Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Aanlopen bij vol accelereren

Daan7
Forum-lid

Daan7 05 jun 2013 10:09

Hallo,

Sinds oktober vorig jaar rijd ik op een Rose Carbon fiets met Cosmic Carbon wielen. Echter, de laatste tijd loopt er iets aan als ik vol doorsprint, voornamelijk wanneer ik de fiets lomp onder me door smijt.

Het lijkt dus net alsof de wielen of het frame niet stijf genoeg zijn oid, waardoor je met de ketting het wiel scheef trekt en hij tegen de rem (of iets anders) aanloopt. Dit had ik met mijn oude fiets nog wel eens. Dat zoiets nu het geval is kan ik me echter niet voorstellen omdat de fiets nog zo nieuw is.

Kijken of er iets aanloopt is ook redelijk lastig als je vol accelereert, dus kan iemand mij vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn? Het klinkt dus alsof er iets tegen de rem aanloopt, maar het zou ook in mijn as ofzo kunnen zitten.

Groeten,

Daan

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 05 jun 2013 10:12

Je moe ook je fiets recht houden met sprinten!

Maar weet je zeker dat je rem aanloopt? Die wielen kunnn namelijk ook nogal lawaai maken

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 05 jun 2013 10:36

Je kunt je wiel naar de zijkanten duwen/trekken en kijken of dat te soepel gaat.
Zo ja dan moet je kijken wat de oorzaak is. Is het wiel gewoon slap of zijn het de lagers?
(note: er is altijd wat zijdelingse uitslag als je het wiel opzij duwt)

Ook kun je aan je achtervork/brug zijdelinks trekken/duwen om te kijken of er iets mis is met je frame.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jun 2013 10:50

Hoe strak staan je remmen afgesteld?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Daan7
Forum-lid

Daan7 05 jun 2013 10:55

Haha, mijn sprinttechniek is dan ook niet erg efficient;)

Maar goed, er zit wel wat flex in het wiel natuurlijk en als ik de fiets scheef druk wordt het inderdaad erger, maar dan snap ik nog steeds niet waarom het nu wel gebeurt en begin van het seizoen niet. Het enige wat ik kan verzinnen is inderdaad speling op de as, dus dat zal ik eens bekijken...
De remmen staan inmiddels wat verder af in een poging dat aanlopen te voorkomen, maar dat mag niet baten.

Ik bedenk me nu dat het geluid hetzelfde klinkt als een compleet versleten freewheel (ooit gehad op mijn MTB)...
Ik ben dan ook geneigd te denken dat daar het probleem zit, maar ik kan me niet voorstellen dat dat probleem zich nu al voordoet...

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 05 jun 2013 13:19

Staat je wiel er recht in en de beide remblokken 2-3mm van de het remvlak.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Daan7
Forum-lid

Daan7 05 jun 2013 13:29

Ja ook! Ik snap er niks van.

Ben (weinig bescheiden) over het algemeen vrij handig met fietsen afstellen etc, maar dit blijft gezeur opleveren op deze wijze. Het lijkt inderdaad of ik mijn wiel scheef trek ofzo, maar dat is echt niet het geval. Het enige wat ik nu nog kan bedenken is misschien wat speling oid op de as. Dat zal ik eens checken na mijn werk.

Dank voor de reacties trouwens!

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 05 jun 2013 19:09

Mavics krijgen gemakkelijk speling (ingeklemd controleren en zonodig nastellen) verder moet je de snelspanners behoorlijk strak zetten want zo goed klemmen ze ook weer niet.

sorcees
Forum-lid

sorcees 07 jun 2013 13:34

Je kan even controleren waar en wat aanloopt, remvlak van de velg even "inkleuren" met waterverf en dan sprinten (niet achter remmen).
Vervolgens de velg controleren waar de verf eraf is, zo ook de remblokken en evt. frame waar er verf op zit.
Dan weet je alweer iets meer.
Ook kan ie op je fiets gaan zitten, voorwiel tegen de muur, schouder tegen de muur, gewicht boven het achterwiel en voluit kracht op het pedaal terwijl je naar beneden en/of naar achteren kijkt.
Je ziet nu je bracket flexen, evt. zie je ook je achterwiel in het frame bewegen.
Succes.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 07 jun 2013 22:01

sorcees schreef:Je kan even controleren waar en wat aanloopt, remvlak van de velg even "inkleuren" met waterverf en dan sprinten (niet achter remmen).
Vervolgens de velg controleren waar de verf eraf is, zo ook de remblokken en evt. frame waar er verf op zit.
Dan weet je alweer iets meer.
Ook kan ie op je fiets gaan zitten, voorwiel tegen de muur, schouder tegen de muur, gewicht boven het achterwiel en voluit kracht op het pedaal terwijl je naar beneden en/of naar achteren kijkt.
Je ziet nu je bracket flexen, evt. zie je ook je achterwiel in het frame bewegen.
Succes.
Ben benieuwd of via deze methode's de oorzaak boven water komt van het aanlopen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

campasuper
Forum-lid

campasuper 08 jun 2013 09:13

Zijn de lagers nog helemaal OK?
Een van mijn maatjes had ook zoiets, na 10x controleren toch eens naar de lagers gekeken.
Die gaven dus speling bij stevig aanzetten.
Nieuwe lagers erin en klaar.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Daan7
Forum-lid

Daan7 09 jun 2013 23:15

Dank voor alle reacties!

De tip van de fiets tegen de muur en de verf aanbrengen is een erg goede denk ik, dus die ga ik morgen eens proberen!
Die speling op de lagers zou onmogelijk moeten zijn aangezien er misschien 2500km op de fiets is gereden tot op heden. Ook dat ga ik morgen toch maar eens checken!

Plaats reactie