SPD-R clips bevestigen
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 02 sep 2004 02:57
Eind vorig jaar heb ik een nieuwe fiets gekocht en via via een paar Dura Ace SPD-R pedalen op de kop getikt. Voorheen had ik Look pedalen en mijn schoenen zouden geschikt moeten zijn voor SPD-R clips montage (op de schoen zelf staat zelfs prominent 'SPD-R'). Met de bijgeleverde beschrijving zie ik echter niet goed hoe ik de clips op mijn schoenen moet bevestigen. Op de ogenschijnlijk enige mogelijkheid staan de SPD-R clips heel ver naar de buitenkant van de schoen waardoor volgens mij het risico groot is dat je tijdens het fietsen je crankstel raakt. Ik heb het voorgelegd aan mijn fietsenwinkel maar hij kwam er ook niet uit (SPD-R is niet meer zo gangbaar bleek).
Heeft er iemand ervaring met de montage van SPD-R clips en klopt het inderdaad dat deze meer naar de buitenzijde worden gemonteerd dan bijvoorbeeld de look-clips?
Alvast bedankt voor de reacties!
Heeft er iemand ervaring met de montage van SPD-R clips en klopt het inderdaad dat deze meer naar de buitenzijde worden gemonteerd dan bijvoorbeeld de look-clips?
Alvast bedankt voor de reacties!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40257
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Gewoon proberen, dan weet je het. Je kunt niks kapot maken ofzo, dus het is risicoloos.
PS: waarom overgestap van het LOOK systeem naar het veels te smalle SPD-R?
PS: waarom overgestap van het LOOK systeem naar het veels te smalle SPD-R?
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 02 sep 2004 02:57
Mijn oude fiets heb ik inclusief (redelijk zware) pedalen verkocht. Mijn nieuwe fiets is zonder pedalen geleverd en ik dacht waarom niet gelijk goed (Dura-Ace), die ik tweedehands voor weinig heb kunnen overnemen. Met Dura-Ace kan je niet fout gaan, dacht ik...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40257
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Shimano is niet voor niets overgestapt naar het SPD-SL systeem...
Less is bore
Bij het lezen van de technische specificaties van de Shimano SPD R pedalen stuitte ik op voor mij nogal vreemde getallen voor contact oppervlak van de cleats en pedalen. Ik heb dit gecopiëerd en hopelijk is het leesbaar:
The professional racers' demand has developed the new SPD system for road racing. Besides a lower weight, the wider shoe cleat has enhanced the entry and release mechanism and the wider binding section allows for more efficient pedaling.
Body
aluminum
Weight
304 g (pair, excl. cleat)
Distance foot-centre of spindle
14,4 mm
Adjustment options
fixed or with 3 degrees of free float on either side
Contact cleat/shoe
60 mm2
Contact cleat/pedal
45,1 mm2
Cleat material
nylon with rubber stabiliser pad
Niet zo goed dus. Maar het zegt: Contact cleat/shoe: 60 mm2 en contact cleat/pedal: 45,1 mm2. Bij nadere beschouwing is 60 mm2 een stukje van 10x6 mm! en 45,1 =ong. 9x5 mm!. De nagel van mijn pink is 15x12 mm ofwel 180 mm2 ! Ik heb Shimano gevraagd of dit geen fout is want die contactoppervlakken zijn dus peanuts! Men streeft naar een zo groot mogelijk contactoppervlak om de druk te verdelen en men komt met zulke getallen uit de bus. Als het nu 6 resp. 4,5 cm2 zouden zijn, dan komt dat dichter bij de realiteit. Denk ik tenminste. Dus 2 maanden geleden aan Shimano Ned. om uitleg gevraagd. Eergisteren nogmaals gevraagd en daar kwam het antwoord:
Hallo Bob, We moeten in hectische tijden ook wel eens prioriteiten stellen. De cijfers zijn wel degelijk correct. Je moet het als volgt zien. Een statief is van boven smal en wordt van onderen breed om stabiel te staan. Voor pedaal en schoen geld dit het zelfde alleen in de omgekeerde wereld omdat dat de druk "lees ondergrond" van je voet het grootst is. Hierdoor is het contactoppervlakte van de schoenplaat groter dan die van het pedaal. Dit is dus bewust gedaan om een beter stabieler druk verdeling te realiseren. Ik vertrouw erop je hierbij voldoende te hebben geïnformeerd. Groet, Martin Sneeuw
Nou, ik heb geantwoord dat ik het nog steeds niet begrijp . Bekijk de oppervlakte van het pedaal en de cleat eens. Dat zijn toch geen contactoppervlakken van 6x10= 60 mm2 en 9x5=45 mm2 !Mijn pinknagel heeft al een oppervlak van 15mmx12mm=180 mm2....... Hier denk je toch eerder aan 6 cm2 (30x20 mm) en 4,5 cm2 !( 30x15 mm)
Wie helpt mij uit de contactoppervlakdroom ?
The professional racers' demand has developed the new SPD system for road racing. Besides a lower weight, the wider shoe cleat has enhanced the entry and release mechanism and the wider binding section allows for more efficient pedaling.
Body
aluminum
Weight
304 g (pair, excl. cleat)
Distance foot-centre of spindle
14,4 mm
Adjustment options
fixed or with 3 degrees of free float on either side
Contact cleat/shoe
60 mm2
Contact cleat/pedal
45,1 mm2
Cleat material
nylon with rubber stabiliser pad
Niet zo goed dus. Maar het zegt: Contact cleat/shoe: 60 mm2 en contact cleat/pedal: 45,1 mm2. Bij nadere beschouwing is 60 mm2 een stukje van 10x6 mm! en 45,1 =ong. 9x5 mm!. De nagel van mijn pink is 15x12 mm ofwel 180 mm2 ! Ik heb Shimano gevraagd of dit geen fout is want die contactoppervlakken zijn dus peanuts! Men streeft naar een zo groot mogelijk contactoppervlak om de druk te verdelen en men komt met zulke getallen uit de bus. Als het nu 6 resp. 4,5 cm2 zouden zijn, dan komt dat dichter bij de realiteit. Denk ik tenminste. Dus 2 maanden geleden aan Shimano Ned. om uitleg gevraagd. Eergisteren nogmaals gevraagd en daar kwam het antwoord:
Hallo Bob, We moeten in hectische tijden ook wel eens prioriteiten stellen. De cijfers zijn wel degelijk correct. Je moet het als volgt zien. Een statief is van boven smal en wordt van onderen breed om stabiel te staan. Voor pedaal en schoen geld dit het zelfde alleen in de omgekeerde wereld omdat dat de druk "lees ondergrond" van je voet het grootst is. Hierdoor is het contactoppervlakte van de schoenplaat groter dan die van het pedaal. Dit is dus bewust gedaan om een beter stabieler druk verdeling te realiseren. Ik vertrouw erop je hierbij voldoende te hebben geïnformeerd. Groet, Martin Sneeuw
Nou, ik heb geantwoord dat ik het nog steeds niet begrijp . Bekijk de oppervlakte van het pedaal en de cleat eens. Dat zijn toch geen contactoppervlakken van 6x10= 60 mm2 en 9x5=45 mm2 !Mijn pinknagel heeft al een oppervlak van 15mmx12mm=180 mm2....... Hier denk je toch eerder aan 6 cm2 (30x20 mm) en 4,5 cm2 !( 30x15 mm)
Wie helpt mij uit de contactoppervlakdroom ?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Body
aluminum
Weight
304 g (pair, excl. cleat)
Distance foot-centre of spindle
14,4 mm
Adjustment options
fixed or with 3 degrees of free float on either side
Contact cleat/shoe
60 mm2
Contact cleat/pedal
45,1 mm2
Cleat material
nylon with rubber stabiliser pad
ff Marconi's tabelletje wat duidelijker gemaakt
aluminum
Weight
304 g (pair, excl. cleat)
Distance foot-centre of spindle
14,4 mm
Adjustment options
fixed or with 3 degrees of free float on either side
Contact cleat/shoe
60 mm2
Contact cleat/pedal
45,1 mm2
Cleat material
nylon with rubber stabiliser pad
ff Marconi's tabelletje wat duidelijker gemaakt
Ah.... het enige topic over SPD-R dat ik met de zoekfunctie kan vinden..... hier dan maar ff:
Ik rij nu 2 jaar met SPD-R en op zich werkt het mechanisme perfect: inklikken gaat goed (je moet wel doordrukken), uitklikken gaat lekker moeilijk (ik zit graag goed vast)
Over het contactoppervlak heb ik ook nog niet te klagen, Shimano heeft alleen één gigantische ontwerpfout gemaakt:
SPD-schoenen hebben 2 gleuven in de lengterichting in de zool.
WAAROM zitten de schroefgaten voor SPD-R pedalen in hemelsnaam in het verlengde van de BUITENSTE SPD-gleuf?????????
Het drukpunt van je voet ligt toch veel verder naar binnen?!?!?! (kijk maar eens naar hoe het ijzer onder je schaatsen staat!)
Hadden ze de SPD-R plaatjes in het verlengde van de binnenste SPD-gleuf onder de schoen gemonteerd, en de as van de pedalen smaller gemaakt dan waren SPD-R's in ALLE opzichten beter geweest dan ze nu zijn!
-Betere kachtoverbrenging!
Kortere as dus:
-lichter
-stijver
-meer cornering clearance!
Ik snap er echt niks van! Ik ga maar eens een setje SPD-SL halen.
Trouwens, weet iemand hoe dicht je je voet bij de crank kunt plaatsen met SPD-SL en toch het drukpunt van je voet binnen het oppervlak van het plaatje houden zeg maar?
Ik rij nu 2 jaar met SPD-R en op zich werkt het mechanisme perfect: inklikken gaat goed (je moet wel doordrukken), uitklikken gaat lekker moeilijk (ik zit graag goed vast)
Over het contactoppervlak heb ik ook nog niet te klagen, Shimano heeft alleen één gigantische ontwerpfout gemaakt:
SPD-schoenen hebben 2 gleuven in de lengterichting in de zool.
WAAROM zitten de schroefgaten voor SPD-R pedalen in hemelsnaam in het verlengde van de BUITENSTE SPD-gleuf?????????
Het drukpunt van je voet ligt toch veel verder naar binnen?!?!?! (kijk maar eens naar hoe het ijzer onder je schaatsen staat!)
Hadden ze de SPD-R plaatjes in het verlengde van de binnenste SPD-gleuf onder de schoen gemonteerd, en de as van de pedalen smaller gemaakt dan waren SPD-R's in ALLE opzichten beter geweest dan ze nu zijn!
-Betere kachtoverbrenging!
Kortere as dus:
-lichter
-stijver
-meer cornering clearance!
Ik snap er echt niks van! Ik ga maar eens een setje SPD-SL halen.
Trouwens, weet iemand hoe dicht je je voet bij de crank kunt plaatsen met SPD-SL en toch het drukpunt van je voet binnen het oppervlak van het plaatje houden zeg maar?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 28 Juni 2005
Trouwens, iemand ervaring met Campa Pro-Fit???
Daar hoor je nooit wat over!
Ivm de Campa Pro-Fit had ik laatst nog een gesprek met een fietsenverdeler. Ik lig hier dus nog met een ongebruikt paar Campagnolo Record Pro-Fit pedalen (zie Te Koop sectie van dit forum), standaard geleverd op mijn Merckx-fiets (er was me gevraagd: "wil je pedalen?" en Merckx heeft enkel Pro-Fits en Podio's... dus heb dat maar laten bijleveren) maar ik had geen zin om alles over te schakelen.
Waarom breken die Pro-Fits dus niet door?? Het zou er voornamelijk aan liggen dat de eerste reeks pedalen die Campagnolo op de markt bracht écht niet goed waren; zodoende een slechte naam gezet als pedaalbouwer. Maar de huidige Pro-Fits zouden perfect de concurrentie met Look en Shimano-pedalen aankunnen, qua drukoppervlak, afstand zool-as, en gewicht (260gr voor de Record Titaniums die hier in een schuif liggen te blinken). Ze ogen ook mooi.
Alleen blijkt populariteit van pedalen ook wel belangrijk... Een ploegmaat van mij rijdt met de Chorus Pro-Fit en is heel tevreden. Ik wil de mijne kwijt, dus ik hoop dat hij zo snel mogelijk nieuwe nodig heeft.
Trouwens, iemand ervaring met Campa Pro-Fit???
Daar hoor je nooit wat over!
Ivm de Campa Pro-Fit had ik laatst nog een gesprek met een fietsenverdeler. Ik lig hier dus nog met een ongebruikt paar Campagnolo Record Pro-Fit pedalen (zie Te Koop sectie van dit forum), standaard geleverd op mijn Merckx-fiets (er was me gevraagd: "wil je pedalen?" en Merckx heeft enkel Pro-Fits en Podio's... dus heb dat maar laten bijleveren) maar ik had geen zin om alles over te schakelen.
Waarom breken die Pro-Fits dus niet door?? Het zou er voornamelijk aan liggen dat de eerste reeks pedalen die Campagnolo op de markt bracht écht niet goed waren; zodoende een slechte naam gezet als pedaalbouwer. Maar de huidige Pro-Fits zouden perfect de concurrentie met Look en Shimano-pedalen aankunnen, qua drukoppervlak, afstand zool-as, en gewicht (260gr voor de Record Titaniums die hier in een schuif liggen te blinken). Ze ogen ook mooi.
Alleen blijkt populariteit van pedalen ook wel belangrijk... Een ploegmaat van mij rijdt met de Chorus Pro-Fit en is heel tevreden. Ik wil de mijne kwijt, dus ik hoop dat hij zo snel mogelijk nieuwe nodig heeft.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 28 Juni 2005
Ah.... het enige topic over SPD-R dat ik met de zoekfunctie kan vinden..... hier dan maar ff:
...
Ik snap er echt niks van! Ik ga maar eens een setje SPD-SL halen.
Trouwens, weet iemand hoe dicht je je voet bij de crank kunt plaatsen met SPD-SL en toch het drukpunt van je voet binnen het oppervlak van het plaatje houden zeg maar?
Oei... veel te gespecialiseerde vraag waarop ik pas. Ik kan je geen zinnige uitleg daarover brengen.
Als eens gewoon de ergonomie van de voet in overweging genomen?? SPD-R's zijn nu ook weer niet zo slecht hoor... er zijn overwinningen mee behaald, veel renners hebben er lang mee gereden, ikzelf ook. Mijn reden om naar SPD-SL over te schakelen was gewoon omdat ik geld had om lichtere pedalen te kopen: eerst van plan om de Dura-Ace SPD-R's te kopen, maar toen bleek ik al aan de Dura-Ace SPD-SL te kunnen geraken nog voor iemand in België dat al had... dan maar die gekocht en bij gebleven. Het in- en uitklikken vind ik iets toffer dan bij mijn vroegere SPD-R; voorts meen ik mij niet veel verschil in efficiëntie te herinneren.
Wie nog op zoek is naar SPD-R pedalen... ik heb er dus nog hé jongens!!
Ivm je vraag over die SPD-SLs. Misschien gewoon eens gaan bestuderen bij een eigenaar van zo'n set pedalen; er rijden er genoeg rond. Is dat ook niet afhankelijk van je schoentype??
Ah.... het enige topic over SPD-R dat ik met de zoekfunctie kan vinden..... hier dan maar ff:
...
Ik snap er echt niks van! Ik ga maar eens een setje SPD-SL halen.
Trouwens, weet iemand hoe dicht je je voet bij de crank kunt plaatsen met SPD-SL en toch het drukpunt van je voet binnen het oppervlak van het plaatje houden zeg maar?
Oei... veel te gespecialiseerde vraag waarop ik pas. Ik kan je geen zinnige uitleg daarover brengen.
Als eens gewoon de ergonomie van de voet in overweging genomen?? SPD-R's zijn nu ook weer niet zo slecht hoor... er zijn overwinningen mee behaald, veel renners hebben er lang mee gereden, ikzelf ook. Mijn reden om naar SPD-SL over te schakelen was gewoon omdat ik geld had om lichtere pedalen te kopen: eerst van plan om de Dura-Ace SPD-R's te kopen, maar toen bleek ik al aan de Dura-Ace SPD-SL te kunnen geraken nog voor iemand in België dat al had... dan maar die gekocht en bij gebleven. Het in- en uitklikken vind ik iets toffer dan bij mijn vroegere SPD-R; voorts meen ik mij niet veel verschil in efficiëntie te herinneren.
Wie nog op zoek is naar SPD-R pedalen... ik heb er dus nog hé jongens!!
Ivm je vraag over die SPD-SLs. Misschien gewoon eens gaan bestuderen bij een eigenaar van zo'n set pedalen; er rijden er genoeg rond. Is dat ook niet afhankelijk van je schoentype??
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 28 Juni 2005
Als eens gewoon de ergonomie van de voet in overweging genomen?? SPD-R's zijn nu ook weer niet zo slecht hoor...
Nou, de meeste druk kun je zo ongeveer zetten op een lijn die zo midden tussen je grote en 2e teen doorloopt... (ik bedoel die lijn loopt in het verlengde van de voet) (kijk maar eens naar de positie van schaatsen / skeeleronderstel t.o.v. de voet, en bij mijn loopschoenen zit ook op dat punt de meeste slijtage). Het lijkt mij dan ook logisch om de middellijn van het schoenplaatje ook daar te zetten. Bij SPD-R ligt die lijn veel verder naar buiten.
Met stijve zolen (Nike Poggio) is dat niet echt een probleem, maar na een paar uur begin ik het toch te merken.
Bij SPD-SL ligt de middellijn van het plaatje al verder naar binnen, en zijn de plaatjes breder, dus ik denk dat die wat dat betreft beter zullen zijn.
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 28 Juni 2005
Ivm je vraag over die SPD-SLs. Misschien gewoon eens gaan bestuderen bij een eigenaar van zo'n set pedalen; er rijden er genoeg rond. Is dat ook niet afhankelijk van je schoentype??
Ja idd, ik moet maar eens kijken en proberen bij iemand die SPD-SL's heeft
Als eens gewoon de ergonomie van de voet in overweging genomen?? SPD-R's zijn nu ook weer niet zo slecht hoor...
Nou, de meeste druk kun je zo ongeveer zetten op een lijn die zo midden tussen je grote en 2e teen doorloopt... (ik bedoel die lijn loopt in het verlengde van de voet) (kijk maar eens naar de positie van schaatsen / skeeleronderstel t.o.v. de voet, en bij mijn loopschoenen zit ook op dat punt de meeste slijtage). Het lijkt mij dan ook logisch om de middellijn van het schoenplaatje ook daar te zetten. Bij SPD-R ligt die lijn veel verder naar buiten.
Met stijve zolen (Nike Poggio) is dat niet echt een probleem, maar na een paar uur begin ik het toch te merken.
Bij SPD-SL ligt de middellijn van het plaatje al verder naar binnen, en zijn de plaatjes breder, dus ik denk dat die wat dat betreft beter zullen zijn.
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 28 Juni 2005
Ivm je vraag over die SPD-SLs. Misschien gewoon eens gaan bestuderen bij een eigenaar van zo'n set pedalen; er rijden er genoeg rond. Is dat ook niet afhankelijk van je schoentype??
Ja idd, ik moet maar eens kijken en proberen bij iemand die SPD-SL's heeft
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"