Versleten cassette
Hoi,
Wie kan mij vertellen hoe je kan zien wanneer een cassette versleten is?
Ik rijd een 12-23 ultegra. Rij het meest op de 18-19 en minder op 17 en 21.Mijn ketting was versleten en deze heb ik nu vervangen. Ik heb daar zo'n mooi tooltje voor dat, als deze helemaal 'in' de kettng valt, dat je weet dat de ketting te lang geworden is en vervangen moet worden.
Bestaat zoiets ook voor een cassette? Of zijn er andere trucjes om te zien of een tandwieltje versleten is?
Weet iemand adresjes waar je nog losse 18 en 19 t tandwielen kan kopen i.p.v. een gehele cassette. Dit is n.l. zonder van je geld gezien de meeste van ons vaak veelal op het zelfde tandwieltje rijden.
Ik hoor graag van jullie.
Greetz,
Wie kan mij vertellen hoe je kan zien wanneer een cassette versleten is?
Ik rijd een 12-23 ultegra. Rij het meest op de 18-19 en minder op 17 en 21.Mijn ketting was versleten en deze heb ik nu vervangen. Ik heb daar zo'n mooi tooltje voor dat, als deze helemaal 'in' de kettng valt, dat je weet dat de ketting te lang geworden is en vervangen moet worden.
Bestaat zoiets ook voor een cassette? Of zijn er andere trucjes om te zien of een tandwieltje versleten is?
Weet iemand adresjes waar je nog losse 18 en 19 t tandwielen kan kopen i.p.v. een gehele cassette. Dit is n.l. zonder van je geld gezien de meeste van ons vaak veelal op het zelfde tandwieltje rijden.
Ik hoor graag van jullie.
Greetz,
---- Think ahead, Cycling forward. ----
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Als je wat langer met je cassette wilt doen, kun je je ketting beter niet helemaal oprijden, maar na zo'n 3000 km vervangen. Globaal kun je dan drie kettingen verbruiken op één cassette. Let wel, 'globaal'. Hangt o.a. van het onderhoud van je ketting af, of je (veel) met slecht weer (natte wegen, zand e.d.) rijdt etc. Er is van Rohloff wel een 'tool' waar je de cassette met kunt checken, maar ik denk niet dat dat veel gebruikt wordt. Gewoon goed kijken (als je de cassette schoongemaakt hebt) of er geen bramen en/of scherpe punten aan de kransjes zitten en opletten of je ketting er niet op overslaat. Er zijn hier op het forum aan dit onderwerp trouwens hele topics aan gewijd, dus laat de zoekfunctie er maar eens op los...
Rose verkoopt losse Shimano kransjes. Maar wellicht zijn er ook andere (web)shops die deze leveren. Gewoon de bekende internet webwinkels checken...
Rose verkoopt losse Shimano kransjes. Maar wellicht zijn er ook andere (web)shops die deze leveren. Gewoon de bekende internet webwinkels checken...
60 x Ventoux
-
- Forum-lid
http://sheldonbrown.com/chains.html#wear" onclick="window.open(this.href);return false;
door legrimpeur » 25 apr 2013 16:02
Als je wat langer met je cassette wilt doen, kun je je ketting beter niet helemaal oprijden, maar na zo'n 3000 km vervangen. Globaal kun je dan drie kettingen verbruiken op één cassette. Let wel, 'globaal'. Hangt o.a. van het onderhoud van je ketting af, of je (veel) met slecht weer (natte wegen, zand e.d.) rijdt etc.
En natuurlijk hoe je fietst, Als je op souplesse fiets gaat je ketting oneindig veel langer mee dan als je alleen maar op 1 versnelling zit te beuken.
Bij op tijd je ketting vervangen zou je in princiepe nooit je tandwielen hoeven te vervangen en kan je zonder problemen effe tussendoor dat bergverzetje in je fiets hangen.
door legrimpeur » 25 apr 2013 16:02
Als je wat langer met je cassette wilt doen, kun je je ketting beter niet helemaal oprijden, maar na zo'n 3000 km vervangen. Globaal kun je dan drie kettingen verbruiken op één cassette. Let wel, 'globaal'. Hangt o.a. van het onderhoud van je ketting af, of je (veel) met slecht weer (natte wegen, zand e.d.) rijdt etc.
En natuurlijk hoe je fietst, Als je op souplesse fiets gaat je ketting oneindig veel langer mee dan als je alleen maar op 1 versnelling zit te beuken.
Bij op tijd je ketting vervangen zou je in princiepe nooit je tandwielen hoeven te vervangen en kan je zonder problemen effe tussendoor dat bergverzetje in je fiets hangen.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Hier is het 'Datenblatt' van 'meneer Rohloff' himself, waarin precies beschreven staat hoe je het moet gebuiken/hoe het werkt.Rey953 schreef:Nooit geweten dat daar een tool voor was. Wat is het principe er precies achter?
60 x Ventoux
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Het lijkt mij dat de 'truc' van het Rohloff apparaat ligt in de 'Messrolle'/'test roller' die zich in de uiterste schakel van het 'zweepje' bevindt. Of het een nuttig stuk gereedschap is, weet ik niet, want er wordt IMHO alleen gemeten hoe ver/diep de tanden zijn uitgesleten en niet of er bramen e.d. aan zitten (wat ook slecht voor je ketting isRey953 schreef:Interessant concept. Maar kun je de methode niet ook gewoon met je kettingzweep toepassen?

60 x Ventoux
-
- Forum-lid HC
Klopt wel een beetje wat ze zeggen zelfs op mijn mtb waar je best regelmatig de 21/24 rijd en dan nog in de modder ook. Slijt echt amper.
Vanaf de 18 slijt het bij mij wel. Op de racer kijk ik nooit echt naar de slijtage, meestal na 2 seizoenen en zo,n 10 k gooi ik er een andere cassette op. Maar daar kan je eigenlijk nog prima 5 a 6 k mee doen.
Vanaf de 18 slijt het bij mij wel. Op de racer kijk ik nooit echt naar de slijtage, meestal na 2 seizoenen en zo,n 10 k gooi ik er een andere cassette op. Maar daar kan je eigenlijk nog prima 5 a 6 k mee doen.
-
- Forum-lid
Ik ben juist het type fietser dat constant schakelt. Ik schakel bij wijze van spreken een tandje bij als ik een verkeersdrempel op moet
.
Ik ben dan ook een fietser die fietst op soeplesse, dus het is vrij vaak bij- of afschakelen om de druk in je benen constant te houden.
Op YouTube staat de TdF etappe nog waarbij de Alpe d"Huez als klimtijdrit werd gereden. Je kan hier mooi bij zien dat Ulrich een rijder was die op kracht naar boven ging: die koos een verzet uit en daar reed hij helemaal op naar boven. Armstrong was juist een soeplesse rijder en die schakelde constant.

Ik ben dan ook een fietser die fietst op soeplesse, dus het is vrij vaak bij- of afschakelen om de druk in je benen constant te houden.
Op YouTube staat de TdF etappe nog waarbij de Alpe d"Huez als klimtijdrit werd gereden. Je kan hier mooi bij zien dat Ulrich een rijder was die op kracht naar boven ging: die koos een verzet uit en daar reed hij helemaal op naar boven. Armstrong was juist een soeplesse rijder en die schakelde constant.
-
- Forum-lid
Je kan hier mooi bij zien dat Ulrich een rijder was die op kracht naar boven ging: die koos een verzet uit en daar reed hij helemaal op naar boven. Armstrong was juist een soeplesse rijder en die schakelde constant.
Het was niet doping alleen dat Armstrong keer op keer Ulrich kon verslaan.....
Je moet versnellingen dan ook niet zien als hulpmiddelen om sneller te kunnen rijden maar meer als hulpmiddelen die je de mogelijkheid bieden om zo veel mogelijk in een gunstig beentempo te kunnen rijden onder alle omstandigheden.
Het was niet doping alleen dat Armstrong keer op keer Ulrich kon verslaan.....
Je moet versnellingen dan ook niet zien als hulpmiddelen om sneller te kunnen rijden maar meer als hulpmiddelen die je de mogelijkheid bieden om zo veel mogelijk in een gunstig beentempo te kunnen rijden onder alle omstandigheden.