Het grote taaltopic
Naar aanleiding van het Tour 2012 topic....
Op veler verzoek nu een eigen topic om eindeloos te kunnen ouwehoeren, delibereren, zeiken, of gewoonweg mijmeren over de Nederlandse taal en alles wat ermee te maken heeft. Tevens voor helpdesk voor forumleden die vragen hebben op taalgebied.
@Timo 2.0 en @Dario alvast een warm welkom!
Op veler verzoek nu een eigen topic om eindeloos te kunnen ouwehoeren, delibereren, zeiken, of gewoonweg mijmeren over de Nederlandse taal en alles wat ermee te maken heeft. Tevens voor helpdesk voor forumleden die vragen hebben op taalgebied.
@Timo 2.0 en @Dario alvast een warm welkom!
Laatst gewijzigd door havana op 17 jul 2012 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ha! Als vertaler kan ik dit alleen maar toejuichen...Op het moment heb ik nog geen vragen/opmerkingen, maar voor nu in ieder geval een gratis bumpje. Misschien ook leuk om dit topic te gebruiken voor typische wieleruitdrukkingen en hun oorsprong...?
P.S.: meimeren??
P.S.: meimeren??
Verdomd, dat is met een lange ij !
Zo blijkt maar weer dat je niet foutloos hoeft te spellen, ook al ben je geïnteresseerd in taal.
Zo blijkt maar weer dat je niet foutloos hoeft te spellen, ook al ben je geïnteresseerd in taal.
Laten we desondanks aftrappen met grootste ergernissen. Het valt me op hoeveel journalisten spreken over "als zijnde"...
Ik ben overigens naast tekstschrijver ook docent Nederlands op het HBO...
Ik ben overigens naast tekstschrijver ook docent Nederlands op het HBO...
Laatst gewijzigd door havana op 18 jul 2012 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Lange ij ????????????havana schreef:Verdomd, dat is met een lange ij !
Zo noemden wij dat op de lagere school.
Iets wat mij opvalt is dat Wilfred Genee het stelselmatig heeft over "irriteren aan".
Iets wat mij opvalt is dat Wilfred Genee het stelselmatig heeft over "irriteren aan".
- Supergrover
- Forum-lid HC
Pendalen...
En de werkwoorden iriiteren en beseffen die door velen als wederkerend werkwoord worden gebruikt.havana schreef:Iets wat mij opvalt is dat Wilfred Genee het stelselmatig heeft over "irriteren aan".
Al erger ik me daar niet echt aan.
Waar ik me momenteel behoorlijk aan irriteer is toch wel het gebruik van 'moraal'. Wat 'beter als hun' voor het voetballen is, is moraal voor de wielrenners. Lachen als wielrenners het gebruiken, maar ik merk dat journalisten het nu ook als serieus woord gaan gebruiken. Bah!