Advies aanschaf eerste racefiets
Hallo allemaal,
Ik ben van plan een racefiets aan te gaan schaffen en zou graag jullie advies hierin willen. Mijn budget is maximaal 1000 euro en zelf heb ik al een lijstje van racefietsen waaruit ik een keuze wil gaan maken.
Allereerst de Stevens San Remo met Tiagra afmontage: http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... lang=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze fiets wordt compleet geleverd met pedalen voor 899 euro.
De tweede is een Giant TCR 1 2011: http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 012/46503/" onclick="window.open(this.href);return false;
De derde is een Giant TCR 0 2011: http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 012/46141/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook overweeg ik om misschien een fitness (sport) fiets aan te schaffen vanwege de wat comfortabelere (??) zithouding. Heb momenteel deze van Giant op het oog: http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 582/39945/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat voor mij belangrijk is dat ik een racefiets heb waarop ik "comfortabel" zit en niet helemaal ver voorover gebogen hoef te zitten. Weet niet of de racefietsen in bovenstaande lijst als comfortabel bestempeld mogen worden?
Dan nog de keuze in pedalen. Zelf heb ik nog een Specialized mountainbike met SPD pedalen en Shimano SPD schoenen. Ik weet dat SPD pedalen niet gebruikelijk zijn op een racefiets. Ik zal dus, wil ik racefiets pedalen hebben, andere schoenen moeten gaan aanschaffen. Zijn er onder jullie ook wielrenners die SPD pedalen gebruiken op een racefiets?
Ook het vermelden waard: ik zal de fiets hooguit een paar keer (3x) per week gaan gebruiken en hoef geen prestaties neer te zetten. Ik wil investeren in een goede sportfiets en op die manier werken aan mijn conditie.
Wat adviseren jullie mij in deze.
Ik ben van plan een racefiets aan te gaan schaffen en zou graag jullie advies hierin willen. Mijn budget is maximaal 1000 euro en zelf heb ik al een lijstje van racefietsen waaruit ik een keuze wil gaan maken.
Allereerst de Stevens San Remo met Tiagra afmontage: http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... lang=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze fiets wordt compleet geleverd met pedalen voor 899 euro.
De tweede is een Giant TCR 1 2011: http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 012/46503/" onclick="window.open(this.href);return false;
De derde is een Giant TCR 0 2011: http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 012/46141/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook overweeg ik om misschien een fitness (sport) fiets aan te schaffen vanwege de wat comfortabelere (??) zithouding. Heb momenteel deze van Giant op het oog: http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 582/39945/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat voor mij belangrijk is dat ik een racefiets heb waarop ik "comfortabel" zit en niet helemaal ver voorover gebogen hoef te zitten. Weet niet of de racefietsen in bovenstaande lijst als comfortabel bestempeld mogen worden?
Dan nog de keuze in pedalen. Zelf heb ik nog een Specialized mountainbike met SPD pedalen en Shimano SPD schoenen. Ik weet dat SPD pedalen niet gebruikelijk zijn op een racefiets. Ik zal dus, wil ik racefiets pedalen hebben, andere schoenen moeten gaan aanschaffen. Zijn er onder jullie ook wielrenners die SPD pedalen gebruiken op een racefiets?
Ook het vermelden waard: ik zal de fiets hooguit een paar keer (3x) per week gaan gebruiken en hoef geen prestaties neer te zetten. Ik wil investeren in een goede sportfiets en op die manier werken aan mijn conditie.
Wat adviseren jullie mij in deze.
De Giants zijn beiden in ieder geval geen zogeheten "comfort" bike.Wat voor mij belangrijk is dat ik een racefiets heb waarop ik "comfortabel" zit en niet helemaal ver voorover gebogen hoef te zitten. Weet niet of de racefietsen in bovenstaande lijst als comfortabel bestempeld mogen worden?
Freude am Fahren
Giant TCR 1 '11
Giant TCR 1 '11
- plantagenet
- Forum-lid
Ik heb 3 jaar gereden met SPD pedaal systeem op mijn racefiets en dat ging prima. Ik ben nu een half jaar over op SPD-SL en ik moet zeggen dat dat wel fijner fietst.Nick_66 schreef: Zijn er onder jullie ook wielrenners die SPD pedalen gebruiken op een racefiets?
Overigens rijd ik op een Cube Peloton van 2008, die toen 999 euro kostte (Shimano 105 afmontage), dus wellicht kun je ook eens naar dat merk kijken.
Qua comfort kan ik je verder helaas niet adviseren.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Wat is dan het grote verschil tussen een "comfort" bike en de Giant TCR? Is de Stevens San Remo dan wel weer een comfort bike?bmwpower schreef:De Giants zijn beiden in ieder geval geen zogeheten "comfort" bike.Wat voor mij belangrijk is dat ik een racefiets heb waarop ik "comfortabel" zit en niet helemaal ver voorover gebogen hoef te zitten. Weet niet of de racefietsen in bovenstaande lijst als comfortabel bestempeld mogen worden?
De Giant is inderdaad zeker geen comfort fiets. Een comfort fiets, is een fiets met een relatief korte bovenbuis en hoge balhoofdbuis. Op die manier word je minder gedwongen om voorover te zitten en met je armen naar voren te strekken. Of dit ook daadwerkelijk voor jou comfortabel is hangt van je lichaamsbouw af. Heb je lange benen en een korte romp en armen dan moet je zeker een comfort fiets nemen. Heb je korte benen en een lange romp en armen dan kun je op een comfort fiets 'opgevouwen' zitten en dan is een 'sportieve' zit zoals bij de Giant juist meer geschikt.Nick_66 schreef:Wat is dan het grote verschil tussen een "comfort" bike en de Giant TCR? Is de Stevens San Remo dan wel weer een comfort bike?bmwpower schreef:De Giants zijn beiden in ieder geval geen zogeheten "comfort" bike.Wat voor mij belangrijk is dat ik een racefiets heb waarop ik "comfortabel" zit en niet helemaal ver voorover gebogen hoef te zitten. Weet niet of de racefietsen in bovenstaande lijst als comfortabel bestempeld mogen worden?
Probeer dus eerst voor jezelf te bepalen welke bouw je hebt en wat je fijn vindt zitten (al is dat voor een beginner lastig te bepalen, spreek uit ervaring). Ga daarna pas kijken naar geschikte fietsen binnen je budget.
Vandaag dan de beslissing genomen en gekozen voor de Giant TCR 0 2011 met Ultegra groep. Was scherp geprijsd momenteel.
Heb in verhouding vrij lange armen en korte benen en kwam met de meting uit op een M/L van Giant. Vind de houding wel prettig aanvoelen, maar nu de praktijk nog. Morgen ga ik hem de sporen geven.
Heb 20 jaar geleden een racefiets gehad en in de aanbieding aangeschaft in een fietsenwinkel. Uiteraard geen verstand van framematen (nog geen internet ter beschikking toendertijd en ze hadden mij in die winkel een grote maat aangeraden. Volgens mij was het zelfs een XL. Begrijp nu ook waarom die toen in de aanbieding was Had een Merida Albon Tech C1. Veels te hoge fiets en te lang, waardoor ik absoluut niet comfortabel zat. Dat heeft het wel voor mij een beetje verpest en nooit meer op een racefietst gestapt. Mijn Giant voelt wel heel anders aan.
Thuis gekomen met de fiets kwam ik erachter dat ze de plaatjes voor de schoenen vergeten waren! Balen dus, maar heb van mijn mountainbike de spd pedalen even omgezet, kan ik toch even fietsen.
Binnenkort een kort verslagje van mijn eerste ervaring op de Giant.
Heb in verhouding vrij lange armen en korte benen en kwam met de meting uit op een M/L van Giant. Vind de houding wel prettig aanvoelen, maar nu de praktijk nog. Morgen ga ik hem de sporen geven.
Heb 20 jaar geleden een racefiets gehad en in de aanbieding aangeschaft in een fietsenwinkel. Uiteraard geen verstand van framematen (nog geen internet ter beschikking toendertijd en ze hadden mij in die winkel een grote maat aangeraden. Volgens mij was het zelfs een XL. Begrijp nu ook waarom die toen in de aanbieding was Had een Merida Albon Tech C1. Veels te hoge fiets en te lang, waardoor ik absoluut niet comfortabel zat. Dat heeft het wel voor mij een beetje verpest en nooit meer op een racefietst gestapt. Mijn Giant voelt wel heel anders aan.
Thuis gekomen met de fiets kwam ik erachter dat ze de plaatjes voor de schoenen vergeten waren! Balen dus, maar heb van mijn mountainbike de spd pedalen even omgezet, kan ik toch even fietsen.
Binnenkort een kort verslagje van mijn eerste ervaring op de Giant.
Prijs/kwaliteit is er op dit moment bijna niets beters te krijgen, de TCR 0 (en TCR 1) worden erg scherp aangeboden op dit moment. Erg nette fiets zo, met mooie afmontage, daar kun je wel even mee vooruit. Veel plezier en veilige kilometers!
Freude am Fahren
Giant TCR 1 '11
Giant TCR 1 '11
Vandaag en gisteren voor het eerst op de Giant gefietst. Super fietsje en wat trapt dat licht! Heb alleen het stuur wat anders afgesteld. Ietsjes gedraaid in de stuurnok waardoor ik iets minder voorover gebogen zit. Het verschil is minimaal, maar op de lange duur wel merkbaar.
Ook vandaag de voorderaulieur af moet stellen. Liep aan in het zwaarste verzet. Rijklaar maken noemen ze dat. Nee, ik doe het achteraf liever allemaal zelf.
Moet nog wel wennen aan de zithouding, maar voor de rest voelt de fiets erg goed aan.
Wat betreft de banden, daar heb ik nog een vraag over. Op mijn Giant zit helemaal geen profiel op de banden, terwijl ik in de winkel toch wel fietsen heb gezien met profiel op de banden. Waarom is dat? Kan iemand mij uitleggen waarom?
Ook vandaag de voorderaulieur af moet stellen. Liep aan in het zwaarste verzet. Rijklaar maken noemen ze dat. Nee, ik doe het achteraf liever allemaal zelf.
Moet nog wel wennen aan de zithouding, maar voor de rest voelt de fiets erg goed aan.
Wat betreft de banden, daar heb ik nog een vraag over. Op mijn Giant zit helemaal geen profiel op de banden, terwijl ik in de winkel toch wel fietsen heb gezien met profiel op de banden. Waarom is dat? Kan iemand mij uitleggen waarom?
De voorderailleur kwam niet ver genoeg, waardoor deze wat aanliep tegen de ketting. Heb allereerst de stelschroef voor de max stand naar buiten toe wat losgedraaid en daarna de fijnafstelling gedaan die op de kabel zit (vlakbij het stuur.) Hierna de schroef weer ingedraaid voor de maximale stand van de derailleur.bmwpower schreef:De voorderailleur kan je ook nog half trimmen met je shifters he..
Ben ook op zoek, twijfel tussen Bulls Harrier 2, Cube Attempt en Sensatie Romagna. alledrie met 105 afmontage. zou mijn eerste racefiets worden. wie weet wat ik moet nemen?
schakel mechanisme Sora of lager wordt geadviseerd niet te nemen, en Tussen Tiagra en 105 is maar klein stapje om iets harder en sneller materiaal te hebben. valt me wel op dat cranckstel vaak uit andere serie is, waarom?? voorts is er gesteggel of je kabels wel of juist niet door de buizen moet hebben. En dan die wielen, waarom bevalt velen Shimano WR-H500 zo slecht??
schakel mechanisme Sora of lager wordt geadviseerd niet te nemen, en Tussen Tiagra en 105 is maar klein stapje om iets harder en sneller materiaal te hebben. valt me wel op dat cranckstel vaak uit andere serie is, waarom?? voorts is er gesteggel of je kabels wel of juist niet door de buizen moet hebben. En dan die wielen, waarom bevalt velen Shimano WR-H500 zo slecht??