Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in Zwitserland

castillions
Forum-lid

castillions 22 jun 2011 17:39

Allen,

Eind augustus/ begin september ga ik op vakantie in Zwitserland. Uiteraard vervult het fietsen een belangrijke rol!

Heeft iemand nog tips voor n mooie regio?

Alvast bedankt!

brian
Forum-lid

brian 22 jun 2011 20:24

Tja de (klim) mogelijkheden zijn daar oneindig.

Als je mee wil doen met georganiseerde fiets tochten is dit misschien wat?

http://www.alpen-challenge.ch" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alpenbrevet.ch" onclick="window.open(this.href);return false;

Het gebied waar de alpen challenge wordt gereden ken ik erg goed. Is een aanrader. Alpen brevet ken ik niet zo maar je kunt daar meerdere routes fietsen dus daar zal vast wel iets voor jouw tussen zitten.

Over 2 weken doe ik zelf mee met de Engadin Radmarathon. Dat is in de zelfde regio als de alpen challenge.

Veel plezier!
(2013) Engadin Radmarathon, Oetztaler Radmarathon, Charly Gaul
(Fiets) Cervelo R3

castillions
Forum-lid

castillions 22 jun 2011 20:51

Brian,

Bedankt voor de tips!

Is het Meiringen gebied het klimgebied van Zwitserland?

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 22 jun 2011 21:26

castillions schreef:...Is het Meiringen gebied het klimgebied van Zwitserland?
Of dat het klimgebied van Zwitserland is, durf ik niet zonder meer te stellen. Maar vanuit Meiringen rijd je zo naar Innertkirchen en daar beginnen de westelijke klim naar de Sustenpas (mooi, lang en zwaar) en de noordelijke klim naar de Grimsel (zo mogelijke nog fraaier, lang en ook zwaar). Bovendien begint de klim naar de Grosse Scheidegg (zie jongste Ronde van Zwitserland) net buiten Meiringen. Vanuit Meiringen kun je ook makkelijk naar Interlaken fietsen en verder door naar Grindelwald en dan de Grosse Scheidegg van de ander zijde beklimmen. Als je héél erg goed getraind èn in vorm bent, zou je het rondje Grimsel, Furka en Susten (of omgekeerd) kunnen overwegen. Of bijv. met de auto naar de Grimsel rijden, dan afdalen naar Gletsch en vervolgens de Furka en de Susten rijden. Als Meiringen je standplaats is, behoef je je in elk geval niet te vervelen...
60 x Ventoux

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 23 jun 2011 10:03

Je zit er dan als de Gruyere cyclingclassic wordt verreden. Mooi tocht. Wel hoog inschrijfgeld.
Ach, ik zeg ook maar wat

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 23 jun 2011 11:39

ophetkantje schreef:... Wel hoog inschrijfgeld.
't Is Zwitserland hè, daar is alles een pietsje ;) duurder dan wij gewend zijn!
60 x Ventoux

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 23 jun 2011 12:03

Heb hen vorig jaar gereden, prachtige tocht, goed georganiseerd, maar het inschrijfgeld is nu verhoogd naar €95,=, weliswaar inclusief wielrenshirt, maar vind dit toch wat te gortig worden.
Ach, ik zeg ook maar wat

Kentaur
Forum-lid

Kentaur 23 jun 2011 14:15

Mooiste regio's - althans qua fietsmogelijkheden - zijn de omgeving van Andermatt (tussen de Grimsel-, Susten,- Furka-, Nufenenen-, Gotthard- en Oberalppas) en de regio St.Moritz (met de Albula-, Bernina-, Julier- en Malojapas in de onmiddellijke nabijheid). Al moet gezegd worden dat, aangezien St.Moritz zich in een hooggelegen dal bevindt, de interessantste beklimmingen zich niet aan de St.Moritzer-zijde maar aan de andere kant van deze cols bevinden. Ook in Wallis is het heel mooi fietsen, alleen heb je daar weinig cols en veel doodlopende dalen, waar je boven dus rechtsomkeer moet maken. Maar die hebben wel het voordeel dat er relatief weinig doorgaand vekeer is: meestal is het er dus heerlijk rustig fietsen! (wat vooral in de buurt van St.Moritz helaas veel minder het geval is). Op deze site vind je overigens een mooi overzichtje: http://www.aukadia.net/alps/swa.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 23 jun 2011 14:28

Los van de genoemde Gruyere CC is de omgeving wel heel mooi. Rond Gstaad, Sion en Bulle kun je echt heel mooi fietsen ook rondjes rijden vanuit een plaats met twee tot drie beklimmingen gaat heel goed. Ik ben niet echt een klimmer dus voor mij hoeft het geen duizenden hoogtemeters te zijn. Een rondje vanuit Gstaad naar Zweisimmen en dan over Jaunpass en Col de Mittleberg terug vind ik bijvoorbeeld een heel mooi rondje allen tussen Gstaad en Zweisimmen verkeer (en dit kun je via een binnenweg nog voorkomen) verder vrijwel verkeersvrij.
Ach, ik zeg ook maar wat

Kentaur
Forum-lid

Kentaur 23 jun 2011 14:38

Ook een goeie: http://www.dreilaendertour.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
In het grensgebied Graubünden (CH) - Tirol (A) - Trentino (I)

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 23 jun 2011 14:41

Wel erg mooi, maar de Reschenpass tussen Oostenrijk en Italie is wel redelijk smal en echt gigantisch druk in die periode.
Ach, ik zeg ook maar wat

castillions
Forum-lid

castillions 23 jun 2011 21:02

Bedankt voor alle tips!

Ik ga me eens orienteren in de omgeving Meiringen, Innertkirchen!

Plaats reactie