Ik rij al jaren met een Powertap en probeer meerdere keren per jaar mijn FTP te bepalen. Ik heb hierbij 2 problemen:
1 het is vrij moeilijk om een traject te vinden waar je 20 minuten volluit kunt gaan zonder te moeten stoppen of in te houden voor het verkeer.
2 het is vrij moeilijk om zonder referentie maximaal te gaan.
Punt 1 kan ik oplossen door naar Spa te rijden en de Rosier te beklimmen maar punt 2 is moeilijker.
Je FTP zou een vaste waarde moeten zijn wat je door effectief te trainen langzaam kunt opbouwen maar als ik mezelf "test" dan kom ik bijvoorbeeld tot een 20 minuten vermogen van 260 watt, dus zou ik denken dat dat kort bij mijn FTP ligt. Maar tijdens een fietsvakantie in Mallorca rij ik een van de langere colletjes op en word ingehaald door een Crack, op dat moment heb ik een richtpunt en rij ik min of meer die crack achterna. Als ik dan boven kom dan ben ik veel minder moe dan na een FTP test maar in de data zie ik dat ik over 20 minuten gemiddeld meer dan 280 watt heb getrapt.
Dus wat doe ik fout, hoe kan het dat ik tijdens een (individuele) test me helemaal kapot fiets en op 260 watt uitkom en als ik dan een lange rit doe gewoon 280 watt kan trappen omdat er iemand voor me rijdt?
FTP afhankelijk van omstandigheid?
-
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid HC
Mind over body . Hetzelfde probleem heb ik ook wanneer ik FTP test op mijn Computrainer doe. Uiteindelijk gaat het erom wat de trend is en of de trainingsarbeid effect heeft en minder wat is absolute FTP.ericpeters schreef:Dus wat doe ik fout, hoe kan het dat ik tijdens een (individuele) test me helemaal kapot fiets en op 260 watt uitkom en als ik dan een lange rit doe gewoon 280 watt kan trappen omdat er iemand voor me rijdt?
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid HC
Inderdaad maar dan ook zelfde warming up (duur) etc.pierre92 schreef:Mijns inziens moet je zo'n test onder zo gelijkmatig mogelijke omstandigheden uitvoeren. Binnen op een tacx is dan het beste.
What makes the boat go faster?
Als je alleen maar wilt weten of je beter wordt, dan kun je net zo goed je tijd meten op een bekende beklimming. FTP is bedoeld om te gebruiken tijdens de training, en dat is meestal buiten dus moet je het FTP ook buiten meten. Op een TACX is het altijd lager.