelglint: hogedruk lintBinnenbanden: merk onbekendBuitenbanden: SchwalbeStuur: Italiaans ossekopstuur, merk onbekend **Stuurbocht: Cinelli Alter (incl. adapter 1")Stuurlint: EastonRemgrepen: Shimano Exage Sport (1989) *Remkabels en -omhulsel: ShimanoZadel: Selle Italia Oktavia GelPedalen: Shimano PD A515Pedalen adapters: nodig i.v.m. de oude Sidi schoenenBidonhouder: Tao TacxBidon: Mario Verhoeven (gratis gekregen, nog eens bedankt!)Cassette: 7s ShimanoKetting: 7s, Shimano HG90Remhoeven: Shimano 105Remkabels: ShimanoAchterderailleur: Shimano Sora *
Oud:Voorderailleur: Shimano LX Sport *Zadelpen: StronglightCrank+as: Shimano RX100Voorbladen: Shimano 42 (Biopace) en 52Dat was het zo'n beetje.* Dit wil ik toch nog op Shimano 105 niveau brengen tzt.** Wellicht Cinelli Ram in de toekomstBinnenkort volgen de foto's.Ik heb het 7s gedeelte zo gelaten i.v.m. eventuele complicaties die ik in het begin nog niet kon overzien. Natuurlijk kan ik er een 8s cassette in zetten (ketting en derailleurs kunnen hier mee overweg), maar ik vind het eerst voldoende zo.De remgrepen wil ik eigenlijk nog een keer aanpassen qua looks, dus als iemand suggesties heeft?! Is het nog mogelijk om er geïntegreerde remgrepen+versnellingsgrepen erop te zetten?
Ik hoor graag alvast jullie reakties, ook die met kritiek, want wellicht kan ik er iets mee!!
mvgr.Sunadumari
NIEUW/ZGAN:Frame: klassiek alu Peugeot Chamonix 1989, niet nieuw dus, maar met nieuwe Ford Focus rS blauw metallic lakVoorvork: klassiek 1" chroomWielset: 28inch Race Rigida Xena SL XR4 ShimanoVelglint: hogedruk lintBinnenbanden: merk onbekendBuitenbanden: SchwalbeStuur: Italiaans ossekopstuur, merk onbekend **Stuurbocht: Cinelli Alter (incl. adapter 1")Stuurlint: EastonRemgrepen: Shimano Exage Sport (1989) *Remkabels en -omhulsel: ShimanoZadel: Selle Italia Oktavia GelPedalen: Shimano PD A515Pedalen adapters: nodig i.v.m. de oude Sidi schoenenBidonhouder: Tao TacxBidon: Mario Verhoeven (gratis gekregen, nog eens bedankt!)Cassette: 7s ShimanoKetting: 7s, Shimano HG90Remhoeven: Shimano 105Remkabels: ShimanoAchterderailleur: Shimano Sora *
Oud:Voorderailleur: Shimano LX Sport *Zadelpen: StronglightCrank+as: Shimano RX100Voorbladen: Shimano 42 (Biopace) en 52Dat was het zo'n beetje.* Dit wil ik toch nog op Shimano 105 niveau brengen tzt.** Wellicht Cinelli Ram in de toekomstBinnenkort volgen de foto's.Ik heb het 7s gedeelte zo gelaten i.v.m. eventuele complicaties die ik in het begin nog niet kon overzien. Natuurlijk kan ik er een 8s cassette in zetten (ketting en derailleurs kunnen hier mee overweg), maar ik vind het eerst voldoende zo.De remgrepen wil ik eigenlijk nog een keer aanpassen qua looks, dus als iemand suggesties heeft?! Is het nog mogelijk om er geïntegreerde remgrepen+versnellingsgrepen erop te zetten?
Ik hoor graag alvast jullie reakties, ook die met kritiek, want wellicht kan ik er iets mee!!
mvgr.Sunadumari
"Assumption is the mother of all fuckups\'\'
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Je hebt neem ik aan een oud draadbalhoofd, dwz geen modern Ahead systeem? Dan kun je volgens mij uberhaupt geen Cinelli Ram gebruiken, correct me if I'm wrong. Zelf zou ik het ook niet echt mooi vinden staan, zo'n pimpin' carbon Ram op zo'n klassieke fiets als die van jou. De rest van je keuzes lijken me verder wel prima, weinig op aan te merken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 05 Juni 2005
Je hebt neem ik aan een oud draadbalhoofd, dwz geen modern Ahead systeem? Dan kun je volgens mij uberhaupt geen Cinelli Ram gebruiken, correct me if I'm wrong. Zelf zou ik het ook niet echt mooi vinden staan, zo'n pimpin' carbon Ram op zo'n klassieke fiets als die van jou. De rest van je keuzes lijken me verder wel prima, weinig op aan te merken.
Het zit er wel op, middels een adapter www.humpert.com
En toch lijkt het wel ok (de foto's komen nog)
Je hebt neem ik aan een oud draadbalhoofd, dwz geen modern Ahead systeem? Dan kun je volgens mij uberhaupt geen Cinelli Ram gebruiken, correct me if I'm wrong. Zelf zou ik het ook niet echt mooi vinden staan, zo'n pimpin' carbon Ram op zo'n klassieke fiets als die van jou. De rest van je keuzes lijken me verder wel prima, weinig op aan te merken.
Het zit er wel op, middels een adapter www.humpert.com
En toch lijkt het wel ok (de foto's komen nog)
"Assumption is the mother of all fuckups\'\'
-
- Forum-lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42
Adapterset linksboven aan [Duits menu: Vorbauten]
"Assumption is the mother of all fuckups\'\'
-
- Forum-lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42
Quoten: Origineel geplaatst door TimoWr op 06 Juni 2005
Een Cinelli RAM op een fiets die minder waard is dan het stuur? Hi-tech is op een klassieke fiets? Wat een waanzin.
Kep er geen Cinelli RAM op (WEL de cinelli alter bocht), maar wil dit wellicht... nog niet helemaal over uit (kan ook een gewone stuur worden, incl. STi grepen). Ik ben geen mainstream en maak een fiets zoals ik het mooi vindt, en soms moet je iets doen wat nog niemand gedaan heeft. Wacht maar tot ik de foto's klaar heb, de fiets is mooi (smaken verschillen natuurlijk).Ik wil er nog wat Shimano 105 spul op hebben, crankstel incl. bladen en derailleurs. Die zijn vaak voor 8s en 9s, maar de (tijdelijke) Sora 8s achterderailleur die ik er nu op heb draait prima op de 7s cassette.
En inderdaad, het frame is ''oud'', maar ik maak liever iets naar eigen smaak (zoals professioneel blauw metallic gespoten lak) dan dat ik een winkel binnenloop en eventjes een fiets koop. Qua budget zit ik nu beter, want ik ga geen 1200 euro of meer uitgeven voor een goede fiets. Ieder z'n eigen keuze natuurlijk.
Een Cinelli RAM op een fiets die minder waard is dan het stuur? Hi-tech is op een klassieke fiets? Wat een waanzin.
Kep er geen Cinelli RAM op (WEL de cinelli alter bocht), maar wil dit wellicht... nog niet helemaal over uit (kan ook een gewone stuur worden, incl. STi grepen). Ik ben geen mainstream en maak een fiets zoals ik het mooi vindt, en soms moet je iets doen wat nog niemand gedaan heeft. Wacht maar tot ik de foto's klaar heb, de fiets is mooi (smaken verschillen natuurlijk).Ik wil er nog wat Shimano 105 spul op hebben, crankstel incl. bladen en derailleurs. Die zijn vaak voor 8s en 9s, maar de (tijdelijke) Sora 8s achterderailleur die ik er nu op heb draait prima op de 7s cassette.
En inderdaad, het frame is ''oud'', maar ik maak liever iets naar eigen smaak (zoals professioneel blauw metallic gespoten lak) dan dat ik een winkel binnenloop en eventjes een fiets koop. Qua budget zit ik nu beter, want ik ga geen 1200 euro of meer uitgeven voor een goede fiets. Ieder z'n eigen keuze natuurlijk.
"Assumption is the mother of all fuckups\'\'
-
- Forum-lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42
Wat voor stuur raden jullie mij aan? Een Easton triathlon of een ''gewone'' stuur (merk?)
"Assumption is the mother of all fuckups\'\'
Mijn fietsen zijn ook zelf bedacht, tot op het schroefje uniek en wars van mainstream. Maar ik stem de componenten wel op elkaar af en ga geen stront met een truffel serveren. Wat je nu krijgt is een frame dat 15 jaar gelden als niets voorstelde, met oude onderdelen, simpele moderne onderdelen en een exclusief hi-end stuur. Zinloos.
Als je dan zo graag iets bijzonders wil, waarom dan niet b.v. een kinesis alu frame in dat blauw laten spuiten? Dan hou je het tenminste gewoon een beetje in verhouding.
Overigens, die Peugeot Chamonix zou een alu frame zijn uit 1989? Dat kan niet. Peugeot had op dat moment alleen stalen frames in haar gamma. Ik kocht dat jaar namelijk mijn eerste racefiets: een Peugeot Izoard van Reynolds 525 buizen met Shimano RX100 groep.
En er zit een Cinelli Alter stuurbocht op en een ossekopstuur? Dat is technisch onmogelijk.
Als je dan zo graag iets bijzonders wil, waarom dan niet b.v. een kinesis alu frame in dat blauw laten spuiten? Dan hou je het tenminste gewoon een beetje in verhouding.
Overigens, die Peugeot Chamonix zou een alu frame zijn uit 1989? Dat kan niet. Peugeot had op dat moment alleen stalen frames in haar gamma. Ik kocht dat jaar namelijk mijn eerste racefiets: een Peugeot Izoard van Reynolds 525 buizen met Shimano RX100 groep.
En er zit een Cinelli Alter stuurbocht op en een ossekopstuur? Dat is technisch onmogelijk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42
Niet onmogelijk, het bewijs staat in m'n garage... de foto's komen zsm, maar ik heb geen digicam, dus kan nog ff duren....
"Assumption is the mother of all fuckups\'\'
-
- Forum-lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42
Quoten: Origineel geplaatst door TimoWr op 08 Juni 2005
Mijn fietsen zijn ook zelf bedacht, tot op het schroefje uniek en wars van mainstream. Maar ik stem de componenten wel op elkaar af en ga geen stront met een truffel serveren. Wat je nu krijgt is een frame dat 15 jaar gelden als niets voorstelde, met oude onderdelen, simpele moderne onderdelen en een exclusief hi-end stuur. Zinloos.
Als je dan zo graag iets bijzonders wil, waarom dan niet b.v. een kinesis alu frame in dat blauw laten spuiten? Dan hou je het tenminste gewoon een beetje in verhouding.
Overigens, die Peugeot Chamonix zou een alu frame zijn uit 1989? Dat kan niet. Peugeot had op dat moment alleen stalen frames in haar gamma. Ik kocht dat jaar namelijk mijn eerste racefiets: een Peugeot Izoard van Reynolds 525 buizen met Shimano RX100 groep.
En er zit een Cinelli Alter stuurbocht op en een ossekopstuur? Dat is technisch onmogelijk.
Hoi Timo, bedankt voor je input. Ik denk dat ik de RAM links laat liggen, zeker al vanwege de prijs (slik). Een mooie Easton carbon stuur lijkt me ook wel wat, maar ik ben eerst nog bezig met een STi systeem (Sora 7s a ca. 100 euri of 105, wel 228 euri!! dubbelslik) en een Shimano 105 (double, met sluitring), dus daar gaat eerst m'n geld nog heen.
Ik ben geen expert op het gebied van fietsen en groepen, en heb destijds de fiets gekocht en deze na een valpartij opgewaardeerd. Er zat al RX100 en LX Sport op. Mijn budget was niet dermate dat ik een betere fiets kon kopen, helaas. De ossekopstuur heb ik in die periode speciaal uit Italia laten overkomen (door Vincent van Ellen in Groningen) en deze zit dus simpelweg in de Cinelli Alter vast (3 inbussen). Deze Alter zit middels een adapter (1") weer in het frame vast (de foto's komen zsm)
De bon van toen heb ik niet meer, maar dat 525 Reynolds komt me wel bekend voor. Ik meen wel te lezen gehebben dat er ALU op het frame stond (grijs, met striping a la regenboog, en bij het zadel in het wit Chamonix).
Helaas kan ik dit dus niet meer checken daar de fiets 4 weken geleden in het Ford Focus RS blauw metallic gespoten is, een prachtige kleur overigens (ik hoop dat ik dat op de nog te maken foto's weer kan geven).
Mijn fietsen zijn ook zelf bedacht, tot op het schroefje uniek en wars van mainstream. Maar ik stem de componenten wel op elkaar af en ga geen stront met een truffel serveren. Wat je nu krijgt is een frame dat 15 jaar gelden als niets voorstelde, met oude onderdelen, simpele moderne onderdelen en een exclusief hi-end stuur. Zinloos.
Als je dan zo graag iets bijzonders wil, waarom dan niet b.v. een kinesis alu frame in dat blauw laten spuiten? Dan hou je het tenminste gewoon een beetje in verhouding.
Overigens, die Peugeot Chamonix zou een alu frame zijn uit 1989? Dat kan niet. Peugeot had op dat moment alleen stalen frames in haar gamma. Ik kocht dat jaar namelijk mijn eerste racefiets: een Peugeot Izoard van Reynolds 525 buizen met Shimano RX100 groep.
En er zit een Cinelli Alter stuurbocht op en een ossekopstuur? Dat is technisch onmogelijk.
Hoi Timo, bedankt voor je input. Ik denk dat ik de RAM links laat liggen, zeker al vanwege de prijs (slik). Een mooie Easton carbon stuur lijkt me ook wel wat, maar ik ben eerst nog bezig met een STi systeem (Sora 7s a ca. 100 euri of 105, wel 228 euri!! dubbelslik) en een Shimano 105 (double, met sluitring), dus daar gaat eerst m'n geld nog heen.
Ik ben geen expert op het gebied van fietsen en groepen, en heb destijds de fiets gekocht en deze na een valpartij opgewaardeerd. Er zat al RX100 en LX Sport op. Mijn budget was niet dermate dat ik een betere fiets kon kopen, helaas. De ossekopstuur heb ik in die periode speciaal uit Italia laten overkomen (door Vincent van Ellen in Groningen) en deze zit dus simpelweg in de Cinelli Alter vast (3 inbussen). Deze Alter zit middels een adapter (1") weer in het frame vast (de foto's komen zsm)
De bon van toen heb ik niet meer, maar dat 525 Reynolds komt me wel bekend voor. Ik meen wel te lezen gehebben dat er ALU op het frame stond (grijs, met striping a la regenboog, en bij het zadel in het wit Chamonix).
Helaas kan ik dit dus niet meer checken daar de fiets 4 weken geleden in het Ford Focus RS blauw metallic gespoten is, een prachtige kleur overigens (ik hoop dat ik dat op de nog te maken foto's weer kan geven).
"Assumption is the mother of all fuckups\'\'