Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

hoge zware wielen vs. lage lichte wielen

Bianchista
Forum-lid

Bianchista 04 nov 2012 16:09

Een al eeuwig durende discussie, maar is er ook een uitkomst? Niet voor zo ver ik weet.
Hoge zware wielen vs. lage lichte wielen, waarmee rijd je sneller in een bergachtige cyclo als een Marmotte. Als je lage velgen (stan's notubes alpha 340) hebt en hiermee wielen bouwt van 1250 gr), of je neemt Campagnolo Bullet 50 ultra (1590 gr). Wat geeft het meeste voordeel? Bij het klimmen het lage gewicht van de stan's notubes alpha 340 of het aero voordeel van de Bullets bij het dalen en de vlakke tussen stukken
Is er hier iemand die dit kan uitrekenen?

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 04 nov 2012 16:13

...hoge lichte wielen...

;-)

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 04 nov 2012 18:00

Aerodynamica haalt het van gewicht, ook bergop.

loekie76
Forum-lid

loekie76 04 nov 2012 18:11

http://www.cervelo.com/en/engineering/t ... -aero.html

Hierboven een linkje van Cervelo met een onderzoekje tussen weight en aero, het gaat niet specifiek over wielen, maar meer over het geheel van fiets en rijder.Uitkomst is dat hoe meer wattage (snelheid) je trapt, hoe hoger het stijgingspercentage is waarbij Aerofietsen/wielen geen voordeel meer hebben.

"How steep does a climb have to be before the weight savings trump the aero gains? As we saw before, the answer depends on the rider weight and speed, as a faster rider would encounter higher aerodynamic forces while the gravitational forces stay the same. For an average, 250 Watt rider, the tipping point is around a 5% slope, for a good pro who puts out 400 Watt, it’s at 8%."

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 04 nov 2012 19:24

lugosi schreef:Aerodynamica haalt het van gewicht, ook bergop.
Leg eens uit.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 04 nov 2012 19:52

Afbeelding

Combinatie van beide factoren geeft natuurlijk het meest.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2012 20:51

Waar komt bovenstaande grafiek vandaan. Zonder een lading getallen waarvoor dit is berekend zegt het helemaal niets. Hoe harder je omhoog rijdt, des te meer heb je aan aerodynamische wielen.

De vraag van de TS is bijna niet te beantwoorden. Je kan de vlakke stukken achterin een groepje gaan hangen of de hele tijd zelf op kop beuken. In het 1e geval boeit de aerodynamica van je wielen totaal niet, in het tweede geval juist des te meer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bve
Forum-lid

bve 04 nov 2012 21:46

amclassic-fan schreef:Waar komt bovenstaande grafiek vandaan. Zonder een lading getallen waarvoor dit is berekend zegt het helemaal niets. Hoe harder je omhoog rijdt, des te meer heb je aan aerodynamische wielen.

De vraag van de TS is bijna niet te beantwoorden. Je kan de vlakke stukken achterin een groepje gaan hangen of de hele tijd zelf op kop beuken. In het 1e geval boeit de aerodynamica van je wielen totaal niet, in het tweede geval juist des te meer.
Dit zegt sowieso niks over de twee eerder genoemde wielen. Ten eerste is de één niet twee keer zo zwaar, noch 2 keer zo aerodynamisch.
Ik zou voor de aerowielset gaan. 400 gram is niet zo veel.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2012 22:01

Leuk in theorie, maar in de praktijk heb je ook nog een afdaling. Zeker in het 1e stuk van de Galibier wil het nog wel eens waaien, dan heb je liever geen 5 cm hoog voorwiel.

In september 4x de Ventoux opgereden, 3 keer met weinig tot een matige wind. Alleen de laatste keer stormde het bovenop de top zodanig dat ik grote moeite had om de fiets op de weg te houden. Dat was met een 30 mm hoge velg, met een 50 mm hoge velg had ik moeten lopen of ik was 't randje over geblazen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 04 nov 2012 22:07

amclassic-fan schreef:Waar komt bovenstaande grafiek vandaan. Zonder een lading getallen waarvoor dit is berekend zegt het helemaal niets. Hoe harder je omhoog rijdt, des te meer heb je aan aerodynamische wielen.

Ik weet niet meer uit welk fiets-magazine deze grafiek precies komt, maar het ging om een verwerking van de resultaten van de tests uitgevoerd door Kraig Willett voor 'biketechreview'. Op hun website vind je meer info over aerodynamica en fietsen. (http://www.biketechreview.com/aerodynamics" onclick="window.open(this.href);return false;)

NoChain
Forum-lid

NoChain 05 nov 2012 10:27

Alleen is er geen rekening gehouden met de inertie. Een prof rijdt constant hard dus daar maakt het niet uit, maar als wij gaan rijden ( of ik althans :)) dan moet ik hier en daar remmen voor het verkeer, lichten, etc. Dus optrekken van pakweg 10 of 15 per uur terug naar 30. Lichtere wielen hebben dan wel een grotere impact

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 05 nov 2012 10:48

Bianchista schreef:Als je lage velgen (stan's notubes alpha 340) hebt en hiermee wielen bouwt van 1250 gr), of je neemt Campagnolo Bullet 50 ultra (1590 gr). Wat geeft het meeste voordeel? Bij het klimmen het lage gewicht van de stan's notubes alpha 340 of het aero voordeel van de Bullets bij het dalen en de vlakke tussen stukken
Het extra gewicht van die Bullets kost je over de gehele Marmotte grofweg 1 minuut.
Het aerodynamische voordeel zal flink groter zijn, zou over de hele rit (wanneer je solo rijdt) makkelijk 5 minuten kunnen zijn.

NoChain schreef:Alleen is er geen rekening gehouden met de inertie. Een prof rijdt constant hard dus daar maakt het niet uit, maar als wij gaan rijden ( of ik althans :)) dan moet ik hier en daar remmen voor het verkeer, lichten, etc. Dus optrekken van pakweg 10 of 15 per uur terug naar 30. Lichtere wielen hebben dan wel een grotere impact
Ook dat effect is maar heel klein vergeleken bij de luchtweerstand.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie