Als ik een stevige rit gemaakt heb (100km plus met gemiddeld van rond de 30 kmh) dan krijg ik de laatste tijd steeds meer last van mijn benen.
Heb het gevoel dat ik er geen rust in krijg en dat er een vreemd tintelend gevoel aanwezig is. Is geen pijnlijk gevoel maar het is wel aanwezig. Na een rit dan trillen mijn kuiten na alsof het flipperkasten zijn. Is iemand hiermee bekend? Om er nu meteen mee naar de huisarts te gaan gaat me een beetje ver.
Pijn / onrustige benen
-
- Forum-lid
-
- Forum-lid
- Contact
Is het niet een soort van kramp? Ik heb zoiets weleens als ik mezelf echt te zwaar belast heb (bv. gaan skiën terwijl ik dat nooit doe). Wellicht een tekort aan vocht of doorbloeding, iets in die richting?
-
- Forum-lid
Heb je het gevoel dat er een verdieping lager een disco aan de gang is?
Doe je deze inspanning allang (100 km met 30 gemiddeld) of is dit nieuw voor je? Als dit het geval is, zijn je spieren aan het wennen aan deze belasting.
Ik heb het ook weleens na een lange tocht en flinke inspanning. Zou me geen zorgen maken.
Ik heb het ook weleens na een lange tocht en flinke inspanning. Zou me geen zorgen maken.
prj
-
- Forum-lid
Fiets ondertussen bijna 10 jaar. Dit jaar is echter wel de intensiteit van de ritten toegenomen en ben ik 'veel' slechter de winter uit gekomen.
- plantagenet
- Forum-lid
Het gevoel van rusteloze benen herken ik wel (tinteling in de benen, benen niet stil kunnen houden). Maar ik kan moeilijk zeggen wanneer ik er last van heb omdat ik dagelijks (woon-werk) en met wisselende intensiteit (soms ook lange ritten) fiets. Klapperende kuiten ken ik echter niet.
Toen ik net met (intensief) fietsen begon had ik ook allerlei spierpijntjes, soms tot kramp aan toe. Het kan dus zijn, zoals hierboven gezegd, dat je lichaam moet wennen aan de nieuwe belasting.
Toen ik net met (intensief) fietsen begon had ik ook allerlei spierpijntjes, soms tot kramp aan toe. Het kan dus zijn, zoals hierboven gezegd, dat je lichaam moet wennen aan de nieuwe belasting.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
een mogelijkheid is dat je ergens een probleem van doorbloeding hebt (kan door slijtage rug, geknelde ader ) of geknelde zenuw komen. Als je dan niet genoeg getraind bent en je gaat gedurende 100 kms doorfietsen gebeurt het dat door vermoeidheid je "gebrek" nog meer tot uiting komt met de gekende klachten tot gevolg.patmaessen schreef:Als ik een stevige rit gemaakt heb (100km plus met gemiddeld van rond de 30 kmh) dan krijg ik de laatste tijd steeds meer last van mijn benen.
Heb het gevoel dat ik er geen rust in krijg en dat er een vreemd tintelend gevoel aanwezig is. Is geen pijnlijk gevoel maar het is wel aanwezig. Na een rit dan trillen mijn kuiten na alsof het flipperkasten zijn. Is iemand hiermee bekend? Om er nu meteen mee naar de huisarts te gaan gaat me een beetje ver.
Misschien eens proberen van wat minder hard te fietsen en souplesse te trainen om dan na een tijd en met dus een goede trainingsbasis terug harder te gaan fietsen.
Als ik niet genoeg getraind ben heb ik ook dikwijls last van een zere rug, stijve benen en dat gevoel van "restless legs". Na een paar weken basistraining verdwijnt dat gevoel en ben ik in staat om hard te fietsen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.