Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Balhoofdlengte cyclocross

sospiro
Forum-lid

sospiro 16 aug 2012 08:47

Ik ben op zoek naar een cyclocross frame voor de komende winter. Momenteel heeft mijn wegfiets een balhoofdlengte 16.5 centimeter en gebruik ik 1.5 centimter aan spacers. Het cyclocross frame dat ik op het oog heb heeft een balhoofd van 15 centimeter, kom ik dan bij dit frame en een gelijke zit uit op 3 centimeter aan spacers? Of mag een balhoofdbuis op een crosser korter zijn, doordat de voorvork hoger aansluit om ruimte te bieden aan de dikkere banden?

onno1990
Forum-lid

onno1990 16 aug 2012 21:10

Ik meen dat je op een cross fiets altijd iets rechterop zit dan op een weg fiets. But correct me if I'm wrong....
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 21 aug 2012 00:36

sospiro schreef:Ik ben op zoek naar een cyclocross frame voor de komende winter. Momenteel heeft mijn wegfiets een balhoofdlengte 16.5 centimeter en gebruik ik 1.5 centimter aan spacers. Het cyclocross frame dat ik op het oog heb heeft een balhoofd van 15 centimeter, kom ik dan bij dit frame en een gelijke zit uit op 3 centimeter aan spacers? Of mag een balhoofdbuis op een crosser korter zijn, doordat de voorvork hoger aansluit om ruimte te bieden aan de dikkere banden?
Dat laatste. De vork is langer waardoor het balhoofd hoger begint. Als het even kan, vergelijk dan de reach en stack van de twee frames, daarbij is dit verschil verdisconteerd. Als die niet gegeven zijn kun je ze berekenen met behulp van de vorklengte ("axle-to-crown length") en de bottom bracket drop, zie stack and reach calculator.

Uit de losse pols kun je zeggen dat crossvorken ongeveer 3cm langer zijn. De balhoofdbuis mag dus iets korter zijn, maar aan de andere kant wil je op de crosser waarschijnlijk ook minder diep zitten. Ik in elk geval wel (zo'n 3cm).

sirbas
Forum-lid

sirbas 21 aug 2012 13:30

lvgh schreef:
sospiro schreef:Ik ben op zoek naar een cyclocross frame voor de komende winter. Momenteel heeft mijn wegfiets een balhoofdlengte 16.5 centimeter en gebruik ik 1.5 centimter aan spacers. Het cyclocross frame dat ik op het oog heb heeft een balhoofd van 15 centimeter, kom ik dan bij dit frame en een gelijke zit uit op 3 centimeter aan spacers? Of mag een balhoofdbuis op een crosser korter zijn, doordat de voorvork hoger aansluit om ruimte te bieden aan de dikkere banden?
Dat laatste. De vork is langer waardoor het balhoofd hoger begint. Als het even kan, vergelijk dan de reach en stack van de twee frames, daarbij is dit verschil verdisconteerd. Als die niet gegeven zijn kun je ze berekenen met behulp van de vorklengte ("axle-to-crown length") en de bottom bracket drop, zie stack and reach calculator.

Uit de losse pols kun je zeggen dat crossvorken ongeveer 3cm langer zijn. De balhoofdbuis mag dus iets korter zijn, maar aan de andere kant wil je op de crosser waarschijnlijk ook minder diep zitten. Ik in elk geval wel (zo'n 3cm).
Bedenk ook dat de Bottom Bracket hoger is dan een normale fiets voor meer "clearance".... Dit beinvloedt ook je geometrie, dus ga niet enkel af op de hoogte balhoofdbuis...

sospiro
Forum-lid

sospiro 24 aug 2012 09:50

Bedankt voor jullie antwoorden, mijn uitgangspunt is om hetzelfde te zitten als op mijn racer omdat ik er ook veel wintertrainingen op de weg mee ga doen. Maar ik houd een kortere stuurpen bij de hand en zorg voor wat extra lengte van de vorkbuis. Volgens mij moet ik het frame dan wel passend krijgen.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 24 aug 2012 17:59

sirbas schreef:Bedenk ook dat de Bottom Bracket hoger is dan een normale fiets voor meer "clearance".... Dit beinvloedt ook je geometrie, dus ga niet enkel af op de hoogte balhoofdbuis...
Klopt, maar hoe houd je hier dan rekening mee? Ik stel het zadel misschien enkele mm lager af om iets makkelijk te kunnen op- en afstappen maar verder niet. Als je dezelfde zadelhoogte aanhoudt als op de racer hoef je geen rekening te houden met de hoogte van het BB boven de grond.

Plaats reactie