Omdat ik ben afgestudeerd op dit onderwerp (bewegingswetenschappen aan de VU) ben ik hier bijzonder in geïnteresseerd, maar ik ben nieuwsgierig in hoeverre hier mensen op dit forum met niet-ronde kettingbladen fietsen? Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Waarom een niet-rond kettingblad?
Een rond kettingblad is waarschijnlijk rond bedacht omdat het rond makkelijk te produceren is, maar eigenlijk is het niet logisch. Als je kijkt naar het krachtenpatroon van een fietser in een trapcyclus is dat verre van constant en heeft verschillende pieken en dalen. Door binnen de cyclus van een groot naar een klein blad te schakelen, is het (misschien) mogelijk om uit dit krachtenpatroon meer effect te halen. Eigenlijk is de kans dat een rond kettingblad het meest efficient is heel klein: niets aan het lichaam van de aandrijving (een fietser) is rond en er zijn zó vreselijk veel vormen buiten rond.
Er zijn er in gedurende een lange periode al meerdere producenten geweest maar hierbij gelijk een beknopt overzichtje:
Shimano Biopace:
Het kettingblad wat (naar mijn mening) de markt (in de jaren '70/'80) voor niet-ronde kettingbladen heeft verziekt. Door een verkeerde oriëntatie van de crank (en gedachte achter het kettingblad) werkte het blad niet zo voordelig als ze bij Shimano hadden bedacht. De profwielrennerij heeft het snel aan de kant gezet. Nog jarenlang heeft Giant het blad standaard op de wielrenfietsen verkocht, met veel knieklachten als gevolg.
O'Symmetric
Een veel ovaler kettingblad (een ei-vorm, ovaliteit van 1,21) dat nooit is doorgebroken bij het grote publiek. Enkele prof- rijders (oa David Millar, Bradley Wiggins en Vinokourov) hebben er mee gereden (en op gepresteerd). De producent beweert een lagere zuurstofopname (VO2) bij gebruik, het wetenschappelijk bewijs is maar "zozo"...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Q-ring / Rotor
Een minder ovaal kettingblad (ovaliteit= 1.10) dat de positie van de crank helemaal aan de gebruiker overlaat (door de vele montagegaten). Door sponsoring rijden er meerdere professionals op. Het resultaat is ook nooit hard gemaakt, maar het lijkt er op dat de ovaliteit niet groot genoeg is om significante verschillen te meten.
Wat heb ik er mee?
Voor mijn afstudeerproject heb ik gekeken naar een kettingblad dat een variant is van de O'symmetric. Hieruit hebben we redenen gevonden voor een vervolg onderzoek. (Binnenkort volgt hiervan een kort verslagje)
Nu ga ik in samenwerking met de VU een vervolgonderzoek doen om mogelijke (nadelige) effecten boven water te krijgen. Nu ben ik op korte termijn op zoek (voor dat onderzoek) naar een Q-ring en een O'symmetric die ik zou kunnen gebruiken daarvoor.
Is er iemand op het forum die een van deze bladen wil uitlenen voor een kort onderzoek? PB/e-mail mij!
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)