Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Tegenwind of helling

gever
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 feb 2009 18:38

gever 28 okt 2011 11:54

Weet iemand of er overeenkomst is tussen fietsen tegen de wind in of een helling op fietsen?
Zo ja met welke windkracht komt dan het hellingpercentage overeen?
Ik heb op forum gezocht maar niets kunnen vinden.
//Zomer: Canyon
//Winter : Time

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 28 okt 2011 11:56

't is allebei klote............

net zoals wind mee en bergaf heel leuk zijn!

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 28 okt 2011 12:14

Ben je van plan om iets in te gaan stellen op je Tacx?
Ik kan je er geen zinnig antwoord op geven maar...
Wind in fietsen vind ik eigenlijk niet lekker, bergop fietsen wel.
Met bergop fietsen kan ik gaan staan en met wind in fietsen laat ik dat wel uit mijn hoofd. :P
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9232
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 okt 2011 12:18

Dat hangt van je snelheid af. Zonder in detail te treden: Bij rijden op het vlakke neemt het vermogen dat je moet leveren toe met de derde macht van de snelheid (2x zo hard is 8x zoveel vermogen), Bij een helling opfietsen is deze relatie lineair (2x zo hard is 2x zoveel vermogen). Als je zelf wilt rekenen
Tegenwind:

vermogen = k*(snelheid_fietser + snelheid_tegenwind)^2*snelheid_fietser

(snelheden in m/s, k is afhankelijk van m.n. je houding op de fiets en zit in de range 0.25-0.35)

Helling:

vermogen = 9.81*snelheid_fietser*totaal_gewicht*helling%

(helling% in decimalen, dus 10% helling = 0.1; totaal_gewicht = fietser+fiets)

NB bovenstaande is een sterke vereenvoudiging, houdt geen rekening met rolwrijving, en gaat er vanuit dat bij een helling op fietsen de snelheid zo laag is dat luchtwrijving verwaarloosbaar is

Succes met rekenen ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

gever
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 feb 2009 18:38

gever 01 nov 2011 11:31

Bedankt voor de reactie en de uitleg. Ik ga eens rekenen

Wat bij mij ook nog meespeelt is de psychische factor.
Bij bergop fietsen aanvaard ik direct de afgenomen snelheid naar bv 15 km/u, terwijl ik bij tegen de wind in fietsen boven de 30 km/U zou willen blijven rijden.
//Zomer: Canyon
//Winter : Time

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 06 nov 2011 23:25

Er is zeker vergelijking mogelijk. Zo kun je met een stevige tegenwind je cadans omlaag brengen naar bv 60-70 RPM, waarmee je als het ware je cadans bergop simuleert. Als je je hartslag vervolgens goed in de gaten houdt, dan is er niet zoveel verschil met bergop fietsen. Mijn ervaring is wel dat je een behoorlijk stevige wind nodig hebt om dit te simuleren, dus (schat ik in) minimaal 6 Bft.
Edit: En je hebt natuurlijk een lang stuk rechte weg nodig zodat je de wind lange tijd tegen hebt.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 07 nov 2011 11:31

Volgens mij verklaren de formules van 53x11 waarom je voor je gevoel op een helling sneller stil staat als je stopt met trappen....
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

ronaldh
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 jun 2011 21:35

ronaldh 07 nov 2011 12:07

Een ander verschil is de trapfrequentie. Als je in de wind het klimmen wilt nabootsen, zorg dan dat je een zwaar verzet neemt (trapfreq. 70 bijv.).

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 nov 2011 21:18

-eric- schreef:waarom je voor je gevoel op een helling sneller stil staat als je stopt met trappen....
Sterker nog, op een helling sta je daadwerkelijk eerder stil.

Vlakke = hoge snelheid (veel kinetische energie), weinig weerstand (weinig vertraging bij benen stilhouden) = lang uitrollen
Bergop = lage snelheid, veel weerstand en dus snel stilstaan.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 07 nov 2011 22:36

scepticus schreef:
-eric- schreef:waarom je voor je gevoel op een helling sneller stil staat als je stopt met trappen....
Sterker nog, op een helling sta je daadwerkelijk eerder stil.

Vlakke = hoge snelheid (veel kinetische energie), weinig weerstand (weinig vertraging bij benen stilhouden) = lang uitrollen
Bergop = lage snelheid, veel weerstand en dus snel stilstaan.
Ja, maar ik bedoel dat je bij Vermogen X je bij helling Y en Tegenwind Z allebei dezelfde snelheid fietst en je stopt met trappen je op de helling eerder stilstaat dan met de tegenwind..
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9232
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 nov 2011 09:20

@eric: jouw voorbeeld kan alleen maar als je de zwaartekracht uit zet ;-)

EDIT: ik moet beter lezen; je staat idd eerder stil op de helling, vanwege de andere 'soort' weerstand. Zie ook mijn eerdere post.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie