Beetje speling in wielen ok?
Op zowel voor als achterwiel (Giant PR-02) van mijn Giant TCR0 zit een heel klein beetje speling als ik ze heen en weer beweeg. Ik voel dat niet met fietsen maar vraag me wel af of het bij snelle afdalingen voor instabiliteit kan zorgen. Is een beetje speling op de wielen ok?
-
- Forum-lid
Wielen met cup en cone: beetje bijstellen op voorwaarde dat je kogeltjes en cup/cone niet versleten zijn (ingesleten of kleine putjes erin). Wielen met vaste industrielagers: lagers vervangen.
Ja, zo simpel is het.
Ja, zo simpel is het.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
Beetje nastellen zodat spelling verdwijnt is het beste. Weleens gelet op temperatuurverschillen? en de hiermee samenhangende expansie/krimp waardoor lagerapelling kan ontstaan. Snelspanner spanning kun je eventueel gebruiken om dat allerlaatste beetje speling te verwijderen, echter, dit is van tijdelijke aard.
Hou wel in gedachten te strak afstellen van lagers is ook niet goed. Dat zorgt juist voor extra slijtage. Als je twijfelt en denkt voel ik nu heel in de verte nou nog een beetje speling of toch niet dan kan het wel eens precies goed zijn.