Alles over vakanties op én met de fiets

Simplonpas Zwitserland

Timetrial
Forum-lid

Timetrial 11 mei 2013 14:13

Ik zit van de zomer in Ried-Brig in Zwitserland aan de voet van de Simplonpas. Is deze klim goed te rijden, ben altijd wat angstig als het gaat om tunnels in de bergen. Je bent dan slecht zichtbaar voor automobilisten vind ik.

Iemand ervaring met deze beklimming?

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 mei 2013 15:46

Ik heb de Simplon pas vijf jaar geleden gereden met de auto. Ik kan me geen lange tunnels herinneren. Ik kan me vooral herinneren dat er nauwelijks verkeer was. Een hele brede rustige weg, ooit bedoeld voor vrachtverkeer maar dat gaat tegenwoordig via andere wegen en tunnels.
Live fast; die young. mijn blog

el_loco
Forum-lid

el_loco 11 mei 2013 15:53

Als ik in de bergen ga fietsen neem ik sowieso een achterlichtje mee om te monteren op rondjes waar ik tunnels verwacht!

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 mei 2013 16:18

Nog een tip voor tunnels dan. Wacht voordat je een tunnel infietst op een achteropkomende auto. Fiets dan net voor de auto de tunnel in. De auto heeft je nu zeker gezien en fungeert dan een als een buffer achter je in de tunnel. Inhalen kan hij namelijk ook niet.
Live fast; die young. mijn blog

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 11 mei 2013 21:52

Er gaat sowieso een kleine slingerweg omhoog vanuit Ried die veel mooier is dan de grote weg. Neem die.

Ook kun je de grote brug in de klim (de Ganterbrug meen ik) vermijden door de oude weg daar te nemen.

In de afdaling ben je meestal sneller dan het autoverkeer, dus heb je daar geen last van.

En geen lange tunnels oid

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 11 mei 2013 23:46

Die klim heb ik in augustus 2008 nog gedaan. Vanuit Brig ben ik toen ook, zoals 'martinbo' beschrijft, via Ried begonnen en pas daarna op de 'echte' pasweg gekomen. Ik meen mij zelfs te herinneren dat het eerste stuk helemaal niet voor fietsers toegankelijk is, maar ik kan mij vergissen. Er zit in het onderste deel van de klim wel een tunnel, maar geen lange/gevaarlijke. In het laatste deel van de klim tref je wel een aantal vrij lange galerijen. Het meest vervelende daarvan vond ik de echo's die veroorzaakt worden door achterop (of tegemoet) komend verkeer. Maar vooral als de auto's nog achter je zitten, vind ik het altijd lastig om te beoordelen of het om een grote of kleine auto's gaat en met welke snelheid ze je naderen. Ik ben toen overigens nauwelijks door grote vrachtauto's ingehaald en vond de klim over het algemeen prima te doen, want de weg is voor het grootste deel vrij breed. 't Is ook een mooie klim om te doen en de pashoogte zelf is erg ruim bemeten, dus mogelijkheden genoeg om rond te kijken/ bij te komen ;) . Zou hem zeker doen als je in die contreien verblijft. Misschien kun je hem zelfs ook wel van de zuidkant doen (staat bij mij nog 'ergens' op m'n verlanglijstje :) ).
60 x Ventoux

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 12 mei 2013 09:55

Ik ben daar ook op vakantie geweest en vond de Simplonpas vies tegenvallen. Qua schoonheid scoort hij matig, het is een drukke verkeersweg, en het berglandschap was daar ook niet heel bijzonder. Tevens is het een lekker lopende helling zonder echte uitdaging. Ik herinner me geen lange tunnels, hooguit een korte of een galerij.
Wat ik wel kan aanraden is de klim naar Moosalp. Die kan je van 3 kanten op, allemaal rond Visp. Dit is een steil venijnig boerenweggetje waar je nauwelijks iemand tegenkomt. Kijk anders maar even op cyclingcols.com. Veel plezier.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

Plaats reactie