Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Beginnende fietser - tips aanschaf fiets

Roeloff
Forum-lid

Roeloff 28 jan 2013 13:08

Hallo,

Ik ben een beginnende fietser van 30 jaar en het moment is daar dat ik zelf een fiets ga aanschaffen. Ik heb een tijdje gereden op een fiets van een vriend van me, Koga met Sora schakelmateriaal. Mijn budget voor de fiets is ca. EUR 1.100,-

Ik heb al wat rond gekeken en kom uit op:
- Specialized Allez Compact Elite
- Cannondale Caad 8

Wat ik zo zag is dat het voordeel van de Caad8 is dat deze is afgewerkt met 105 groep binnen het budget in plaats van de Tiagra groep van Specialized.
Wat wel nog belangrijk is is dat ik 1.81m lang ben en een binnenbeenlengte heb van 90cm (lange benen dus) en 70kg weeg. Volgens de verkoper bij Rings-Goirle hoor ik eigenlijk 2 meter te zijn met zo'n bbl. Ik zit niet echt te wachten op een internetkoop, maar op goed advies ivm de afstelling etc.

Graag hoor ik tips van jullie of alternatieven,
Bedankt alvast.

Roel.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 28 jan 2013 14:40

Goede keuze, zorg dat je goed passende fiets krijgt en rijd er een halfuurtje op. Moet kunnen. Het verhaal over de bbl en de verhouding tot totale lengte van Rings is voor zijn rekening. Ik hoop dat hij wel verstand van zijn vak heeft: fietsen. Ik ben 172cm met bbl 83. Anderen hebben dan 78cm. Mensen hebben geen standaardmaten. Fietsen trouwens ook niet. Beide merken hebben vergelijkbaar maatsysteem: lange horizontale bovenbuis. In jouw geval is een kortere geometrie (horizontaal gemeten bovenbuis) meer passend. Die vind je bij Cube. Laat de vorkbuis niet te kort afzagen. Enkele cms spacers ertussen dus. verder inkorten kan altijd nog, als blijkt dat je platter kunt/wilt zitten.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jan 2013 16:29

Als je bij Specialzed wilt blijven zou de Secteur ook een optie kunnen zijn. Of eventueel een Giant Defy.
Ik heb een binnenbeenlengte van 92cm bij 1,86,m dus die 2,00m is wel een beetje overdreven. Ik heb in verhouding ook wel langere benen en rijd ook met een fiets met een zogeheten comfort-geometrie (= langere balhoofdbuis).
Het door klimmer aangehaalde Cube valt een beetje tussen de fietsen die ik noem en die jij hebt genoemd in qua geometrie.
Campagnolo Ultra Dork

Roeloff
Forum-lid

Roeloff 28 jan 2013 17:06

Bedankt voor jullie reacties. Ik houd toch wel meer van de sportieve uitstraling van de Allez, dan dat van de Secteur. De 2 meter zal inderdaad wat overdreven zijn, maar inderdaad heb ik lange benen in verhouding tot mijn bovenlichaam. Ik had ook gezien dat de "Giant TCR Composite 2 2012" bij Salden in de uitverkoop was, iemand bekend met deze fiets?

cheizberd
Forum-lid

cheizberd 28 jan 2013 17:14

Giants hebben over het algemeen een vrij lange bovenbuis, dus met een kort bovenlichaam niet direct een voor de hand liggende keuze.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2013 17:25

De Defy heeft alles behalve een lange bovenbuis. De Advanced frames zijn ook niet meer dan gemiddeld sportief.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tommasini
Forum-lid

tommasini 28 jan 2013 21:23

Ik ben ook 1,81 mtr lang en heb een binnenbeenlengte van 89,5 cm. Mijn maten zijn dus vergelijkbaar met die van jou. Ik heb bewust gekozen voor een Spec. Roubaix i.v.m. de langere balhoofdbuis, in mijn geval 19 cm voor een 56 cm frame. Naast de conische spacer van 20 mm heb ik nog een spacer van 10 mm nodig om goed te kunnen zitten. Mijn stuurpen is 110 mm. Met een Allez zou ik nog 20 mm meer aan spacers nodig gehad hebben en dat ziet er ook niet echt sportief uit..

Roeloff
Forum-lid

Roeloff 29 jan 2013 09:57

Bedankt.
@Tommasini, bedankt voor je info. Fijn om te vergelijken met iemand van ongeveer dezelfde bouw.

Ik zal me deze week eens goed laten informeren en probeer inzichtelijk te krijgen welke fiets ik het mooist ga vinden met de aanpassingen die nodig zijn. Ik houd jullie op de hoogte als de kogel door de kerk is.

wibbel2
Forum-lid

wibbel2 29 jan 2013 14:16

Voor1100 Euro moet je zeker een fiets met Ultegra groep kunnen krijgen. Er gaan nu veel modellen van 2012 in de uitverkoop en daar kan je echt een goede deal krijgen. Voordeel van merken als Specialized en Trek is de levenslange garantie op het frame en de over het algemeen niet al te moeilijke houding bij garantie claims. Kijk eens bij de grotere fietsenzaken als 12gotrading en bike2build daar moet je toch wel iets kunnen vinden. Cube is ook een goede aanbieder van mooie fietsen, evenals Focus, Cannondale, Rose en Canyon.
I find your lack of faith disturbing

Roeloff
Forum-lid

Roeloff 04 feb 2013 11:59

Iedereen bedankt voor de tips! Het is uiteindelijk toch een Specialized Allez Elite geworden. Na een goede meting zou het allemaal moeten kloppen nu. Dit weekend kan ik hem al ophalen, dus nu alleen nog beter weer!

Plaats reactie