Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wedstrijdwielen/banden

meerbiker
Forum-lid

meerbiker 03 jan 2012 14:24

hallo,
dit jaar word ik 1ste jaars junior, en wil ik veel wedstrijden rijden. het eerste seizoen ben ik wat half begonnen omdat ik nog voetbalde, maar nu wil ik me helemaal op het fietsen richten. zelf heb ik nu een zet fulcrum r. 7 in mijn fiets zitten met vittoria rubino banden. nu overweeg ik om een er nog een zet bij te kopen. ik ga vooral klassiekers en criteriums rijden, dus nu is mijn vraag wat is handig. hoge wielen vind ik erg mooi en ik wil wel wat kopen richting carbon/alu zoals mavic cosmic carbon sl, of supra rc58, ook heb ik planet x wielen gezien. maar is het handig om hoge wielen te kopen of kan ik beter voor lage gaan.
de bandenkeuze vind ik ook nog lastig, ik zat zelf te denken aan vittoria corsa ofzoiets voor de wedstrijden met droog weer en continental 4000s voor als het regend of de weg nat is. ik heb nu vittoria rubino zoals eerde gezegd, maar deze vind ik bij regen heel weinig grip hebben. graag hoor ik jullie mening

edwin01
Forum-lid

edwin01 03 jan 2012 14:42

Voor wat betreft wielen wil ik je wel een tip geven: koop een setje dat stevig is, niet te zwaar, stijf en waarop je niet leegloopt als je een keer in een dranghek belandt... Fulcrum R3/R5, Shimano RS80, .....
En Vittoria Rubino = tuinslang.... Daar wil je niet op koersen. Vittoria Open Corsa Evo Cx en Vredestein Fortezza Tricomp bijvoorbeeld zijn uitstekende wedstrijdbanden, waarbij ik de Vredestein iets beter vind in de regen.

Succes!

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 03 jan 2012 22:21

Vredesteins zijn veel beter in de regen, daar rijd ik deze winter nu ook mee. Evo CX komt alleen op mijn strikt-mooiweerwielen. Conti GP4000S gaat langer mee en is volgens mij ook iets lekbestendiger maar het rijgedrag vind ik niet beter dan de Vredesteins (ook niet duidelijk slechter hoor).

gede
Forum-lid

gede 03 jan 2012 22:50

Gooi die Rubino's beter zo snel mogelijk weg. Dat deed ik deze zomer ook al, maar net te laat. Ik had al een keer of 2 gemerkt dat ze weinig grip hadden op nat wegdek en de derde keer ging ik onderuit in een bocht. Gevolg: barst in elleboog. Dit is de slechtste band die ik bij nat weer al gevoeld heb. Koop beter voor 20-25 euro/stuk in promotie een goede Vredestein of Michelin.

Voor wat de wielen betreft: voor 300-350 euro vind je een degelijke wielset. Je kan er ook zelf één oersterke set laten spaken met een mavic velg en degelijke asjes die bij je groep horen. Moest je toch nog voor carbon willen gaan, dan kan ik je als tip nog meegeven dat ik mijn Cosmic Carbone SL's verkoop waarmee mijn fiets deze zomer werd geleverd. Ze zijn nauwelijks gebruikt, maar ik ben op zoek naar tube-wielen.

lenidentite
Forum-lid

Gebruikersavatar lenidentite 04 jan 2012 12:58

edwin01 schreef:Voor wat betreft wielen wil ik je wel een tip geven: koop een setje dat stevig is, niet te zwaar, stijf en waarop je niet leegloopt als je een keer in een dranghek belandt... Fulcrum R3/R5, Shimano RS80, .....
En Vittoria Rubino = tuinslang.... Daar wil je niet op koersen. Vittoria Open Corsa Evo Cx en Vredestein Fortezza Tricomp bijvoorbeeld zijn uitstekende wedstrijdbanden, waarbij ik de Vredestein iets beter vind in de regen.

Succes!
+1
Ik zou me idd richten op sterke wielen. Liefst met niet te weinig spaken. Zelf ben ik enthousiast over bv de mavic ksyriums, easton ea70 of dtswiss R1700. Moet ik wel zeggen dat op dit forum volgens mij ook wel eens kritische geluiden voorbij komen over de eastons.
Ik heb lang op rubinoos gereden. Niet lek te krijgen. Tegenwoordig rij ik op de conti 4000(s), die zijn erg goed. Over andere merken kan ik geen uitspraken doen, zo ver strekt mijn persoonlijke ervaring niet.

Succes!
Doe een helm op, das beter voor je kop!
Of:
Mensen die geen helm op doen, hebben die blijkbaar ook niet nodig?!

meerbiker
Forum-lid

meerbiker 04 jan 2012 14:14

als ik het zo lees is het dus verstandiger om lage stijve wielen te kopen. toch hoor ik ook dat hoge wielen ook best stijf zijn en ik vind het gewoon heel mooi. hoe zit het eigenlijk met het gebruik van de wielen, in en klassieker gebruik je dan laag of hoog? en met een criterium.

en bedankt iedereen voor de informatie enz. van de banden, ik weet nu wat ik ga kopen

gede, ik ben opzich wel geinterreseert in je wielen, heb je misschien een foto, en wat is je vraagprijs?

gede
Forum-lid

gede 04 jan 2012 16:33

Hoge wielen zijn stijver dan lage wielen. Daardoor zijn ze ook minder comfortabel op slechte weg, maar rijden ze des te lekkerder op goede wegen. Ikzelf zou geen klassieker reden op hoge wielen, net omdat ze minder comfortabel zijn. Dat was vroeger ook bijna een wet, maar de laatste jaren is dat toch wel fel veranderd vind ik. Een Cancellara (toch niet de lichtste en de slapste dacht ik) zag ik zelfs al in de Ronde Van Vlaanderen en Parijs-Roubaix met hoge carbonwielen. Als je geld genoeg hebt, kan je dat doen, maar ik begin er persoonlijk niet mee. Op mooie wegen en bij droog weer, rijdt ik met niets liever dan een lekker zoomend carbonwiel. Op kasseien met een lage velg waar je niet in paniek mee moet schieten als je een put nadert...

Mijn Cosmics zijn deze uit de onderstaande foto. Zoals gezegd werden ze bij mijn fiets meegeleverd, maar heb ik al wielen genoeg en ben ik op zoek naar full-carbon tube-wielen om het zaakje helemaal af te maken. Ze zijn dus eigenlijk nog nieuw en aangezien de nieuwprijs inclusief 11-speed pion en bandjes +/- 850 euro is, wil ik daar toch nog zeker 600 euro voor krijgen. Er is uiteraard ook nog dik 1,5 jaar garantie op.

Afbeelding

meerbiker
Forum-lid

meerbiker 20 jan 2012 23:05

@gede sorry voor beetje late antwoord. ik denk toch dat ik voor een ander zetje ga, iets richting supra of kuiper wielen, daar zit de spaak aan het carbon, ik heb dat liever denk ik.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 21 jan 2012 11:19

Ik zou in iedergeval geen hele dure wielen nemen, want in tegenstelling tot fabian moet ik er zelf voor betalen. Twee setjes betaalbare stijve wielen heeft meer mijn voorkeur.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

roger68
Forum-lid

Gebruikersavatar roger68 23 mei 2012 09:27

Maandag lekker aan het trappen toen ik door een luide knal uit m'n roes werd gehaald. Flinke scheur in m'n achterband. Blijkbaar door een stuk scherp glas / metaal o.i.d. gereden. Gelukkig had ik een stuk canvas bij me, om e.e.a. in combinatie met een nieuwe binnenband tot een 'thuiskomer' te repareren:
Afbeelding

Gisteren nieuwe Open Corsa's er op gezet (Vervang voor en achter altijd gelijktijdig i.v.m. looks en gevoel. Daar voorband nog redelijk was, heb ik nu een spare voor toekomstige gevallen). Zag nu pas dat er een rijrichting op de Open Corsa's aangeven is. Eerder nooit opgevallen. Monteer de bandjes altijd 'mooi' (d.w.z. tekst aan de rechterkant) en daarmee was/is rijrichting meteen oke...

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 23 mei 2012 09:40

Geen idee waarom oude topics soms onder een dikke laag stof verschijnen.

Maar toch nog een reactie op dit:
gede schreef:Hoge wielen zijn stijver dan lage wielen. Daardoor zijn ze ook minder comfortabel op slechte weg, maar rijden ze des te lekkerder op goede wegen. Ikzelf zou geen klassieker reden op hoge wielen, net omdat ze minder comfortabel zijn.
Hoge wielen zijn niet noodzakelijk stijver. Gezien de hoge velg stijver is, komt men met minder spaken bij een hoog wiel tot even veel stijfheid als een laag wiel met meer spaken. Een 36-spaaks wiel kan, mits strak gespaakt, even stijf zijn als een 16-spaaks hoog wiel.
Hoge wielen zijn minder comfortabel omdat ze in de hoogte stijver zijn, maar dus niet omdat ze zijdelings stijver zijn (als ze dat dus al zijn). Op goede wegen rijden ze lekkerder omdat ze meer aero zijn, niet omdat ze stijver zijn. Lage stijve wielen rijden even lekker op goede wegen, maar met iets meer luchtweerstand.
Een 'klassieker' rijden op hoge wielen is niet persé een afrader. Maar hoge wielen zijn vaak iets zwaarder in de velg, en sturen bijgevolg ook iets minder direct. Maar het kan dus bij eenieder verschillend uitpakken afhankelijk van rijstijl/voorkeur/parcours e.d.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie