Specifieke voorbereiding klimwerk
-
- Forum-lid
Binnen 25 dagen ga ik de mont ventoux beklimmen en wil dit zo goed mogelijk doen. Heb het 3 jaar geleden al eens "ongetraind" gedaan en toen was enkel het doel bovengeraken. Nu wil ik toch een degelijke tijd neerzetten.
Ik heb tot nu toe al heel wat kilometers afgelegd, maar zou me deze laatste maand iets specifieker voorbereiden.
Heb tot nu toe:
- wekelijks RPM gedaan ( soort van intervaltraining op spinningbikes)
- duurtrainingen gedaan tot maximaal 3 uur
- intervaltrainingen op de tacx (langste blokken waren 16 min)
Wat raden jullie voor deze laatste maand aan als specifieke training/voorbereiding?
Alvast bedankt
Ik heb tot nu toe al heel wat kilometers afgelegd, maar zou me deze laatste maand iets specifieker voorbereiden.
Heb tot nu toe:
- wekelijks RPM gedaan ( soort van intervaltraining op spinningbikes)
- duurtrainingen gedaan tot maximaal 3 uur
- intervaltrainingen op de tacx (langste blokken waren 16 min)
Wat raden jullie voor deze laatste maand aan als specifieke training/voorbereiding?
Alvast bedankt
Op gewicht komen. Verder ben je heel goed bezig. Misschien kun je nog wat intervalblokjes doen op het RPM waarop je gaat klimmen (kan prima op de weg trouwens, hoef je geen Tacx voor te gebruiken).
Laatst gewijzigd door havana op 19 aug 2011 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Weeg nu 78 kilo, vetpercentage rond 8%.
Ik had bijvoorbeeld gedacht aan het simuleren van (een gedeelte) van de mont ventoux op mijn tacx.
Bedoel daarmee bijvoorbeeld:
20 min opwarmen
45 min goed klimtempo ( wattage 240-260)
20 min uitrijden
Kan zo mssn nog een 3-4 tal trainingen doen waarbij ik de duur en/of aantal blokken verhoog
Is dat een goed idee?
Ik had bijvoorbeeld gedacht aan het simuleren van (een gedeelte) van de mont ventoux op mijn tacx.
Bedoel daarmee bijvoorbeeld:
20 min opwarmen
45 min goed klimtempo ( wattage 240-260)
20 min uitrijden
Kan zo mssn nog een 3-4 tal trainingen doen waarbij ik de duur en/of aantal blokken verhoog
Is dat een goed idee?
Ga in ieder geval nog een paar keer , zelfs al is het vlak, gedurende anderhalf totwee uur volle gas aan de bak om weerstand op te bouwen. Je moet klaar zijn om de inspanning gedurende de tijd die je nodig hebt om de ventoux op te rijden deze ook in de benen te hebben.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

Ik snap niet dat je op je Tacx gaat zitten als het niet nodig is. Dan maar 2 min. langzamer de berg op zou mijn redenering zijn.
-
- Forum-lid
Als ik mijn voorwiel wat van de grond zet en een hoge weerstand opzet, vind ik dat dat het klimgevoel redelijk goed benadert. Vandaar dat ik snel op men tacx (flow) kruip.
Zit er ook vrij graag op in tegenstelling tot velen precies :p
Zit er ook vrij graag op in tegenstelling tot velen precies :p
Dan nog benaderd een tacx nooit het buiten fietsen. Zo heb ik bijvoorbeeld afgelopen donderdag een tijdritje van een uur gedaan op de tacx met een gemiddelde van 42,6 km/u. Dat haal ik op de weg nooit.
Klopt denk ik, ondanks dat je de weerstand kunt opvoeren op de Tacx (nabootsen van de stijgingspercentages) kun je nooit tegenwind nabootsen. Wat er altijd is bij het fietsen.roy73 schreef:Dan nog benaderd een tacx nooit het buiten fietsen. Zo heb ik bijvoorbeeld afgelopen donderdag een tijdritje van een uur gedaan op de tacx met een gemiddelde van 42,6 km/u. Dat haal ik op de weg nooit.
Of heb ik het nu volledig mis

Trek Madone 5.2 2011, Shimano Ultegra
Trek Madone 6.5 pro 2009 (paintjob), Sram Force
Trek Madone 6.5 pro 2009 (paintjob), Sram Force
- henschoten
- Forum-lid
...en het voorbijschuivende landschap, de wind in je gezicht, vriendelijke mensen die je goeiendag zegt, een koe die je aankijkt, met het pontje over, dat mooie boererijtje achter de bomen, even opfietsen met een andere racer, beetje kletsen, een fris buitje, en dan weer de zon... 

Er gaat niets boven buiten fietsen, maar ik kom net terug van een fietsvakantie in de Alpen en trainingen op de elite hebben mij enorm geholpen de Galibier goed op te komen. In het voorjaar ging ik ongetraind de Alpen in en dat was geen succes. Daarom besloot ik nu flink op de Elite trainer te trainen.
Het echte klimwerk is veel zwaarder dan klimmen op de Tacx en/of Elite, maar door regelmatig op een fietstrainer te trainen bouw je wel een goede klimconditie op. Volgens mij is de belasting die je continu op je benen voelt tijdens het trainen op een fietstrainer een goede voorbereiding. Ik kwam in ieder geval nu wel flotjes omhoog, terwijl ik niet echt een klimmer ben.
Het trainen op de Elite vind ik overigens beresaai, maar meestal kijk ik ondertussen een filmpje of iets op uitzending gemist om de tijd te doden.
Het echte klimwerk is veel zwaarder dan klimmen op de Tacx en/of Elite, maar door regelmatig op een fietstrainer te trainen bouw je wel een goede klimconditie op. Volgens mij is de belasting die je continu op je benen voelt tijdens het trainen op een fietstrainer een goede voorbereiding. Ik kwam in ieder geval nu wel flotjes omhoog, terwijl ik niet echt een klimmer ben.
Het trainen op de Elite vind ik overigens beresaai, maar meestal kijk ik ondertussen een filmpje of iets op uitzending gemist om de tijd te doden.