Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Beste beloopbare schoonplaatjes/pedalen

MooMoo
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:34

MooMoo 14 jul 2011 16:43

Tsja, het onderwerp van het topic zegt het al. Het lopen op raceschoenen is natuurlijk niet ideaal. Maar welke plaatjes/pedalen lopen nou wel aardig en welke totaal niet? Zit er bijvoorbeeld verschil tussen het loopcomfort van SPD en SPD-SL? Ik noem maar wat...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38470
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 jul 2011 16:46

Als eerste de vraag: waarom wil je het weten? Heb je een hele goede reden om te gaan lopen?
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 jul 2011 16:52

Een mountaikbike pedaal met een mountainbike schoen loopt gewoon 't beste.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

MooMoo
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:34

MooMoo 14 jul 2011 17:53

daniel1975 schreef:Als eerste de vraag: waarom wil je het weten? Heb je een hele goede reden om te gaan lopen?
Ja, als m'n fiets er mee nokt ;) Nee, was gewoon benieuwd. Er is veel keus in racepedalen (want daar zit ik toch wel naar te kijken) en vroeg me af of daar nog verschillen zaten. Dan ga ik daar nog even aandachtig naar kijken voordat ik mijn aankoop bepaal.

Gebruikersavatar
frank1
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 mei 2006 12:02

Gebruikersavatar frank1 14 jul 2011 18:08

In eerste instantie heb ik om dezelfde reden voor SPD pedalen gekozen, met een fitness schoen waar de plaatjes grotendeels in vielen. Heel veel spijt van gehad, uiteindelijk liep ik er helemaal nooit mee!!! En zo'n probleem is het niet om op de SPD-SL pedalen te lopen, bij de SPD pedalen kreeg ik bij lange ritten last van het plaatje dat je in je voet voelt drukken (ligt natuurlijk ook aan de schoen/zool). Dus, dat is mijn ervaring!

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 550
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 15 jul 2011 11:42

Wat ik zo her-en-der oppik is dat bv Speedplay erg moeilijk loopt.
Zelf heb ik Look Keo en dat loopt redelijk (garage-voordeur werk zeg maar). Tijdens vakanties moet ik vaak wat verder lopen (of trappen op en af). In die gevallen gebruik ik de beschermkapjes (waar prima mee te lopen valt) en stop deze in m'n shirt bij het fietsen (of leg ze ergens in het gras o.i.d. bij op/afstap punt).

MooMoo
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:34

MooMoo 15 jul 2011 16:07

Hmmm, beschermkapjes. Heeft Shimano SPD-SL dat ook? :) Heb namelijk zwart Shimano 105 pedalen gekocht. Moet zeggen dat het lopen me meevalt, als zal ik er geen marathon op doen :mrgreen:

Carrinthe
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 jun 2011 16:36

Carrinthe 22 jul 2011 12:03

Op mijn nieuwe fiets zijn SPD pedalen gemonteerd. De FM zei dat de meeste mensen dat deden omdat daar beter op te lopen valt. Op zich bevalt me dat goed maar ik heb nooit met SPD-SL pedalen gefietst. Wat is het voordeel van SPD-SL pedalen t.o.v. SPD pedalen en zou ik moeten overwegen om toch over te stappen naar SPD-SL pedalen. Daarnaast ben ik dan ook wel benieuwd naar het antwoord op de oorspronkelijke vraag van de TS die nog niet echt beantwoord is aangezien ik elke keer dat ik ga fietsen toch wat trappen op en af moet.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27753
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jul 2011 12:08

SPD-SL heeft een groter contact oppervlak en is daardoor geschikter voor racefietsen. SPD is meer gericht op veldrijden en MTB'en; SPD sterft onder wielrenners dan ook een langzame dood.

Persoonlijk vind ik SPD-SL vele malen fijner lopen dan SPD.

Als je veel trappen af moet kan ik je aanraden je schoenen pas beneden aan te doen, zo deed ik dat ook altijd toen ik nog op 3 hoog woonde.

dvangennip
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
Locatie: Breda
Contact

dvangennip 22 jul 2011 21:31

Wat naast de vorm nog uit kan maken is het materiaal van een schoenplaatje. Ik heb zelf Look Keo pedalen en twee type plaatjes gemonteerd gehad; zowel met kleine rubbers voor grip en zonder. Dat scheelt behoorlijk, met name op gladde tegelvloeren (om over traplopen nog maar te zwijgen). Tevens slijten je pedalen dankzij die rubberen stukjes nauwelijks door het lopen. De euro extra voor de plaatjes mét rubberen grip is dan ook snel terugverdiend. Overigens werden m'n Keo's met dat griptype geleverd.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 23 jul 2011 05:59

Goed idee hoor om eerst eens te informeren wat er allemaal mogelijk is voordat je iets koopt.
Zoals gezegd als je schoenen zoekt om ook op te kunnen lopen kom je uit op mountainbike achtige schoenen of zoiets als de Specialized Sport Touring Road, al dit soort schoenen heb je dan een off-road pedaal nodig. Dit soort schoenen zijn meestal dan ook weer wat zwaarder/lomper/meestal geen halve maten verkrijgbaar.

Op raceschoenen moet je zo min mogelijk op lopen en ze desnoods gewoon uitdoen.
De beste schoenen voor bij een racefiets zijn en blijven gewoon echte raceschoenen.
Ga je met je fiets op vakantie en moet je vaak afstappen en wat rondlopen dan is het misschien anders.
Afbeelding

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 23 jul 2011 18:03

door Havana:Persoonlijk vind ik SPD-SL vele malen fijner lopen dan SPD.?????Fietsen misschien wel maar lopen?
door Havana :SPD sterft onder wielrenners dan ook een langzame dood.Onder wielrenners misschien wel maar ik zie toch wel meer en meer wielertoeristen die overstappen op SPD.
Lopen op SPD-SL blijft onhandig en de plaatjes (Shimano) raken dan wel zeer snel beschadigd.Ik ben overgestapt(als wielertoerist) op SPD en heb de Shimano PD-A600 pedalen gemonteerd.Hebben ook een iets groter kontaktvlak dan gewone SPD pedalen en zien er best leuk uit.En de MTB schoenen van Sidi en Specialized zien er niet onaardig uit ten opzichte van raceschoenen.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

Plaats reactie