Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

giant defy vs giant tcr

Gebruikersavatar
drestar
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2011 21:08

Gebruikersavatar drestar 29 aug 2011 19:27

hallo ik ben andre de nieuw hier op het forum,

ik had me zaterdag al aangemeld maar de activatiecode werkte niet en kon daarom pas vandaag gebruik maken van dit forum,

maar ik ben op zoek naar een goede racefiets,

vandaag ben ik dus voor het eerst naar de fietsenwinkel gegaan en heb gereden op 2 verschillende fietsen,allebij van het merk giant
de tcr en de defy, de tcr heeft 3x10speed 105 en de defy 3x9, tiagra, iki vond dat beiden ongeveer hetzelfde schakelden,alleen bij de tcr waren alle kabels wat netter weg gewerkt,en de look van de tcr vind ik ook beter,maar op de defy zat ik wel wat comfortabeler omdat het stuur hoger zat, dat vind ik zelf wel prettiger, ook omdat ik een erg aktieve sporter ben heb ik wat blessures aan nek ,schouder en rug opgelopen in de afgelopen 10 jaren door bodybuilding, maar de laaste jaren ben ik mij meer gaan toeleggen op cardio fitness, veel fietsen en hardlopen, dat gaat me makkelijk af en heb nu een gewicht van 80 kilo bij een lengte van 1 meter 83,

maar goed, om weer terug te komen op de fietsen, ik heb met beiden zowat de hele middag gereden, mijn ervaring met de defy zijn dat hij comfortabeler zat en ik er wat harder mee door de bochten kon maar nadeel is ,kabels steken ook gewoon uit het stuur en het ziet er wat goedkoop uit allemaal,en dat voor de prijs van 825 euro,en ik vind de fiets zelf niet zo mooi en het is maar 3x9 speed,wat ik volgens zeggen heb gehoord dat dat eruit gaat?

en de tcr ziet er erg sportief uit,kost mij maar 900 euro ,kabels zijn mooi weggewerkt,en is gewoon een mooiere fiets om te zien en is 1 kilo lichter dan de defy
maar nadeel vond ik wel dat het stuur 3cm lager zat,nu hebben we de stuurpen omgedraaid en kwam toen 2cm naar boven,maar ik zou eigenlijk willen dat ik het stuur nog 2 cm extra naar boven kon zetten, zijn er misschien stuurpennen te koop die sterk naar boven lopen en op giant passen, volgens verkoper in de winkel niet omdat hij dat zelf niet mooi vond. maar misschien zijn jullie ervaringen anders?

weet dus op dit moment niet met welke fiets ik beter af ben maar als ik 8 tot 900 euro ga uitgeven wil ik wel een mooi goed fietsje hebben,en er ook goed op zitten,

wie helpt?

alvast bedankt! :P

dennad
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2009 20:34
Locatie: Heerhugowaard

dennad 29 aug 2011 19:44

Stuurpen met nog grotere hoek is inderdaad geen gezicht. Ga nog eens naar wat andere fm's, je zit toch niet vast aan Giant?

Gebruikersavatar
drestar
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2011 21:08

Gebruikersavatar drestar 29 aug 2011 19:49

bedankt voor je reaktie, bij welk merk en type fietsen zit het stuur wat hoger? mijn budget is 900 euro..

drmz-
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 aug 2011 19:27

drmz- 29 aug 2011 20:03

De nieuwe TCR (model 2012) gaat bij Salden 849 euro kosten. Zal wel binnen nu en 4 weken binnenkomen.

Gebruikersavatar
drestar
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2011 21:08

Gebruikersavatar drestar 29 aug 2011 20:18

drmz- schreef:De nieuwe TCR (model 2012) gaat bij Salden 849 euro kosten. Zal wel binnen nu en 4 weken binnenkomen.
dat is dan wel heel erg goedkoop tegenover het model 2011

ik ga morgen gelijk math salden bellen, :)

heb ondertussen een instelbare stuurpen gevonden ,gaat dat passen op de giant tcr???

wil echt serieus het stuur in totaal met 4cm verhogen,


http://12gotrading.nl/onderdelen/stuurd ... s_stuurpen" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 29 aug 2011 20:22

Dan moet je je echt afvragen of een TCR wel de juiste fiets voor je is. Binnen je budget wordt het wel wat lastiger, maar een comfortracer (met een langere balhoofdbuis) lijkt mij geschikter voor jou. Dan hoef je geen kunstgrepen toe te passen om de fiets passend te krijgen.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Gebruikersavatar
drestar
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2011 21:08

Gebruikersavatar drestar 29 aug 2011 20:26

ja ik wil beginnen met een stuur wat hoger en dan langzaamaan het stuur lager zetten,

buddo
Forum-lid
Berichten: 1982
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 29 aug 2011 20:50

drestar schreef:ja ik wil beginnen met een stuur wat hoger en dan langzaamaan het stuur lager zetten,
Dan kun je toch ook gewoon bij aanschaf de vork wat hoger afzagen?
Mocht je later meer naar beneden willen, dan zaag je er weer wat af en haal je er een spacer tussen uit.

Gebruikersavatar
drestar
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2011 21:08

Gebruikersavatar drestar 29 aug 2011 21:16

huh, leg eens even wat beter uit? waar de vork afzagen?

Carrinthe
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 jun 2011 16:36

Carrinthe 29 aug 2011 21:31

Zoals je zelf gemerkt hebt is de defy een fiets met een comfort geometrie terwijl de TCR een echte racer is. Een TCR aangepast om comfortabel te zijn ziet er zo uit:

Afbeelding

En daarbij heb ik een relatief groot frame (en dus langere balhoofdbuis). Was dat niet zo geweest dan had ik nog 1,5 cm meer spacers moeten plaatsen wat helemaal geen gezicht was geweest.

Niet ideaal en niet mooi dus. Ondertussen ben ik veel meer gewend aan de houding die je op een racefiets hebt (maar dat hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden) en heb ik mijn stuurpen veranderd (zie mijn sig) wat er veel beter uitziet. Merk nu ook dat daardoor het bochtengedrag van mijn fiets veel beter is vooral door de andere gewichtsverdeling.

M.a.w. hoe mooi de TCR ook is (en veel waar voor je geld) als je er minder prettig op zit zonder kunstgrepen dan moet je die niet kiezen. Wat je dan wel moet kiezen,...

- Giant Defy :),.. als je even wacht op de 2012 versie heb je de nieuwe 10 speed Tiagra er op zitten die je ook makkelijkere upgrademogenlijkheden naar 105 en ultegra in de toekomst bied. Je zou ook eens kunnen polsen of een FM bereid is een Defy met een 105 groepset te leveren,... vragen kan altijd :)
- Bulls Desert Falcon
- Bulls Harrier
- Bianchi Via Nirone Tiagra en als je je budget met 100,- weet te rekken heb je de 105 of Veloce
- Sensa Romagna
- Cannondale caad 8 Tiagra zal waarschijnlijk net buiten je budget vallen maar misschien weet je een leuke opruimaanbieding te vinden.
- Trek 1.5 759,- bij Math Salden grotendeels Tiagra en misschien kan je wat upgraden met het geld wat je bespaard.
- Trek 2.1 959,- bij Math Salden maar dan heb je wel de 105 groep.
- Specialized Secteur Elite Tiagra zal waarschijnlijk net buiten je budget vallen maar misschien weet je een leuke opruimaanbieding te vinden.

Succes!
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

Gebruikersavatar
drestar
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2011 21:08

Gebruikersavatar drestar 29 aug 2011 23:14

wouw man! dat heb je zeer mooi gedaan, zo wil ik dat ook en ik vind het nog mooi staan ook,
love it :P

maar onder welke hoek heb je de stuurpen? ging die er zo op? het lijkt wel of je de buis waar de stuurpen op zit langer hebt gemaakt?

en welke maat fiets heb je?

ik zelf ben 1 meter 83 met binnenbeenlengte 88cm en ben van plan een M/L te gaan kopen,waarbij de zadelpen net zo ver uitsteekt als bij jou op de foto als mijn been bijna gestrekt is als ik erop zit en de trapper naar beneden staat,

en ik vond de tcr echt wel een lekkere fiets, merkte weinig verschil met de defy behalve de stuurhoogte

Carrinthe
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 jun 2011 16:36

Carrinthe 30 aug 2011 00:21

Ehhh,... het was dus niet de bedoeling je enthousiast te maken voor de TCR :o Even voor de duidelijkheid,... met dat korte stuurpennetje (6cm) dat omhoog staat heb je dus slecht bochtengedrag,... dat moet je niet willen. (en ik vind het niet mooi). Daarnaast was in eerste instantie de drop nog te hoog voor me (ik was helemaal niets gewend) dus heb ik zoals je kan zien in de foto het stuur iets naar boven gekanteld zodat de shifters iets meer naar me toe stonden. Op die manier zat ik nog wat meer rechtop. De prijs die ik betaalde was dat ik in de beugel de shifters niet meer kon bedienen. Ik heb het geluk dat ik ondertussen veel meer gewend ben aan de wielerhouding. In mijn sig zie je de nieuwe stuurpen (8cm) die omlaag staat. Er zit ook een nieuw stuur op (moest vervangen worden door een ongeluk) die 1 cm minder reach heeft (waardoor ik dus ook die iets langere stuurpen kan monteren) en het stuur staat weer zoals het hoort. Mijn fiets is maat L en heeft dus al een balhoofdbuis die 1,5cm hoger is dan de M/L, maar eigenlijk is de L te groot voor me maar de M/L zat voor mij zeker te diep. Ik heb dus nog het nodige geld uitgegeven en de nodige kunstgrepen moeten toepassen om de TCR voor mij geschikt te maken. Met de kennis die ik nu heb zou ik een andere fiets hebben gekocht. Ik ben ook verliefd geworden op de TCR en had ook nog eens een FM die me niet goed heeft gemeten en voorgelicht,... ik wil je behoeden voor dezelfde fout.

Echt, staar je niet blind op de Giant TCR er zijn andere hele mooie fietsen die een veel betere geometrie voor je hebben. Kijk eens naar de Sensa Romagna (ik vind die witte uitvoering ook heel mooi), Bulls Harrier (vooral die wit blauwe), Bianchi Via Nirone, de Trek 1.5, Trek 2.1, of de Cannondale Caad 8. Dat zijn ook schitterende fietsen en je hebt iets wat mogelijk meteen beter bij je past. Maar ook bij deze modellen moet je natuurlijk kijken hoe het zit. De Sensa bijvoorbeeld heeft zo te zien een vrij korte bovenbuis i.v.m. de rest van de fiets en zo is elke fiets weer anders. Bovendien wanneer je leert dieper te zitten dan kan je bij zo'n comfort frame meteen spacers verwijderen voor een echte pro look. :P

Kijk, zit je lekker en comfortabel op een TCR zonder dat je al die idiote kunstgrepen moet doen die ik heb gedaan (te groot frame, gekke korte stuurpen die omhoog staat, zadel helemaal naar voren) dan is de TCR een prachtfiets met een hele goede prijs/kwaliteit verhouding.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

Plaats reactie