een hele laatste week van april: Giro Sardegna!
Italianen die ik al fietsend vroeg 'wat ik stom genoeg nog niet had gedaan in Italia' waren unaniem: de Giro Sardegna, zie http://www.girosardegna.it" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ik ben van origine Sardijn en help de organisatie graag aan meer Nederlandse deelnemers. (Ik zal er uiteraard ook zijn, fietsend en ik help je vast wel met de taal bij echte problemen.) Zie per dit jaar een Nederlandse versie ook op http://www.girosardegna.it" onclick="window.open(this.href);return false;. Stuur maar een PM als je het inschrijfformulier wilt. Ik heb intussen ook veel uitgevogeld over mogelijke vluchten en boten (best een puzzel).
Kijk even op http://www.calaginepro.it" onclick="window.open(this.href);return false; voor plaatjes van het viersterrenhotel waarin tot nu toe de Nederlanders zitten (en de organisatie) en de werkelijk schitterende omgeving. Je zult zien waarom zelfs verwende Italianen Sardinië zeer maar dan ook zeer hoog hebben staan!
Het unieke is dat je dit evenement op drie snelheden kunt meemaken: sportief-agressief of redelijk geoefend of toeristisch, voor al deze drie categorieën zijn aparte routes met verzorging. Bij de eerste twee doe je mee aan twee Gran Fondo's, waarvoor Italiaanse deelnemers (compleet met ploegleider soms) speciaal de nachtboot vanaf het continent nemen, waaronder de Gran Fondo Costa Smeralda (niet voor niets een jetsetgebied...)
Vrijwel alle etappes vertrekken zo ongeveer vanuit het hotel, je kunt altijd een dag overslaan. Je kúnt voor het klassement gaan, maar dat hoeft geheel niet. Hier kun je op het scherpst van de snede presteren, maar ook kiezen voor heerlijk touren. Volpension, met warme lunch en warm diner aan tafel, reken op goed eten! Eigen zwembad en zee om de hoek, het eiland staat dan vol in bloei, in alle lente.
Dit evenement is al bijna aan zijn 20e editie toe, zeer ervaren, uitstekend georganiseerd, vol vriendelijkheid en authenticiteit en onthou: op drie snelheden te fietsen. Diverse deelnemers nemen hun niet-fietsende partner mee, terecht, en je kunt er ook de meivakantie aan plakken.
Nou!
Ik ben van origine Sardijn en help de organisatie graag aan meer Nederlandse deelnemers. (Ik zal er uiteraard ook zijn, fietsend en ik help je vast wel met de taal bij echte problemen.) Zie per dit jaar een Nederlandse versie ook op http://www.girosardegna.it" onclick="window.open(this.href);return false;. Stuur maar een PM als je het inschrijfformulier wilt. Ik heb intussen ook veel uitgevogeld over mogelijke vluchten en boten (best een puzzel).
Kijk even op http://www.calaginepro.it" onclick="window.open(this.href);return false; voor plaatjes van het viersterrenhotel waarin tot nu toe de Nederlanders zitten (en de organisatie) en de werkelijk schitterende omgeving. Je zult zien waarom zelfs verwende Italianen Sardinië zeer maar dan ook zeer hoog hebben staan!
Het unieke is dat je dit evenement op drie snelheden kunt meemaken: sportief-agressief of redelijk geoefend of toeristisch, voor al deze drie categorieën zijn aparte routes met verzorging. Bij de eerste twee doe je mee aan twee Gran Fondo's, waarvoor Italiaanse deelnemers (compleet met ploegleider soms) speciaal de nachtboot vanaf het continent nemen, waaronder de Gran Fondo Costa Smeralda (niet voor niets een jetsetgebied...)
Vrijwel alle etappes vertrekken zo ongeveer vanuit het hotel, je kunt altijd een dag overslaan. Je kúnt voor het klassement gaan, maar dat hoeft geheel niet. Hier kun je op het scherpst van de snede presteren, maar ook kiezen voor heerlijk touren. Volpension, met warme lunch en warm diner aan tafel, reken op goed eten! Eigen zwembad en zee om de hoek, het eiland staat dan vol in bloei, in alle lente.
Dit evenement is al bijna aan zijn 20e editie toe, zeer ervaren, uitstekend georganiseerd, vol vriendelijkheid en authenticiteit en onthou: op drie snelheden te fietsen. Diverse deelnemers nemen hun niet-fietsende partner mee, terecht, en je kunt er ook de meivakantie aan plakken.
Nou!
-
- Forum-lid
Ziet er zeker interessant uit. Ik had 'm al genoteerd als optie voor dit jaar maar ik heb nog altijd geen definitieve plannen gemaakt voor 2012. Wel een hoop opties genoteerd!
Maar ik begrijp dus goed dat je hier maar op één plaats verblijft en dan in een goed hotel? Afgelopen jaar met de Viking Tour vond ik de overnachtingen (veelal in een gymzaal!) zwaarder dan de etappes.
Ik ga er vanavond nog even serieus naar kijken. De datum sluit goed aan om mijn enthousiaste voorjaarsplannen.
Maar ik begrijp dus goed dat je hier maar op één plaats verblijft en dan in een goed hotel? Afgelopen jaar met de Viking Tour vond ik de overnachtingen (veelal in een gymzaal!) zwaarder dan de etappes.
Ik ga er vanavond nog even serieus naar kijken. De datum sluit goed aan om mijn enthousiaste voorjaarsplannen.
-
- Forum-lid
Met de auto (en boot) kon wel eens interessanter zijn. Zeker omdat je dan ook wat flexibeler bent met meenemen van materiaal.
Kun je hier wat info over verstrekken? Ik ben wel benieuwd de verschillende opties.sampitz schreef:Ik heb intussen ook veel uitgevogeld over mogelijke vluchten en boten (best een puzzel)
Ik ga hem ook fietsen dit jaar. Het is de bedoeling dat wij met de ferry gaan. Er gaat 1 auto en 1 camper mee. In de camper willen we met de 4 personen in overnachten op de boot. Moby schijnt dit aan te bieden (vanaf eind januari te reserveren). Kosten zijn zo'n 400 voor de auto en de camper met overtocht en je vaart vanaf piombino geloof ik. Wij gaan 2 weken.
Voor de rest ben ik best benieuwd hoe het gaat.
Nog tips en trics?
Voor de rest ben ik best benieuwd hoe het gaat.
Nog tips en trics?
Ik heb hem al 2x gereden. Echt een aanrader! En natuurlijk ga ik dit jaar weer. We huren wel zelf een huisje/appartement ipv gebruik te maken van de accommodatie van de organisatie, die is ons wat te massaal. Een deel van ons (we zijn met z'n zevenen) gaat vliegen en een deel gaat met de auto. Let wel op als je gaat vliegen: startplaats is bij 2 etappes niet bij het hotel in de buurt. Daar zul je wel wat voor moeten regelen. Ook ligt de plaats van het hotel van de organisatie (en de startplaats van de meeste etappes) zo'n 80 kilometer van de luchthaven van Olbia. Het weer was in 2009 en 2011 (toen ik meedeed) net 20 graden en we hebben ook wel wat regen gehad. Strandweer is dus niet gegarandeerd voor de supporters. De autorijders van onze groep gaan volgens mij met de nachtboot vanaf Genoa. Degenen die vliegen gaan vanaf Keulen naar Olbia met Air Berlin. Dat is ons vorig jaar goed bevallen. Ook in 2010 toen we met Air Berlin zouden vliegen, maar de luchthaven een paar uur voordat we zouden gaan gesloten werd vanwege de aswolk, is alles perfect afgehandeld. Air Berlin heeft ons geld teruggestort, voor het huis waren we alleen de aanbetaling kwijt (maar dat was gelukkig niet zo veel) en de organisatie van de Giro beschouwde het betaalde inschrijfgeld als inschrijfgeld voor de Giro 2011. Het is trouwens wel handig als je je een klein beetje kunt redden in het Italiaans, want alles gaat toch grotendeels in het Italiaans. En last but not least: het is echt een prachtig eiland!
Qua kosten vliegen: heb net even gecheckt en voor de vlucht die ik neem is het momenteel 141 euro inclusief alle bijkomende kosten maar excl fietsvervoer. Vervoer van je fiets kost 50 euro per enkele reis, maar als je een Air Berlin service card aanschaft voor 89 euro is fietsvervoer gratis (en dat voor het hele jaar, dus als je nog vaker met Air Berlin wilt vliegen kun je ook de fiets meenemen). Mijn fiets gaat waarschijnlijk met de autorijders mee, dat scheelt mij weer wat in de kosten. Ook nog leuk weetje: inschrijfgeld voor vrouwen voor de hele week is 50 euro lager dan voor de mannen
@sampitz Ik zag trouwens dat de afstanden voor de etappes van vrijdag en zaterdag in de Nederlandse versie afwijken van de Italiaanse versie. Ik neem aan de Italiaanse versie klopt. Wellicht kun je de organisatie vragen dit te corrigeren? (De Engelse versie heeft overigens voor vrijdag ook niet het correcte aantal kilometers).
Dit is absoluut een fietsvakantie die ik graag een keer wil maken. Qua kosten gaat het er dit jaar niet van komen.
Want op zich is deelname en overnachting niet duur maar als je alles bij elkaar optelt ben je toch snel een euro of € 700,-- kwijt.
Enig idee of er goede fietsen ter plekke te huur zijn?
Want op zich is deelname en overnachting niet duur maar als je alles bij elkaar optelt ben je toch snel een euro of € 700,-- kwijt.
Enig idee of er goede fietsen ter plekke te huur zijn?
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
Ik ga waarschijnlijk proberen om hier in 2013 aan deel te nemen. Dit jaar past het niet meer in m'n plannen en volgend jaar sluit het juist heel goed aan omdat ik dan slechts een ultrakort fietsseizoen heb gepland.
Dus als degene die wel gaan dit topic nu eens vullen met allerlei handige weetjes, leuke foto's en verslagen dan kan ik alvast enthousiast worden.
Dus als degene die wel gaan dit topic nu eens vullen met allerlei handige weetjes, leuke foto's en verslagen dan kan ik alvast enthousiast worden.
Het is ieder jaar in een ander deel van Sardinie (Sardinie is ongeveer zo groot als Belgie), dus daar valt weinig over te zeggen. Maar Sardinie is over het algemeen (uitgezonderd de Costa Smeralda) niet erg toeristisch, dus het zal waarschijnlijk niet makkelijk zijn een racefiets te huren.amateurke schreef:Enig idee of er goede fietsen ter plekke te huur zijn?