Balhoofdlengte cyclocross
Ik ben op zoek naar een cyclocross frame voor de komende winter. Momenteel heeft mijn wegfiets een balhoofdlengte 16.5 centimeter en gebruik ik 1.5 centimter aan spacers. Het cyclocross frame dat ik op het oog heb heeft een balhoofd van 15 centimeter, kom ik dan bij dit frame en een gelijke zit uit op 3 centimeter aan spacers? Of mag een balhoofdbuis op een crosser korter zijn, doordat de voorvork hoger aansluit om ruimte te bieden aan de dikkere banden?
Dat laatste. De vork is langer waardoor het balhoofd hoger begint. Als het even kan, vergelijk dan de reach en stack van de twee frames, daarbij is dit verschil verdisconteerd. Als die niet gegeven zijn kun je ze berekenen met behulp van de vorklengte ("axle-to-crown length") en de bottom bracket drop, zie stack and reach calculator.sospiro schreef:Ik ben op zoek naar een cyclocross frame voor de komende winter. Momenteel heeft mijn wegfiets een balhoofdlengte 16.5 centimeter en gebruik ik 1.5 centimter aan spacers. Het cyclocross frame dat ik op het oog heb heeft een balhoofd van 15 centimeter, kom ik dan bij dit frame en een gelijke zit uit op 3 centimeter aan spacers? Of mag een balhoofdbuis op een crosser korter zijn, doordat de voorvork hoger aansluit om ruimte te bieden aan de dikkere banden?
Uit de losse pols kun je zeggen dat crossvorken ongeveer 3cm langer zijn. De balhoofdbuis mag dus iets korter zijn, maar aan de andere kant wil je op de crosser waarschijnlijk ook minder diep zitten. Ik in elk geval wel (zo'n 3cm).
Bedenk ook dat de Bottom Bracket hoger is dan een normale fiets voor meer "clearance".... Dit beinvloedt ook je geometrie, dus ga niet enkel af op de hoogte balhoofdbuis...lvgh schreef:Dat laatste. De vork is langer waardoor het balhoofd hoger begint. Als het even kan, vergelijk dan de reach en stack van de twee frames, daarbij is dit verschil verdisconteerd. Als die niet gegeven zijn kun je ze berekenen met behulp van de vorklengte ("axle-to-crown length") en de bottom bracket drop, zie stack and reach calculator.sospiro schreef:Ik ben op zoek naar een cyclocross frame voor de komende winter. Momenteel heeft mijn wegfiets een balhoofdlengte 16.5 centimeter en gebruik ik 1.5 centimter aan spacers. Het cyclocross frame dat ik op het oog heb heeft een balhoofd van 15 centimeter, kom ik dan bij dit frame en een gelijke zit uit op 3 centimeter aan spacers? Of mag een balhoofdbuis op een crosser korter zijn, doordat de voorvork hoger aansluit om ruimte te bieden aan de dikkere banden?
Uit de losse pols kun je zeggen dat crossvorken ongeveer 3cm langer zijn. De balhoofdbuis mag dus iets korter zijn, maar aan de andere kant wil je op de crosser waarschijnlijk ook minder diep zitten. Ik in elk geval wel (zo'n 3cm).
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Bedankt voor jullie antwoorden, mijn uitgangspunt is om hetzelfde te zitten als op mijn racer omdat ik er ook veel wintertrainingen op de weg mee ga doen. Maar ik houd een kortere stuurpen bij de hand en zorg voor wat extra lengte van de vorkbuis. Volgens mij moet ik het frame dan wel passend krijgen.
Klopt, maar hoe houd je hier dan rekening mee? Ik stel het zadel misschien enkele mm lager af om iets makkelijk te kunnen op- en afstappen maar verder niet. Als je dezelfde zadelhoogte aanhoudt als op de racer hoef je geen rekening te houden met de hoogte van het BB boven de grond.sirbas schreef:Bedenk ook dat de Bottom Bracket hoger is dan een normale fiets voor meer "clearance".... Dit beinvloedt ook je geometrie, dus ga niet enkel af op de hoogte balhoofdbuis...