Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Training / oefeningen voor kinderen (8 jaar)

gero
Forum-lid

gero 25 dec 2011 16:23

Hi,

M'n zoon (8 jaar) is begonnen met wielrennen en wil volgend jaar dolgraag een keer Alpe d'huez op. Dit jaar hebben we spelenderwijs al een paar colletjes in de cevennen gedaan en dat ging hem goed af, maar ja, de Alpe is natuurlijk wel andere koek. Hij voetbalt en schaatst al dus is al best lekker aan het sporten, maar in het voorjaar zou ik dan toch iets gerichter met hem willen trainen. Voor mezelf kan ik wel een schema maken, maar wat zijn trainngsvormen die je met kinderen van die leeftijd kan doen? Die Alpe is geen doel op zich, het moet vooral leuk zijn en ik wil hem zeker niet overbelasten. Ik merk aan hem dat bv. 1 uur fietsen hem gaat vervelen, maar als er wat afwisseling in zit (brug om te beklimmen, fietser in der verte inhalen, ...) hij er meer lol in heeft.

Al Google-end in ik nog niets vinden mbt trainings vormen voor kinderen. Wat doen ze bv. Bij wielerverenigingen met die kleine mannen/meiden?

Gero

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 25 dec 2011 17:21

Denk niet dat je er ook veel op internet over zult vinden. 8 jaar is geen leeftijd voor schema´s of andere manieren om doelgericht te trainen.
Lichaam van een 8 jarige zit vol in de groei en een dergelijke inspanning kan hier zeker invloed op hebben. Buiten dat denk ik dat hier plezier voor prestatie moet gaan.

WdvB
Forum-lid

WdvB 26 dec 2011 15:35

patmaessen schreef:Denk niet dat je er ook veel op internet over zult vinden. 8 jaar is geen leeftijd voor schema´s of andere manieren om doelgericht te trainen.
Lichaam van een 8 jarige zit vol in de groei en een dergelijke inspanning kan hier zeker invloed op hebben. Buiten dat denk ik dat hier plezier voor prestatie moet gaan.
Helemaal mee eens, bij kinderen telt maar 1 ding: plezier

Acht jaar is heel jong. Als je prestatiegericht gaat trainen met kinderen dan faciliteer je teleurstellingen. Niet aan beginnen, weg met trainingsschema op die leeftijd. Zo te lezen is je zoon sportief genoeg op een heel natuurlijke speelse manier. Ik zou er eerder voor waken dat ie niet teveel doet, varieer ook met andere sporten. Met overbelasting maak je heel veel kapot, ze zitten in de groei tot hun 16/17/18e. En zolang overgewicht geen probleem is, hoef je hem niet met trainingsprogramma te drillen. Stimuleer plezier, natuurlijke nieuwsgierigheid, techniek, coordinatie (leren vallen, bochtjes/rondjes rijden, linksom, rechtsom, in en uit het zadel, korte sprintjes, etc) en verkeersinzicht. Koop een atb'tje voor hem en ga met hem mee het bos in. Niets beter voor de coordinatie dan dat. Spel en plezier, daar draait het om. Als ie dan uiteindelijk talent heeft ontdek je vanzelf.

Alp dhuez: dat is voor een kind van 8 toch al gauw een beklimming van 2 uur.. is dat niet veel te veel van het goede? en je moet ook weer afdalen. Hoop dat je weet wat je doet, kun je alleen zelf inschatten. Meld je aan bij een wielerclub. Succes

epotheker
Forum-lid

epotheker 26 dec 2011 18:15

8 jaar..........?!

Daar is een SIRE-reclame over geschreven......" Geef de kinderen hun spel terug"......

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 30 dec 2011 22:27

Filmpje!

Op die leeftijd lekker spelen op de fiets! (wat niet wil zeggen dat er spelenderwijs geen flinke afstanden kunnen worden afgelegd)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

spook
Forum-lid

spook 31 dec 2011 10:36

Gewoon lekker spelen lijkt me. En je kunt de Alp natuurlijk keurig indelen; zeg je dat volgens de Officiele Franse Tour de France regels het volgende geldt:
- kinderen tot acht jaar fietsen tot de eerste bocht
- kinderen tot tien jaar fietsen tot het eerste dorpje (La Garda?)
- kinderen tot twaalf jaar fietsen naar Huez
- vanaf twaalf jaar fiets je naar de top.

Dan is hij al geslaagd bij de eerste bocht en is er niets aan de hand als hij het vanaf daar niet meer ziet zitten. Kun je gelijk het afdalen op een veilige manier oefenen. Desnoods rij je weer omhoog.
En tegelijkertijd is elke meter die hij meer fietst dan die eerste bocht een overwinning.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 31 dec 2011 18:09

Ik hoop dat de vader hier niet degene is die zijn zoon pusht om deze prestatie te leveren.
Een kind van 8 jaar moet ( of zelfs mag) liefst zulke zware prestaties niet leveren. De kans bestaat dat hij onder druk zichzelf kapot rijdt of dat hij
zodanig ( te veel?) afziet dat hij op termijn tegenzin krijgt voor het fietsen of sport in het algemeen.
Er is ook weinig info over te vinden welke invloed zware sportprestaties kunnen hebben op latere zeer jonge kinderen ( het hart bvb ) .
Ik heb de alp op 23-jarige leeftijd als mijn 1° col ooit gereden zowat 30 jaar terug en vond hem al zwaar genoeg ( wel met 42/24 verzet.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

edian
Forum-lid

edian 09 jan 2012 17:57

Het lijkt hier erop dat het kind graag de prestaties van papa wilt opvolgen. Mij lijkt het ook onverantwoord om een kind van 8 de Huez op te laten fietsen.

Ik heb ook eens een fiets gezien met een achteropzetstuk voor een kind, waar het kind dan kan meetrappen. Misschien is dit iets voor jullie? Komt je zoontje toch helemaal boven samen met zijn grote held!

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 jan 2012 22:12

De zoon van een kennis van me doet het ook, hij krijgt regelamtig een duwtje en vlak voor de bochten fietst hij zelf, dan fietst hij iets vooruit, dan lijkt het net of hij ons eruit rijdt. Om zijn middel zat en riem, dan konden zijn duwers/trekkers hem makkelijk pakken, ging hartstikke leuk.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 09 jan 2012 22:26

Het is trouwens wel zo dat jonge kinderen minder goed in staat zijn hun temperatuur te regelen bij lange continue inspanning (bijvoorbeeld een AdH) sneller oververhit raken! Sowieso zijn jonge kinderen nog niet zo goed in duurinspanningen, intervallen gaat veel beter.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

JeanineL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar JeanineL 10 jan 2012 12:17

scepticus schreef:Het is trouwens wel zo dat jonge kinderen minder goed in staat zijn hun temperatuur te regelen bij lange continue inspanning (bijvoorbeeld een AdH) sneller oververhit raken! Sowieso zijn jonge kinderen nog niet zo goed in duurinspanningen, intervallen gaat veel beter.
Oplossing hiervoor zou zijn om niet midden in de zomer die berg te beklimmen, maar in het voor- of najaar
La Laudy fietst en schrijft
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.jeaninelaudy.nl
http://www.twitter.com/jeaninelaudy

lenidentite
Forum-lid

Gebruikersavatar lenidentite 10 jan 2012 16:06

WdvB schreef:
patmaessen schreef:Denk niet dat je er ook veel op internet over zult vinden. 8 jaar is geen leeftijd voor schema´s of andere manieren om doelgericht te trainen.
Helemaal mee eens, bij kinderen telt maar 1 ding: plezier
+1
8 jaar?
Acht jaar? En die laat je dan ook afdalen?
Doe een helm op, das beter voor je kop!
Of:
Mensen die geen helm op doen, hebben die blijkbaar ook niet nodig?!

Plaats reactie