Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbonwielen met keramisch remvlak voor clinchers

chrisgr
Forum-lid

chrisgr 12 feb 2012 16:37

De nieuwe trend bij de carbonwielen voor bandjes zijn nu de wielen met de zgn keramische remvlakken.

Ik heb het forum al doorlopen maar heel veel is hierover nog niet te vinden.

Je vindt ze onder andere bij Edco Furka en bij de Mavic carbon sle.

De voordelen? Beter remmen en het oogt mooier dan de alu remrand. Het zou bovendien ook een stuk sterker zijn dan carbonranden, wat logisch lijkt.

Bij de Mavic wielen staat de waarschuwing dat je na een ritje bij regen je remblokjes moet proper maken. Ik las al ergens dat het zwart toch afging, maar dat had dan blijkbaar te maken met een steentje dat krasjes gemaakt had.

Je moet enkel de bijgeleverde remblokjes monteren en die mag je blijkbaar ook gebruiken voor je gewone alu wielen.

Specifieke ervaringen? Een aanrader of toch maar gewoon de wielen met alu remrand?

Persoonlijk vind ik het alleszins mooier ogen.
Laatst gewijzigd door chrisgr op 12 feb 2012 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.
geen signatuur

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 12 feb 2012 17:42

Lees je topic titel nog eens goed en pas hem dan aan!
Je bericht is wel correct geformuleerd.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 feb 2012 17:48

OM het even duidelijker te maken: het woord "bandjes" moet zijn "draadbanden".
De TS bedoeld gewoon banden ipv tubes.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

chrisgr
Forum-lid

chrisgr 12 feb 2012 19:47

Inderdaad, heb de volgorde van de woorden aangepast, zodat het iets duidelijker is.
geen signatuur

qqqq
Forum-lid

qqqq 14 feb 2012 21:48

Ja ben ook nieuwsgierig naar ervaringen. Ben al een tijdje aan het rondkijken. Deze drie schitterende wielen heb ik gezien: van Easton de EC90 sl, Edco de Croix, de Zipp firecrest 303 of 404 (Zipps zijn helemaal fantastisch, lijkt me)
Deze type wielen kun je gewoon met draadbanden monteren. Dat is wel zo praktisch. Ze zijn wel een fractie zwaarder dan de tubeversie.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 15 feb 2012 12:56

Hebben die keramische remvlakken? Volgens mij gewoon fullcarbon. Bij Zipp heb ik altijd het gevoel dat ze de koningen van de gebakken lucht zijn.. Edco vraagt trouwens ook een godsvermogen voor dat keramische laagje. De velgen worden er wel mooier van dan alu/carbon en bruikbaarder dan fullcarbon (betere remprestaties, geen blokken wisselen). Hopelijk komen er meer velgen en wielen bij met keramische remvlakken.

yoda
Forum-lid

yoda 15 feb 2012 13:25

Dus als ik het goed lees. Kan je de mavic exalith remblokken gewoon gebruiken op je andere wielset met alu velgrand? Klopt dit en werkt dit ook goed? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Do or Do not.. There is no try

qqqq
Forum-lid

qqqq 15 feb 2012 22:55

In theorie kan dat. Maar mij is verteld dat je moet oppassen dat er geen aluminium deeltjes in je blokjes zitten. Deze kunnen namelijk het keramische remvlak beschadigen

yoda
Forum-lid

yoda 16 feb 2012 07:36

aha dus de remblokken op alu velgen gebruiken is geen probleem, maar je moet ze dus goed schoonmaken voordat je ze weer op de exalith velgen gaat gebruiken.
Do or Do not.. There is no try

chrisgr
Forum-lid

chrisgr 16 feb 2012 08:38

Dat klopt. Je mag de remblokken voor beide wielen gebruiken, juist oppassen dat er geen vuil tussenzit als je met je carbonwielen rijdt, het is trouwens ook niet goed voor je andere velgen.

Zijn er al specifieke ervaringen van gebruikers van deze wielen?

Zijn Mavic en Edco voorlopig de enige twee fabrikanten die met dergelijke wielen op de markt komen?
geen signatuur

chaingang
Forum-lid

chaingang 21 feb 2012 14:58

Dus opletten geblazen tijdens het remmen bij regenweer. Dus vraag ik mij af, bij regenweer zit het wiel toch onder bv. zandkorrels die ook op de remrand terug te vinden zijn. Op het moment als men remt zitten deze korrels toch ook tussen remrand en remblok gevangen. Gaan deze dan geen beschadigingen aan de ceramische remrand toebrengen? Wielen staan ook op m'n verlanglijstje en bij mij gaat fiets en wielen door weer en wind. ;)
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)

fuego
Forum-lid

fuego 21 feb 2012 21:35

Bij regenweer lopen de mavic's vrij snel vol met water door de openstaande spaakgaten. Voor mij de reden om niet meer opnieuw voor de cosmic's te gaan, gezien bij mij de wielen ook door weer en wind gaan.
Afbeelding

Plaats reactie