Speling bottom bracket (Campagnolo Centaur 2008)
Ik heb sinds een paar dagen een "knok" geluid in mijn bottom bracket. Ik wil zelf het probleem oplossen maar ik heb nog geen gereedschap hiervoor.
Het geluid is hetzelfde als in onderstaand filmpje maar dan veel minder erg. Ik kan het net horen en zie geen beweging met het blote oog. Ik voel het wel in de crank als ik dezelfde beweging maak als in het filmpje.
Herkent iemand dit probleem en welk gereedschap heb ik nodig om zelf op onderzoek te gaan?
http://www.youtube.com/watch?v=zS0UAqq3xl4
Het geluid is hetzelfde als in onderstaand filmpje maar dan veel minder erg. Ik kan het net horen en zie geen beweging met het blote oog. Ik voel het wel in de crank als ik dezelfde beweging maak als in het filmpje.
Herkent iemand dit probleem en welk gereedschap heb ik nodig om zelf op onderzoek te gaan?
http://www.youtube.com/watch?v=zS0UAqq3xl4
Ik neem aan dat de lagers naar de filistijnen zijn. Voelt het alsof er zand in zit, als je de cranks ronddraait? Je hebt speciaal gereedschap nodig om het lager er af te halen en om het er op te persen.
Ik heb het lagerpersgereedschap dubbel gekocht per ongeluk en heb het nieuw te koop staan in de advertentierubriek. Dan heb je alleen nog een pulley trekker nodig van een Euro of 20-25 en een lange inbusbit.
Ik neem aan dat de "Wavy Washer" gemonteerd is ?
Ik heb het lagerpersgereedschap dubbel gekocht per ongeluk en heb het nieuw te koop staan in de advertentierubriek. Dan heb je alleen nog een pulley trekker nodig van een Euro of 20-25 en een lange inbusbit.
Ik neem aan dat de "Wavy Washer" gemonteerd is ?
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Ik heb het destijds niet zelf gemonteerd dus ik moet er vanuit gaan dat alle ringen ed goed gemonteerd zijn. De crank draait nog helemaal goed. Geen zanderig gevoel, hij stopt ook niet abrupt op het einde. Het geheel heeft ook pas 6000km. gereden. Het is alleen als ik b.w.v.s. de crank van de fiets af trek.
Ik ga zo alvast een inbus halen, neem aan dat ik dan waarschijnlijk een diagnose kan stellen.
Ik heb je advertentie gezien, wacht nog even wat reacties af.
Ik ga zo alvast een inbus halen, neem aan dat ik dan waarschijnlijk een diagnose kan stellen.
Ik heb je advertentie gezien, wacht nog even wat reacties af.
Als je de crank los hebt, draai dan even met de hand die lagers rond. Ze zijn gevoelig voor water. Als je ze moet vervangen, kan je er beter keramische lagers opzetten.
Zit dat veertje wel goed in de cup?
Zit dat veertje wel goed in de cup?
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Ik heb precies hetzelfde euvel met mijn Campa Record Ultra Crank uit 2006. Wanneer ik met 1 hand het frame vasthoud (de schuine buis naar het halhoofd) en met de andere de crank voel ik een lichte speling bij een horizontale beweging. Ik heb voor mijn vakantie de trapas vervangen, maar dit bleek helaas niet de oplossing! Elke keer na het vastzetten van de crank is de speling weg, maar na een eerste rit komt deze weer terug.
Hopelijk vind ik hier ook de oplossing.
Hopelijk vind ik hier ook de oplossing.
Is dat een vierkante as? Zet je de crank vast met een momentsleutel? Een vierkante as moet volgens Campa met 70 nm vastgezet worden in het frame en de crank met 35 nm als ik het tenminste goed uit mijn hoofd zeg. Dat is een flink aanhaalmoment.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
70 nm kan misschien nog met een stalen/alu frame maar met een carbon frame wil ik dan wel foto's zien. ca. 25-35 nm al naar gelang het framemateriaal is meer dan zat.
Ik zag nergens staan dat het om een carbon frame ging, dus vandaar de 70nm. Maar goed, het geeft wel aan dat het stevig vast moet en ik zou toch eens met een momentsleutel werken, omdat dat veel beter is dan op gevoel. Ik heb in een titanium frame de as wel met 70NM vastgezet, omdat ik anders geluiden hoorde en dat is geen enkel probleem geweest.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido