Welke wielen
Hallo,
Ik ben voor mijn nieuwe Pinarello Dogma 65.1 met campa Super record nog opzoek naar een setje wielen.
Ik gebruik de fiets vooral voor ritjes in brabant en limburg en de ardennen, ook ga ik er altijd in de zomer me naar de alpen of Mont Ventoux.
Dus twijfel of tussen hoge en lage wielen.
Hoog wielen:
Plus punten: Mooi, meer aerodynamisch
Min punten: gewicht en last van zij wind.
Lage wielen:
Plus punten: Lichter dan hoog, minder last van zij wind
Min punten: niet zo mooi, minder aerodynamisch
Ik zat zelf aan de volgende wielen te denken:
Mavic Cosmic Carbon SLR (1495 hopmans)
Mavic R-Sys SLR draad (1495 hopmans)
Mavic R-Sys (939 hopmans)
Campagnolo Shamal Ultra draad (695 hopmans)
Wat zijn jullie adviezen??
Ik ben voor mijn nieuwe Pinarello Dogma 65.1 met campa Super record nog opzoek naar een setje wielen.
Ik gebruik de fiets vooral voor ritjes in brabant en limburg en de ardennen, ook ga ik er altijd in de zomer me naar de alpen of Mont Ventoux.
Dus twijfel of tussen hoge en lage wielen.
Hoog wielen:
Plus punten: Mooi, meer aerodynamisch
Min punten: gewicht en last van zij wind.
Lage wielen:
Plus punten: Lichter dan hoog, minder last van zij wind
Min punten: niet zo mooi, minder aerodynamisch
Ik zat zelf aan de volgende wielen te denken:
Mavic Cosmic Carbon SLR (1495 hopmans)
Mavic R-Sys SLR draad (1495 hopmans)
Mavic R-Sys (939 hopmans)
Campagnolo Shamal Ultra draad (695 hopmans)
Wat zijn jullie adviezen??
Zonda (295€) + Bullet Ultra (849€) 

- daniel1975
- Forum-lid HC
Shamals; geen mavic op zo'n mooi fietsje aub. Shamals zijn licht, bombproof, staan mooi in die fiets en volledig allround.
Slotje?
Slotje?

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Shamals dan maar, Mavic is niks.
het madfiber setje van bij salden 
Met zo een budget zou ik niet voor systeemwielen gaan maar voor zelfbouw. Setje lichte halfhoge (35 of 38mm) carbon velgen met goed lopende naven (tune, chris king, KT, campa record, token, ... ) en spaken op maat gevlochten. Voor bandjes moet je dan wel aan 1300-1400gr voor een setje raken volledig op maat gemaakt! Licht, stijf en vette looks!

Met zo een budget zou ik niet voor systeemwielen gaan maar voor zelfbouw. Setje lichte halfhoge (35 of 38mm) carbon velgen met goed lopende naven (tune, chris king, KT, campa record, token, ... ) en spaken op maat gevlochten. Voor bandjes moet je dan wel aan 1300-1400gr voor een setje raken volledig op maat gemaakt! Licht, stijf en vette looks!
- de zwarten
- Forum-lid HC
Als gewicht belangrijk is...
Waarom dan een Dogma? Er zijn frames van 200g lichter met evenwaardige rij-eigenschappen (en prijs!) (voor je erover begint, ik weet dat deze Dogma relatief weinig weegt, maar het blijft een vette zware dogma).
En dan schrap je ook uit jouw lijstje:
Mavic Cosmic Carbon SLR: 768g voorwiel + 107g snelspanners + 938g achterwiel (even zwaar of misschien zwaarder dan Bullets, en over de superieure lagers van de Bullets spreek ik zelfs niet!).
Mavic R-sys zijn zo een beetje de slechtst ontworpen wielen ooit sedert de uitvinding ervan (het concept is hetzelfde als een karrenwiel, de materialen breken sneller). Voor die prijs koop je drie paar Zondas die je van je leven niet opgereden krijgt (het rijplezier van Zonda wielen is een stuk hoger dan je je neus ervoor moet ophalen)
Mavic R-sys SLR zou ik wel nog overwegen.
Om helemaal zeker te zijn zou ik voor Shamal-Fulcrum racing 0 gaan met de zeer lichte voorkeur voor Shamal omdat het gewoon ubergeile wielen zijn.
Waarom dan een Dogma? Er zijn frames van 200g lichter met evenwaardige rij-eigenschappen (en prijs!) (voor je erover begint, ik weet dat deze Dogma relatief weinig weegt, maar het blijft een vette zware dogma).
En dan schrap je ook uit jouw lijstje:
Mavic Cosmic Carbon SLR: 768g voorwiel + 107g snelspanners + 938g achterwiel (even zwaar of misschien zwaarder dan Bullets, en over de superieure lagers van de Bullets spreek ik zelfs niet!).
Mavic R-sys zijn zo een beetje de slechtst ontworpen wielen ooit sedert de uitvinding ervan (het concept is hetzelfde als een karrenwiel, de materialen breken sneller). Voor die prijs koop je drie paar Zondas die je van je leven niet opgereden krijgt (het rijplezier van Zonda wielen is een stuk hoger dan je je neus ervoor moet ophalen)
Mavic R-sys SLR zou ik wel nog overwegen.
Om helemaal zeker te zijn zou ik voor Shamal-Fulcrum racing 0 gaan met de zeer lichte voorkeur voor Shamal omdat het gewoon ubergeile wielen zijn.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

Dan nu het iets meer serieuze antwoord.
Zoals je ziet zijn Shamal / FR zero wel zo'n beetje de beste systeemwielen.
Zonda / FR3 is maar weinig minder, en zelfs ietsje aërodynamischer (dunnere spaken).
Mavic hebben wij niet zo'n hoge pet van op (het glijlager in de body en de beroerde service van Mavic).
De R-sys spant de kroon, die is vreselijk niet-aërodynamisch.
Met jouw budget kun je ook: licht, all round en aerodynamisch.
Voor hetzelfde geld koop je een setje Zipp 303 Firecrest clincher bij Salden.
Deze hebben door het firecrest profiel minder last van zijwindgevoeligheid (het aangrijpingspunt v/d wind ligt bij de as i.p.v. ervoor), zijn aero, comfortabel en nog betrekkelijk licht (1475 g).
Ook een setje laten spaken is zeker een optie, bij voorbeeld bij wheel-tec.
Wat dacht je van de al door @de zwarten genoemde Chris King (of Acros) naven met Sapim CX-ray spaken, met Kinlin, H+ Son of Reynolds 46 velgen?
Ook die liggen binnen jouw budget, en misstaan zeker niet op jouw fiets.
Zoals je ziet zijn Shamal / FR zero wel zo'n beetje de beste systeemwielen.
Zonda / FR3 is maar weinig minder, en zelfs ietsje aërodynamischer (dunnere spaken).
Mavic hebben wij niet zo'n hoge pet van op (het glijlager in de body en de beroerde service van Mavic).
De R-sys spant de kroon, die is vreselijk niet-aërodynamisch.
Met jouw budget kun je ook: licht, all round en aerodynamisch.
Voor hetzelfde geld koop je een setje Zipp 303 Firecrest clincher bij Salden.
Deze hebben door het firecrest profiel minder last van zijwindgevoeligheid (het aangrijpingspunt v/d wind ligt bij de as i.p.v. ervoor), zijn aero, comfortabel en nog betrekkelijk licht (1475 g).
Ook een setje laten spaken is zeker een optie, bij voorbeeld bij wheel-tec.
Wat dacht je van de al door @de zwarten genoemde Chris King (of Acros) naven met Sapim CX-ray spaken, met Kinlin, H+ Son of Reynolds 46 velgen?
Ook die liggen binnen jouw budget, en misstaan zeker niet op jouw fiets.
Of... als je toch een systeemwiel wil, ook mooi in deze fiets: een setje van Miche, Marchisio of Ambrosio... past mooi bij Pina en Campa, op en top Italiaans en exclusief.loos schreef: Zoals je ziet zijn Shamal / FR zero wel zo'n beetje de beste systeemwielen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Met welke naven en spaken?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!