Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Elfstedentocht

eelcoz

eelcoz 05 feb 2012 19:35

Als het te vroeg is om dit topic te openen, gooien de moderators 'm maar weer dicht.

Maar goed, het begint nu wel langzaam te kriebelen. Voor het eerst sinds 1997 zijn de rayonhoofden bijeengekomen. Als Fries (tegenwoordig woonachtig in Groningen) erger ik me altijd aan niet-Friezen die na 2 nachten vorst alweer over de Tocht der Tochten spreken (een collegaatje dacht dat je met 2 nachten strenge vorst wel een Elfstedentocht kon organiseren :shock: ). Het begint er echter nu toch een klein beetje op te lijken. Ik weet het, het is nog allemaal erg prematuur, maar misschien kunnen we vast beginnen met eventuele voorpret.

Zelf zal ik sowieso niet deelnemen. Ik heb geen kaart en ik schaats bij lange na niet goed genoeg. Wel zal ik zeker gaan kijken, live en de finale op de televisie (net als in 1997, toen ik in Bolsward stond).

Uit de berichtgeving van Omrop Fryslan begreep ik dat met name in het zuiden van Friesland nogal wat zwakke plekken zijn (windwakken etc.). Laat het dus maar lekker hard vriezen en niet meer sneeuwen!

kool486
Forum-lid

kool486 05 feb 2012 19:49

door de sneeuw is schaatsen op ongeveegd buitenijs niet slim. gister en vandaag een kleine 50 km op het Nannewied bij Heerenveen gereden. laat mijn 4e elfstedentocht maar komen, startgroep 6, in donker starten.
Funny the way it is

skaaf
Forum-lid

skaaf 05 feb 2012 21:01

Van Dokkum naar Bartelehiem is het goed te doen, alleen in Dokkum zijn nog 2 bruggen niet sterk genoeg. Verder ligt er een mooie ijsvloer. Het laatste stuk van Bartelehiem naar Leeuwarden is ook helemaal dicht, maar op sommige plaatsen nog niet super dik. We hebben dus nog al wat vorst nodig de komende dagen...

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 05 feb 2012 21:12

ik wordt ook zo moet van die snelle roep om de elfstedentocht als er net 2 nachtjes matige vorst zijn geweest. ook de berichtgeving dat de rayonhoofden samenkomen doet menig hart een keer overslaan terwijl er nog niks concreets is.
de vorst die komende week verwacht wordt zal zeker zorgen voor een versnelde ijsaangroei maar er moet nog zowieso veel bij willen ze uberhaupt een datum gaan noemen. de kans op dooi na volgend weekeind is aanwezig. Wat ik ook heb begrepen van de berichtgeving dat er rond sneek etc nog veel zwakke plekken waren. voldoende voor een paar plezierschaatsers maar voor een grote groep nog zeker niet voldoende
een minimale dikte van 15cm is volgens mij nodig dus er moet zeker nog wel een goeie week vorst over en dan daarna nog voldoende dagen met matige vorst/lichte vorst om de ijsvloer in stand te houden.

ik hoop dat het er nu weer eens een keer van komt, is nu toch al mooie tijd geleden en de laatste heb ik niet meegemaakt omdat ik toen strontziek op bed lag, en dat terwijl mijn vrienden lekker in leeuwarden stonden te feesten...
Afbeelding

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 05 feb 2012 21:26

Volgende week zou gaaf zijn. Ik zit dan voor de TV. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

pierre69
Forum-lid

pierre69 05 feb 2012 22:28

Heerlijk voor de buis laat maar komen die tocht!!!!
S-works vvor de kasseien
Specialized Marathon stumpjumper voor de mud

race-niek
Forum-lid

race-niek 05 feb 2012 22:36

laat maar komen die tocht!
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

tennisser
Forum-lid

tennisser 06 feb 2012 00:48

dinsdag 14 februari

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 06 feb 2012 08:16

Helaas uitgeloot dit jaar, waar ik stevig van baal :( Ik ben al een beetje aan het kijken op Marktplaats, maar de prijzen gaan nu al nergens over. Er wordt al > 1000 euro geboden voor een startbewijs....

Ik sprak gisteren mijn oom (die aan de route woont) en volgens hem is er 90% kans dat het doorgaat. Er ligt op bepaalde plekken ijs waar het niet meer lag sinds '97 dus dat zegt wat. Heel Friesland was gisteren aan het sneeuwruimen en dat zal vandaag weer vrolijk verder gaan, dus die sneeuw mag het probleem niet zijn.

eelcoz

eelcoz 06 feb 2012 08:22

tennisser schreef:dinsdag 14 februari
Laten we in godsnaam hopen van niet. De enige dag de komende weken dat ik niet met goed fatsoen een dag vrij kan nemen (ivm met een workshop waar ik een presentatie moet geven).

Ik hoor steeds geluiden dat het vanaf komend weekend wel eens zou kunnen gaan dooien. Onzekere voorspelling natuurlijk, maar in dat geval zou het eigenlijk dit weekend moeten gaan gebeuren.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 06 feb 2012 11:32

Gisteren de meteo gegevens van 1997 erbij gepakt: 14 dagen vorst waarvan 8 nachten kouder dan -10C. Nu zitten we halverwege (weekje vorst, paar nachten > -10C). Voorspellingen zien er goed uit. As maandag kan het net zolang en streng gevroren hebben als in 1997...... Wel waren de laatste paar nachten in 1997 extreem koud: > -15C. Het kan dus maar zo gaan gebeuren...

eelcoz

eelcoz 06 feb 2012 11:36

alpdhuez53:15 schreef:Gisteren de meteo gegevens van 1997 erbij gepakt: 14 dagen vorst waarvan 8 nachten kouder dan -10C. Nu zitten we halverwege (weekje vorst, paar nachten > -10C). Voorspellingen zien er goed uit. As maandag kan het net zolang en streng gevroren hebben als in 1997...... Wel waren de laatste paar nachten in 1997 extreem koud: > -15C. Het kan dus maar zo gaan gebeuren...
Maar lag er toen ook sneeuw op het ijs? Dat is namelijk het grote probleem momenteel. Onder de sneeuw groeit het ijs niet of nauwelijks aan. En er zijn stukken waar maar 2-4 cm ligt plus een laag sneeuw. Dat krijg je er dan ook niet zo gemakkelijk af.

Plaats reactie