Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Buitenband, hoe en wat?

SandervdV
Forum-lid

SandervdV 18 jun 2012 10:59

Afgelopen weekend, tijdens hevige regenval, heb ik 2 lekke banden moeten repareren en thuis gekomen was de derde ook lek.
Tijdens het checken van de buiten band zag ik dat er best wel wat korreltjes/steentjes in de buitenband zaten.

Ik vraag me nu af, wanneer is een buitenband aan vervanging toe? Ik heb er nu 1500km op gereden, dat lijkt me niet veel.
En als ik de buitenband wil vervangen, waarop baseer ik mijn keuze? Hoe weet ik dat de prijs-kwaliteit verhouding goed is, waar moet ik naar kijken?

Alvast bedankt voor de hulp.
Sander.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 18 jun 2012 11:10

Was het telkens dezelfde band?
Zat er wat scherps doorheen de band (waardoor die altijd weer lek ging)?
Waren je banden hard genoeg opgepompt (stootlek)?
Welk merk/type banden + breedte?

Tot slot: zo heel veel slechte banden zijn er niet. 3 keer lekrijden op 1 dag en je doet toch iets niet goed (of je ene band doet iets niet goed) denk ik.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 jun 2012 11:17

Kijk ook eens naar je velglint. Zit het goed? Welk materiaal is het?
Zeker met de harde kunststoffen velglinten kreeg ik aanmerkelijk meer lekke banden (door de scherpere randen denk ik) dan nu met een goed katoenen velglint.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 jun 2012 11:23

3 keer lek rijden in de regen is veel maar ook niet uizonderlijk. Een rit van 100 km in de regen en niet lek rijden, is eerder uitzonderlijk. Tijdens nat weer blijft er van alles (steentjes, glas, etc) kleven aan je buitenband. Die wringen dan vanzelf door je buitenband heen. Bij droog weer is de kans op lek rijden veel kleiner.

Het kan dus ook zijn dat je domweg pech hebt gehad.
Live fast; die young. mijn blog

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 jun 2012 12:00

rob74 schreef:Een rit van 100 km in de regen en niet lek rijden, is eerder uitzonderlijk.
Zwaar overdreven IMHO. Ik rijd zeer regelmatig in de regen, en ik rijd zelden lek.

tosstheboss
Forum-lid

tosstheboss 18 jun 2012 12:31

rij al jaren op contis 4000s en rijdt nooit lek in de regen.
na iedere rit worden de bandjes nagekeken op aanwezigheid van korreltjes/kiezels en na 3000 km banden verwisselen van voor naar achter en viseversa.
rijdt dan beide banden op tot wel 6000km of meer.
op een waterfiets kom je ook vooruit

SandervdV
Forum-lid

SandervdV 18 jun 2012 12:34

havana schreef:
rob74 schreef:Een rit van 100 km in de regen en niet lek rijden, is eerder uitzonderlijk.
Zwaar overdreven IMHO. Ik rijd zeer regelmatig in de regen, en ik rijd zelden lek.
En waar ligt dat dan aan naar jouw idee?
En mijn banden heb ik trouwens altijd op minsten 8,5 bar. De originele wielen en banden zitten nog op mijn fiets, de Specialized Secteur Comp 2012.

Sander.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 jun 2012 13:10

Minstens 8.5 is overdreven, 8 bar is meer dan zat en als je lichter dan 80 KG bent dan kun je met minder ook wel af. Zelf rijd ik met 7 bar, dat geeft me een stuk meer comfort. Op m'n Bianchi rijd ik zelfs met 6 bar aangezien dat nogal een stuiterbak is. Ik heb overigens niet het idee dat het aantal bar dat ik pomp (tussen de 6 en de 7) geen direct verband houdt met de kans op lekrijden, of althans, dat strookt niet met mijn ervaringen.

Waar het aan ligt?

- goede buitenbanden. Ik zweer zelf bij Conti (momenteel de GP4000s).
- goede binnenbanden. Geen el-cheapo en ook geen ultra-light. Gewoon Conti standaard biba's
- niet door glas rijden, als ik glas zie dan stop ik en loop ik er omheen
- buitenband op tijd vervangen!!
- goed velglint

Steentjes uit m'n banden halen zoals tosstheboss doet heb ik nooit gedaan.
Laatst gewijzigd door havana op 18 jun 2012 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady Aspin
Forum-lid

Lady Aspin 18 jun 2012 14:35

Ik rijd in Nederland met 8 bar, maar daarmee had ik in Italië waar veel troep aan de rand van de weg ligt vaak banden. Met vaak bedoel ik meer dan 1 in een paar weken vakantie.

Sinds ik mijn banden in Italië minder hard oppomp (7 bar) heb ik van lekke banden geen last meer gehad.

Plaats reactie