"Doorschieten" bij flink kracht zetten
Als ik een helling opga, in een lichte versnelling, en ik zet flink kracht (niet eens uit het zadel) dan schieten de trappers door. Dit geeft echt een rotgeluid en ik kan me niet voorstellen dat dit bevordelijk is voor het materiaal (zachtjes uitgedrukt). En buiten dat, ik kom ook nog eens niet vooruit
Wat kan dit zijn?
- Ketting is nog goed (kan hem amper van het voorblad aftrekken, geen volledige tandjes zichtbaar)
- Derailleur geeft verder geen schakelproblemen
- Tandwielen zien er (volgens mij) nog redelijk goed uit
Fiets is 2e hands gekocht, en ik ben een echte beginner...dus ik weet even niet wat ik hieraan moet doen.
Alvast bedankt!
Wat kan dit zijn?
- Ketting is nog goed (kan hem amper van het voorblad aftrekken, geen volledige tandjes zichtbaar)
- Derailleur geeft verder geen schakelproblemen
- Tandwielen zien er (volgens mij) nog redelijk goed uit
Fiets is 2e hands gekocht, en ik ben een echte beginner...dus ik weet even niet wat ik hieraan moet doen.
Alvast bedankt!
Dit zijn klachten die normaal optreden bij een combinatie van een nieuwe ketting met een gebruikte cassette. Deze 2 horen op elkaar in te slijten en bij vervanging is het verstandig om beiden te vervangen als er al behoorlijk veel KM mee gereden is.
Je kan de vorige eigenaar vragen of hij misschien onlangs de ketting heeft vervangen, waarbij hij de ("oude") cassette heeft laten zitten.
Foto' s toevoegen helpt ook nog wel eens. In jouw beoordeling over de staat van de tandwielen lees ik toch enige twijfel...
Je kan de vorige eigenaar vragen of hij misschien onlangs de ketting heeft vervangen, waarbij hij de ("oude") cassette heeft laten zitten.
Foto' s toevoegen helpt ook nog wel eens. In jouw beoordeling over de staat van de tandwielen lees ik toch enige twijfel...
Aha okee! Mocht dit het geval zijn (nieuwe ketting - oudere cassette), moet ik dan cassette vervangen? Of gewoon flink wat (vlakke) km's maken om het op elkaar in te laten slijten?
Ik ga thuis even wat foto's maken. De tanden zien er (zowel voor als achter) nog gewoon "recht" uit, geen haaievinnetjes ofzo..
Ik ga thuis even wat foto's maken. De tanden zien er (zowel voor als achter) nog gewoon "recht" uit, geen haaievinnetjes ofzo..
Klinkt toch als een cassette die op is. Maar er is nog een optie: een kapot freewheel - je weet wel die ratel die er voor zorgt dat je achteruit kan trappen.
Maar ik denk dat een FM je snel kan helpen dan leer je gelijk te zien wat hij ziet. Of plaats een paar mooie foto's mogelijk zijn er mensen die wat meer zien.
Edit:
zie dat ik te langzaam typ er was al iemand voor. Dan maar een extra reactie: De cassette zie je niet altijd scherpe tanden. Wel zie je als je een nieuwe cassette er naast houd dat de tanden smaller zijn. Ik zou niet wachten tot de nieuwe ketting is ingeslepen. Vroeg of laat ga je een keer onderuit. Je kunt beter de cassette vervangen en de volgende keer op tijd de ketting vervangen. Dan gaat de casette veel langer mee. En de cassette controleer je met zo'n handig metertje van nog geen 10 euro.
Maar ik denk dat een FM je snel kan helpen dan leer je gelijk te zien wat hij ziet. Of plaats een paar mooie foto's mogelijk zijn er mensen die wat meer zien.
Edit:
zie dat ik te langzaam typ er was al iemand voor. Dan maar een extra reactie: De cassette zie je niet altijd scherpe tanden. Wel zie je als je een nieuwe cassette er naast houd dat de tanden smaller zijn. Ik zou niet wachten tot de nieuwe ketting is ingeslepen. Vroeg of laat ga je een keer onderuit. Je kunt beter de cassette vervangen en de volgende keer op tijd de ketting vervangen. Dan gaat de casette veel langer mee. En de cassette controleer je met zo'n handig metertje van nog geen 10 euro.
Nou dat zou ik mooi ruk vinden als dat kapot zou zijn! Dan moet ik nog eens even met die vent praten die me die fiets verkocht heeft..niet dat het iets gaat helpen, maar het zou niet fraai zijn! Maar goed, eerst maar eens foto' s maken en plaatsen.
En anders breng ik hem idd morgen even langs de FM..
En anders breng ik hem idd morgen even langs de FM..
Net even gemaild met de vorige eigenaar, de cassette en ketting waren beide slechts een aantal weken oud op het moment van verkoop. Dan moet het dus haast wel het freewheel zijn? Wat kost het om zoiets te laten vervangen?...
-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
welk type wiel????
gaat niet, bestaat niet!
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Vervangen is misschien niet eens nodig. De boel goed onderhouden (schoon maken, opnieuw van olie / vet voorzien) zou al genoeg kunnen zijn. De leeftijd van je wielen/freewheel en de condities waarin gefietst is, bepalen voor een groot deel of de boel 'op' is.superfrog schreef:Wat kost het om zoiets te laten vervangen?...
Maar, omdat het probleem optreedt bij flink kracht zetten, zoals je zegt, denk ik toch eerder aan de ketting/tandwiel combinatie. En als de cassette en ketting vrij nieuw zijn, dan is wellicht je voorblad aan vervanging toe! Mijn voorblad (middenblad van triple-crank) heb ik in 3 jaar ook al 2 keer moeten vervangen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
de mavic bodies zijn zeer gemakkelijk te reinigen en te servicen. een werkje van niks. kijk even op de mavic site.
gaat niet, bestaat niet!
Bedoel je dit? http://www.mavic.com/sites/default/file ... FTSL_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (Ziet er nog best ingewikkeld uit voor een newbie als ik... )fredkarsten schreef:de mavic bodies zijn zeer gemakkelijk te reinigen en te servicen. een werkje van niks. kijk even op de mavic site.
Misschien kan best eerst hier eens naar kijken.
Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=FzoBeJ5HaOI
Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=n580sbSo9qc
Als je het exact doet zoals in deze twee filmpjes, kan er niks mislopen.
Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=FzoBeJ5HaOI
Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=n580sbSo9qc
Als je het exact doet zoals in deze twee filmpjes, kan er niks mislopen.