Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Erik
- Forum-lid
Erik
05 jan 2013 20:28
Voor een nieuwe wielset heb ik mijn keuze teruggebracht tot de volgende sets:
- Marchisio SuperLight - 24/26 mm hoog, scandium velg en remvlak, 16/24 spaken, nieuw type naaf met 4 lagers voor en achter, 1390 gram.
- Marchisio CarboRace - 35 mm hoog , carbon velg met alu rand, 16/21 spaken, naven met 2 lagers voor en 4 achter, 1690 gram.
Mijn gevoel zegt me dat de SuperLight comfortabeler zal zijn en door het lage gewicht ook sneller. Ook lijkt het me dat een scandium velg bij een eventueel slagje beter te richten is dan carbon. Eigenlijk vraag ik me dus af of er voordelen zitten aan een carbon/alu velg, behalve dan dat het er wel leuk uit ziet en klinkt.

When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
-
klimmer
- Forum-lid HC
klimmer
05 jan 2013 23:48
leuk klinken?, nou ja, dat is nogal persoonlijk. Een wiel dat door rond te draaien geluid maakt, wil ik niet op mijn fiets.
overigens ben ik voor de SuperLight. Afdalingen met zo'n hoog profiel velg zijn geen genoegen.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
06 jan 2013 00:10
Het ligt er natuurlijk vooral aan wat je er mee wilt doen, en of het je enige wielset is. Als enige wielset zou is sowieso voor de Superlight gaan. Het nadeel hieraan vind ik de looks van de naven, die moeten maar net bij je fiets passen. Volgens mij zijn ze ook nog een aardig stukje goedkoper.
Campagnolo Ultra Dork
-
Erik
- Forum-lid
Erik
06 jan 2013 13:01
Het wordt inderdaad mijn enige wielset, vandaar dat 50mm velgen ook al af vielen. Mijn fm suggereerde carbon velgen (in eerste instantie Bullets) als erg mooie set, maar daar ben ik dus vanwege de hoogte vanaf gestapt. Als ik dit echter zo lees dan klopt mijn redenatie dat lage velgen ten allen tijde comfortabeler zijn en allrounder dus wel. Carbon is dan vooral looks en image. Dat laatste bedoelde ik overigens met 'klinkt': tegen anderen zeggen dat je carbon velgen hebt klinkt (in de ogen van sommigen) goed.

En de Super Light zijn inderdaad zo'n €350 goedkoper, terwijl ze in de topserie van Marchisio zitten. Dank voor de inbreng!

- H.G. Wells
-
campasuper
- Forum-lid
campasuper
06 jan 2013 16:03
Wellicht afhankelijk van je gewicht, maar ik zou niet zomaar een lichtgewicht wielset als enige wielset gebruiken.
Een beetje robuust is toch ook wel lekker en daar heb je vaak wel wat gewicht voor nodig.
Fulcrum R1 of R3 zou eerder mijn voorkeur hebben.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
Erik
- Forum-lid
Erik
06 jan 2013 17:05
Tja, het is wel een X100 wielset, net als de andere set die ik noemde (en bijna alle Marchisio sets) en dus geschikt voor rijders tot 100kg. Ik weeg momenteel krap 75 en ben daarmee voor mijn doen aan de zware kant. Dan zou zo'n wielset in principe toch probleemloos moeten functioneren? Wanneer ik mijn allereerste plan gevolgd had en voor Campa (of Fulcrum) gegaan was dan zou ik de Shamal gekozen hebben en volgens mij is deze set daar wel aardig mee te vergelijken. Of zie ik dit helemaal verkeerd?
- H.G. Wells
-
buddo
- Forum-lid
buddo
07 jan 2013 16:27
aziraphale schreef:
- Marchisio SuperLight - 24/26 mm hoog, scandium velg en remvlak, 16/24 spaken, nieuw type naaf met 4 lagers voor en achter, 1390 gram.
- Marchisio CarboRace - 35 mm hoog , carbon velg met alu rand, 16/21 spaken, naven met 2 lagers voor en 4 achter, 1690 gram.
Leuk dat je toch voor Marchisio gaat! Gezien het feit dat je 1 set wil hebben die allround is, zou ik de SuperLight nemen. Met jouw gewicht moet dat geen problemen geven en geeft het zeker als je gaat klimmen voordelen (paar gram lichter, maar met name minder zijwindgevoelig).
Eventueel kun je later altijd nog een setje hoge wielen kopen voor de looks en het fietsen op het platteland.
-
Erik
- Forum-lid
Erik
07 jan 2013 18:34
Ik denk dat het die SuperLight ook zeker gaat worden, want behalve dat je ze weinig ziet hebben ze toch wel erg veel positieve kanten. Lichter dan vergelijkbare wielen, top range van Marchisio, kleuren passen (op basis van het plaatje) goed bij mijn mat-zwart/grijs/witte Marte, relatief voordelig en comfortabeler dan hoge velgen, waar ik sowieso al een beetje mijn twijfels over had. Op de een of andere manier zie ik daar (behalve qua looks) de voordelen gewoon niet echt van. Als ik ook kijk naar de testen dan leveren ze boven de 40 km/u pas voordeel op en nou ga ik met mijn nieuwe fiets vast harder, maar of ik nou zoveel harder zal gaan....
Zo'n hoge set kan ik dan inderdaad er altijd nog een keer in zetten. Andere optie zou nog zijn om hoge(re) velgen te kopen en dan in de bergen en bij slechter wegdek mijn oude cxp33s te steken, maar dat vind ik dan eigenlijk ook weer een beetje jammer.
Maar ja, als dat frame er nou eindelijk eens een keer was....

- H.G. Wells
-
loos
- Forum-lid
loos
07 jan 2013 19:06
Nu wil ik geen showstopper zijn, maar heb je ook aan slijtvastheid gedacht?
Scandium is een erg zacht metaal.
-
Erik
- Forum-lid
Erik
07 jan 2013 20:08
Alle commentaar is welkom, hoor!

Uiteraard heb ik daaraan gedacht en het leek me dat ik daarmee bij Marchisio toch wel goed zou zitten.... Ze gebruiken scandium in meerdere wielen, ook als remvlak. Dan zou je toch denken dat het met de slijtage wel een beetje mee zal vallen. En ze gebruiken natuurlijk een legering met aluminium, waarvan ik her en der ook lees dat scandium aan alumnium toegevoegd zou worden om het sterker te maken.
- H.G. Wells
-
marchisiocorsa
- Forum-lid
marchisiocorsa
28 jan 2013 12:14
Gebruik bij scandium remvlakken bij voorkeur zachtere remblokken (zoals koolstop cremekleurig). Remblokken van BBB en Shimano zijn relatief onvriendelijk voor bijna alle type velgen. Op zich geen probleem voor personen die weinig remmen en/of hun remvlakken vaak schoonmaken.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look
-
Erik
- Forum-lid
Erik
28 jan 2013 12:38
Ok, thanks! Ik schijn er overigens blokken bij te krijgen, dus dat zal goed gaan komen. En ik heb ook al weer verhalen gehoord dat scandium juist het sterkste van het sterkste /beste van het beste alu zou zijn....
- H.G. Wells