Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

pressfit 30 montage vraag

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 12 aug 2012 14:56

Na minder dan 1000km!!!! zijn mijn pressfit 30 lagers reeds vastgelopen en dienen ze vervangen te worden. Zelfs lichte slijtage is op de crank te zien :-(
Nu heb ik een tool gekocht in Taiwan (na aanraden van Havana in een topic) en het gereedschap heb ik dus.
Nu heeft men het in de cannondale manual alleen over en loctite 609 en Loctite 7649 (primer voor snellere harding van 609) voor montage.
Gebruiken de kenners onder ons dit ook of zijn er ook andere loctites te gebruiken? Deze genoemde zijn namelijk volgens mij wel zeldzaam (of heb ik het mis).

Ik zie jullie advies graag tegemoet.


Gr,
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 aug 2012 18:32

Niets zeldzaam aan die versies van loctite enkel is de cannondale manual geschreven voor fietsenmakers en eigenlijk niet voor eindgebruikers.
Dat zijn inderdaad de juiste materialen en er zijn alternatieven maar die zijn net zo lastig te krijgen (halfvaste lagerborging met vullende werking)
Overigens doe ik het gewoon met montagevet. Werk dat niet dan kan ik altijd nog gaan lijmen.
Je oem lagers zijn van FSA die zijn extreem slecht en je kunt beter investeren in bijv. Phil wood lagers.

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 12 aug 2012 18:50

Hoi Sharkman,

Dank voor je toelichting. Wellicht overbodig, maar het gaat hier om de Pressfit voor de Cannondale EVO met Nylon behuizing om het lager. Hiervoor gebruik je dezelfde montage methode? Beetje vet en persen?

Ik heb bij Phil Wood etc. zitten kijken, maar die bieden niet de PressFit BB30 (in de nylon behuizing) voor de Cannondale EVO aan. Ik kom steeds weer bij SRAM en FSA uit.
Welke optie heb jij?

Ga volgende week maandag naar Oostenrijk voor de Oetztaler, dus het zal wel ff een tijdelijke SRAM oplossing worden of iemand heeft iets supers voor me liggen ???. :D

GR
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 13 aug 2012 00:06

rookie77 schreef:Na minder dan 1000km!!!! zijn mijn pressfit 30 lagers reeds vastgelopen en dienen ze vervangen te worden. Zelfs lichte slijtage is op de crank te zien :-(
(...)Ik zie jullie advies graag tegemoet.
Mijn advies komt te laat maar ik wil toch mijn verwondering met je delen. Zo snel een onderdeel stuk, dan ga je toch naar de fietsenmaker en lost hij het voor je op...?
Zelf recent nieuwe bracketlagers laten plaatsen bij de fietsenmaker, daar ga ik zelf geen duur gereedschap voor aanschaffen en eventueel iets definitief verprutsen aan mijn fiets.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28174
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 aug 2012 08:55

Duur stuk gereedschap? Die pers kost nog geen 30 euro op eBay. En een FM die er 100 euro voor rekent, nee dank je.

Overigens zijn mijn FSA lagers (de originele) er ook aan voor de moeite. Maar die hebben we mooi wel dik 10.000 km uitgehouden. Komende week gaan de Phil Wood lagers erin.

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 13 aug 2012 09:50

Naast de pers moet je toch ook gereedschap hebben om te verwijderen? En de kennis en kunde om dat netjes te doen... Daarnaast blijkbaar nog speciale lijm en dat alles - en dat is mijn punt hier - voor een zo goed als nieuwe fiets. Dat zou toch gewoon als nazorg/garantie moeten worden opgelost?
BTW, mijn bracketlagers vervangen (Pressfit) kostte met 45 euro en ik dronk ondertussen een lekker kopje koffie, keek wat Eurosport en kletste wat over wielrennen met andere bezoekers aan de shop.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28174
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 aug 2012 10:05

Je kunt met dezelfde tool uitdrijven. Qua middelen heb je alleen wat montagevet nodig zoals Sharkman al aangaf.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 13 aug 2012 10:15

Maar ik ben het met Wezenloze eens, dat sommige mensen het beter gewoon kunnen laten doen. En zeker bij een nieuwe fets moet dit garantie zijn.

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 13 aug 2012 10:32

Dank allemaal.

Toelichting:
Die tool was inderdaad niet duur en bij mijn vorige SS HM heb ik die BB30 zelf vervangen. Ik onderhoud mijn fiets trouwens liever zelf, aangezien ik dan weet wat ik krijg.

Nu heb ik 1 maand geleden mijn nieuwe EVO van mijn LBS in ontvangst mogen nemen wegens een scheur in mijn vorige frame (crash replacement). TOP service van cannondale en de LBS.
In de EVO zit dus de BB30 met Nylon Cup (=PF30) en draaide in het begin al zeer stroef. Schijnt normaal te zijn met die SRAM , FSA lagers.
Gisteren bij het reinigen en klaarmaken voor de ORM van 26 augustus, meteen de lagers bekeken. Met de vingers niet rond te krijgen aan de drive side, doch met crank erin wil hij wel draaien. Het lijkt erop dat de spindel niet synchroon met het lager draait wegens minimale invreet sporen.

Ik ben bang dat als ik naar mijn LBS wel nieuwe lagers van SRAM krijg, maar dat die eerst 200km in moeten rijden voordat het eens soepel draait. Ik lees over deze lagers niks anders dan bagger. In de alpen wil ik een soepel crankstel.
Ik ben nu op zoek naar een hogere klasse PF30 (Phil Wood BB30, dus de 6806) met nylon cup, maar ik kan ECHT NIKS vinden met die cup. Geen adapters of wat dan ook. Het ziet ernaar uit dat je met PF30 beperkte mogelijkheden hebt.
Vandaar dus ook de vraag voor eigen montage, aangezien ik eigenlijk de standaard SRAM niet meer zou willen hebben.

Mijn vraag over montage is dus beantwoord, maar mijn 2e vraag is of iemand ervaring heeft met andere PF30 lagers EN dus die nylon cup. Of kan je een nylon cup apart aanschaffen?

Oh kenners laat jullie horen :-)
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14145
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 aug 2012 14:51

C-bear heeft ze vast wel.

Moet zeggen dat ik met mijn sram (red) lagers geen enkel probleem heb en dat ze in het begin meteen super soepel liepen.
FSA is iets minder maar ook die deden het op mijn vorige fiets ruim 10k

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 13 aug 2012 15:45

Dank voor jullie hulp, ik ben voor C-bear gegaan en hoop ze morgen in huis te hebben.
Zijn wel ceramische lagers, maar ja, laten we het maar eens proberen.
Ben benieuwd :-)

Nogmaals dank allemaal!
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28174
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 aug 2012 16:36

Phil Wood ging je sowieso niet halen voor ORM. De mijne deden er toch bijna een maand over.

Plaats reactie